۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81846525
T T
۰ نفر
ابراز امیدواری زنگنه به انعقاد 30میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز در 2سال آینده

تهران- ایرنا- وزیر نفت با بیان اینكه صبح فردا (شنبه) اجلاس عادی وزیران كشورهای صادركننده گاز برگزار می شود، گفت: امیدواریم در دو سال آینده 20 تا 30 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی و گازی با شركت های خارجی منعقد كنیم.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه درباره اجلاس عادی صبح فردا(شنبه) وزیران كشورهای صادركننده گاز در تهران، افزود: در این جلسه درباره مسائلی همچون بودجه، اوضاع بازار و موضوع های پیشنهای كه دبیركل گزارش می كند از جمله انتخاب دبیركل ، تصمیم هایی گرفته می شود.
وی افزود: اجلاس فوق العاده در جلسه بعداظهر برگزار می شود كه دستور كار آن جلسه سران و پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس خواهد بود.
زنگنه با تاكید براینكه در این اجلاس سران در سخنرانی های جداگانه، موضوعات خود را مطرح می كنند، گفت: بیانیه پایانی نشست روز شنبه با رهنمون به اجلاس های آتی همچون اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس منتشر خواهد شد.
وزیر نفت افزود: موضوع بحث ما در این اجلاس گاز، سوخت مناسب محیط زیست برای توسعه دنیاست؛ این موضوع تقارن خوبی نیز با ابلاغ سیاست های كلی در حوزه محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری دارد.
وزیر نفت تاكید كرد: در واقع دستور رسمی اجلاس سران كشورهای صادر كننده گاز (GECF) تائید بیانیه ای است كه پیش از این روی آن كار شده و ممكن است سران نكاتی داشته باشند كه در این بیانیه اعمال كنند.
وی با بیان اینكه نقش جمع شدن سران كشورهای صادر كننده گاز در تهران بسیار مهم است، گفت: اوپك در عمر بیش از 60 ساله خود سه اجلاس سران داشته و این درحالی است كه جی یی سی اف در عمر 14.5 ساله خود تاكنون سه اجلاس را در این سطح برگزار كرده است.
زنگنه، اجلاس تهران را سومین اجلاس سران بیان كرد كه در طول 14 سال عمر این سازمان برگزار می شود؛ اجلاس نخست در مسكو و اجلاس دوم در دوحه قطر برگزار شده است.
وزیر نفت با اشاره به اینكه این اجلاس نشانه بسیار مثبتی برای ایران همزمان با لغو تحریمهاست، افزود: كشورهای حاضر در این رویداد مهم از نظر سیاسی نزدیك به ما هستند.
وی، درباره تفاوت های این اجلاس با اوپك نیز گفت: اوپك از نظر تشكیلاتی یك سازمان به شمار می آید در حالی كه جی یی سی اف سازمان نیست.
وی ادامه داد: تاسیس این نهاد به ابتكار ایران در اردیبهشت ماه سال 1380 انجام شد. در سال های گذشته تلاش شده به گونه ای در این اجلاس كار شود كه اتحاد میان كشورهای صادركننده گاز را ایجاد كنیم زیرا 70 درصد ذخایر گازی جهان در اختیار اعضای این نهاد است.
زنگنه افزود: اوپك با توجه به ماهیت نفت و خصوصیتش، این قدرت را دارد كه بتواند با تغییر درعرضه نفت، قیمت را در بازار تنظیم كند.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش كه آیا این ویژگی در بخش گاز نیز وجود دارد، گفت: طبیعت گاز و نوع عرضه آن سبب شده تا نتواند خاصیت نفت را داشته باشد.
وی ادامه داد: هم اكنون دوسوم عرضه گاز در دنیا از طریق خط لوله انجام می شود و یك سوم به صورت ال ان جی است.
وی گفت: بازار صادرات ال.ان.جی به دو شكل است؛ نخست آنكه در گذشته بوده و در قالب قراردادهای درازمدت عرضه شده است؛ از این رو تولیدكننده در زمینه تعیین قیمت قدرت مانور ندارد.
زنگنه افزود: در شكل دوم كه اكنون در حال ایجاد است، بازار ال ان جی به سمت تك محموله و كوتاه مدت می رود. حداكثر عمر یك قرارداد در این شكل یك سال بوده و مبنای قیمت نیز بر اساس بورس های بین المللی است.
به گفته وزیر نفت، با افزایش حجم قراردادهای كوتاه مدت در بازار ال ان جی، قدرت كشورهای تولیدكننده نیز برای نقش آفرینی در این بازار افزایش می یابد.
بیژن زنگنه وزیر نفت، ریاست نشست وزارتی فوق العاده مجمع كشورهای صادركننده گاز (جی یی سی اف) را برعهده خواهد داشت.
ریاست هفدمین نشست عادی مجمع كشورهای صادركننده گاز نیز برعهده امانوئل ایبه كاچیكوو است كه به تازگی به عنوان وزیر نفت نیجریه برگزیده شده است.
كشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.
هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع كشورهای صادركننده گاز مطرح هستند.
كشورهای عضو مجمع صادركنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع كشورهای صادركننده گاز مطرح هستند.
براساس این گزارش، جی یی سی اف به اشتباه «اوپك گازی» نامیده می شود، اما این مجمع همانند سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.
اقتصام(1)2078** 2023
۰ نفر