۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81835511
T T
۰ نفر

مهران، شلمچه و چزابه در انتظار زائران اربعين

۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81835511
مهران، شلمچه و چزابه در انتظار زائران اربعين

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم نوشت: از فردا و همزمان با آغاز ماه صفر، پياده روي زائران اربعين حسيني به تدريج از سه مرز تعيين‌شده مهران، شلمچه و چزابه در دو استان ايلام و خوزستان به سوي كربلا آغاز مي‌شود كه البته اين ترددها در يك هفته پيش و پس از اربعين به اوج خود مي‌رسد.

در اين گزارش كه در شماره پنجشنبه 21 آبان 1394 خورشيدي به قلم «فاطمه مرادزاده» انتشار يافته، آمده است: همزمان مسئولان اين استان‌ها نيز از آمادگي كامل مناطق مرزي خود براي پذيرايي از زائران ميليوني سراسر كشور خبر مي‌دهند.
سال گذشته جمعيت زائران اباعبدالله الحسين(ع) نسبت به سال‌هاي پيش از آن، افزايش چشمگيري داشت كه همين امر خدمات‌رساني به آنان را با مشكلات زيادي مواجه كرد.
سردي هوا و نبود امكانات گرمايشي و خدماتي همچون پاركينگ، چادر، پتو و آب آشاميدني در پايانه مرزها از يك سو و انتظار و استقرار شبانه‌روزي برخي زائران در مرزها براي انجام اقدامات قانوني صدور مجوز از ديگرسو از جمله عواملي بود كه سبب التهاب اين مناطق مرزي و نارضايتي و سردرگمي زائران شده بود. اين شرايط و پيش‌بيني افزايش خيل زائران اربعين در سال‌هاي بعد، مسئولان را بر آن داشت از همان سال گذشته و چند ماه پس از اربعين با تشكيل ستادهاي ويژه در شهرهاي مرزي، درصدد فراهم كردن زيرساخت‌ها و رفع كمبودها و موانع تردد سهل و آسان زائران اربعين در مرزها برآمدند.
در همين زمينه سردار حسين اشتري فرمانده نيروي انتظامي كشور از افزايش گيت‌هاي مرزي در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه به منظور تسهيل صدور رواديد زائران خبر داده و مي‌گويد: سال گذشته 18 گيت مرزي در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مستقر بود كه ما امسال تعداد آن را به 96 گيت افزايش داده‌ايم و تعدادي گيت سيار نيز در روزهاي آينده به مرز اضافه خواهد شد.
**مرز مهران، آماده پذيرش 3‌ميليون زائر
استاندار ايلام هم با اشاره به اين كه سال گذشته حدود يك ميليون و 500 هزار نفر از مرز مهران در اين استان عبور كردند و امسال پيش‌بيني مي‌شود اين جمعيت به حدود دوميليون نفر برسد، به جام‌جم مي‌گويد: گرچه سال گذشته مشكلات و كمبودهاي زيادي ازجمله، آب آشاميدني، چادر، پتو و پاركينگ براي زائران اربعين در مرز مهران ايجاد شد، اما امسال با امكانات مناسبي كه در اين مرز فراهم شده آمادگي كامل براي پذيرايي از سه ميليون زائر را (البته در صورت نبود بارندگي شديد) داريم.
محمدرضا مرواريد به امكانات و خدمات فراهم شده در مرز مهران براي زائران اشاره كرده و مي‌افزايد: عريض و چهاربانده كردن بخشي از جاده ايلام به مهران، تامين روشنايي منطقه مرزي، ايجاد 300 سرويس بهداشتي در مسير و منطقه، توسعه امكانات زيرساختي مخابرات و ارتباط بي سيم نظير واي ـ فاي و نصب ده آنتن براي ارتباط آسان تلفني و ساخت پلي جديد در كنار پل قبلي رودخانه گاوي درمنطقه مرزي براي تردد آسان‌تر و پيش‌بيني 700 دستگاه اتوبوس براي انتقال زائران در ده كيلومتري مرز، از جمله اين امكانات و خدمات است.
