۱ آذر ۱۳۹۴، ۸:۰۷
کد خبر: 81848194
T T
۰ نفر
سفیر ایران در بغداد: ایجاد كنسولگری عراق در ایلام را با جدیت دنبال می كنیم

ایلام - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: ایجاد كنسولگری عراق در استان ایلام را با جدیت دنبال می كنیم و پیگیری های لازم را در این خصوص انجام می دهیم.

به گزارش ایرنا، حسن دانایی فر شامگاه شنبه در پایانه مرزی مهران در جمع خبرنگاران رسانه های ایران و عراق اظهار كرد: در دو سال گذشته نیز پیگیری هایی برای ایجاد كنسولگری عراق در ایلام انجام گرفته است.
وی افزود: ایجاد كنسولگری باید با تقاضای كشور متقاضی به وزارت خارجه كشور مقصد باشد لذا ما نمی توانیم از دولت عراق بخواهیم در یكی از استان های ما كنسولگری راه اندازی كند بلكه آنها باید از وزارت خارجه ما تقاضا و درخواست كنند.
دانای فر تاكید كرد: البته مردم كوت در استان واسط عراق نیز تقاضای مشابهی برای راه اندازی كنسولگری ایران در این شهر دارند بنابراین باید پیگیری های قانونی را در خصوص راه اندازی كنسولگری دو كشور در این استان ها انجام دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان ورود زائران ایرانی به كشور عراق گفت: تاكنون 460 هزار زائر از مرزهای سه گانه مهران، چزابه و شلمچه وارد كشور عراق شده اند ولی از فردا حجم ورود زائران با نزدیك شدن به اربعین حسینی از این مرزها بیشتر هم می شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد یادآور شد: خوشبختانه با اقداماتی كه در مرزها بویژه مرز مهران انجام شده تردد زائران با كمترین مشكل و معطلی انجام می شود ضمن اینكه طرف عراقی نیز تدابیر و امكانات لازم را در مرز زرباطیه برای تسهیل در تردد زائران اتخاذ كرده است.
دانایی فر از مشاركت مردم شهرهای مختلف عراق برای استقبال، پذیرایی و اسكان زائران ایرانی تقدیر كرد و افزود: مردم و مسئولان این كشور آمادگی خوبی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی دارند.
حسن دانایی فر بعد ازظهر شنبه با همراهی معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام، فرماندار مهران و جمعی از مسئولان محلی از پایانه مرزی مهران بازدید و از نزدیك در جریان اقدامات انجام شده برای تسهیل در تردد زوار بازدید كرد.
هم اكنون عراق در شهرهای تهران، مشهد، اهواز و كرمانشاه كنسولگری دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را در این سفر معاون وزیر داخلی و مسئول گذرگاه های مرزی عراق و استاندار واسط و خبرنگاران رسانه های این كشور همراهی می كردند.
مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتری جنوب ایلام كانون اصلی تردد زائران به عتبات عالیات بویژه در ایام منتهی به اربعین حسینی است براساس اعلام مسئولان بیش از 70 درصد زائران ایرانی برای سفر به عراق این مرز را انتخاب می كنند.
9002 / 1539
۰ نفر