**پاركينگ براي همه خودروها
وي همچنين به ساخت يك پاركينگ بزرگ در منطقه مرزي مهران اشاره و تصريح مي‌كند: از آنجا كه سال گذشته بسياري از هموطنان با خودروي شخصي به شهرستان مهران آمده بودند تا از آنجا پياده روي خود تا كربلا را آغاز كنند شاهد كمبود جاي پارك و مشكلاتي عديده در اين زمينه بوديم.
از همين‌رو امسال پاركينگي به وسعت صد هكتار براي اين منظور در ورودي شهر مهران در نظر گرفته شد كه هم‌اكنون 50 هكتار آن با ظرفيت 20 هزار خودرو آماده شده است.
ضمن اين‌كه پاركينگ‌هاي سطح شهر نيز وجود دارد و محوطه استاديوم شهر نيز براي اين منظور آماده‌سازي شده كه تمام اين اماكن در مجموع ظرفيت پذيرش حدود 50 تا 60 هزار خودرو را دارد.
استاندار ايلام به كمبود آب شرب به‌عنوان يكي ديگر از مشكلات سال گذشته زائران در پايانه اشاره كرده و مي‌گويد: سال گذشته با وجود آماده بودن 36 تانكر آب در پايانه، فقط ظرفيت آبرساني به ده هزار نفر وجود داشت، درحالي كه امسال ظرفيت آبرساني به 300 هزار نفر از طريق ايجاد خط 19 كيلومتري انتقال آب تا پايانه فراهم شده كه با اين شرايط نه‌تنها مشكل آب شرب و سرويس‌هاي بهداشتي مرز مهران حل خواهد شد، بلكه قادر به تأمين آب پايانه‌ عراق نيز هستيم.
**آغوش باز «مهراني‌ها» به روي زائران اربعين
مرواريد درخصوص وضعيت اسكان و استقرار زائران در مرز تا لحظه صدور رواديد و عبور آنها از مرز نيز يادآور مي‌شود:براي اين منظور دو نهاد سپاه پاسداران و هلال‌احمر اردوگاه‌هايي را براي استقرار شبانه و تغذيه زائران در مرز برپا كرده‌اند كه جمعا ظرفيت پذيرش 20 هزار نفر را دارد.
اين در حالي است كه اماكني همچون سالن‌هاي ورزشي و مدارس نيز براي اين كار تجهيز و آماده شده و تمام مردم مهران نيز با تشكيل ستاد مردمي پذيرايي از زائران اربعين همچون سال گذشته منازل خود را با تمام امكانات آن در اختيار هموطنان زائر قرار مي‌دهند.
بالاترين مقام اجرايي در استان ايلام به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در زمينه بهداشت و درمان نيز اشاره كرده و مي‌افزايد: شبكه بهداشت و درمان استان براي امدادرساني به زائران آمادگي كامل دارد؛ در همين زمينه بيمارستان مهران تجهيز كامل شده است.
همچنين استان مركزي يك بيمارستان صحرايي در مرز ايجاد و شهرداري تهران نيز گروه‌هاي امدادي را در طول مسير مستقر كرده است. وزارت بهداشت و هلال‌احمر هم هر كدام براي استقرار دو فروند بالگرد امداد و نجات در اين مرز اعلام آمادگي كرده‌اند.
همزمان با مرز مهران، مرزهاي شلمچه و چزابه در استان خوزستان نيز براي پذيرايي از هموطنان زائر، آمادگي لازم را به‌دست آورده‌اند.
اين دو منطقه مرزي كه در شهرهاي خرمشهر و سوسنگرد واقع شده است، چندي پيش توسط مقتدايي، استاندار خوزستان و به منظور ساماندهي و خدمات‌رساني مطلوب به زائران اربعين، صاحب دو شهردار ويژه شد.
مراسم اعلام آمادگي اين مناطق نيز امروز با برافراشته شدن «پرچم خدمت به زائران حسيني» در مرز شلمچه و 26 آبان همزمان با سالروز آزادسازي سوسنگرد، در مرز «چزابه» برگزار مي‌شود.
ناصر حويزاوي، مدير حج و زيارت استان خوزستان با اشاره به اين موضوع، يادآور مي‌شود: بيش از يكصد موكب به منظور خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني در مسيرهاي منتهي به دو مرز شلمچه و چزابه راه‌اندازي شده‌ است.
پيش‌بيني مي‌شود در اربعين حسيني امسال بيش از دو ميليون زائر از مرز بين‌المللي شلمچه تردد كنند.
*گروه اطلاع رساني**9165**9128**2054