۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81849920
T T
۰ نفر
دختران سرخورده شده اند

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بسیاری از دختران به دلیل نبود فرصت های اشتغال تنها راه پیش رویشان ادامه تحصیل است و ما باید قدرت مواجهه با سرخوردگی ناشی از پاسخ ندادن به این انتظار دختران را بیابیم.

شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: با توجه به مهاجرت مردان در روستاها، در ایران با پدیده دختران بازمانده از ازدواج مواجه هستیم كه این موضوع نیز بر مشكلات دختران افزوده است و باید این موضوع از سوی مسئولان ذیربط پیگیری شود.
وی با بیان اینكه ازدواج در مناطق روستایی كمتر شده است، افزود: مهاجرت گسترده به شهرها یك پدیده جهانی است اما در ایران یك معضلی وجود دارد كه پسران و مردان به دنبال كار به شهرها می آیند و تقریبا اكثر آنها دیگر برنمی گردند و دختران نیز علاوه بر نبود فرصت های ازدواج، حتی فرصت اشتغال نیز ندارند.
وی تصریح كرد: البته پسرهایی كه برای كار و تحصیل به شهر می روند، دیگر رغبتی برای حضور در روستای محل زندگی خود ندارند و به همین منظور مذاكراتی با مسئولان كمیته امداد امام خمینی (ره) داشته ایم تا بتوانیم بخشی از مشكلات این دختران بازمانده از ازدواج را حل كنیم.
مولاوردی با بیان اینكه آمار دقیقی از دختران بازمانده از ازدواج در كشور نداریم، گفت: ما وظیفه داریم این مسائل و معضلات را شناسایی كنیم و آنچه كه نیازمند اقدام فوری است را پیگیری كنیم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینكه حساسیت سازی و شناسایی ظرفیت دستگاههای اجرایی را از دیگر وظایف این معاونت عنوان كرد و افزود: از این طریق برنامه های مشتركی می توانیم با كمیته امداد و معاونت توسعه نیروی انسانی و مناطق محروم ریاست جمهوری داشته باشیم تا مشكل این افراد مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن چاره اندیشی شود.
وی خاطرنشان كرد: وجود دختران بازمانده از ازدواج در كشور به این معنا نیست كه رغبت یا گرایش به ازدواج در آنها وجود ندارد بلكه باید زیرساخت ها مثل اشتغال و مسكن جوانان فراهم شود، تا آنان نیز تن به ازدواج دهند و كشور نیز به طور قطع از این وضعیت خارج خواهد شد.
مولاوردی ادامه داد: در صورتی كه كشور از وضعیت ركود اقتصادی خارج شود، به مرور زمان بسیاری از مشكلات برای تامین زیرساخت های موردنیاز ازدواج جوانان نیز حل می شود.
وی تاثیر رسانه ها در ترویج و ترغیب جوانان به امر ازدواج را خیلی بسیار موثر دانست و گفت: اما باید زیرساخت ها به موازات ایفای نقش كه دستگاههای اجرایی در این امر مهم فراهم شود.

** تنها راه پیش روی دختران به دلیل نبود فرصت شغلی ادامه تحصیل است
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه آموزش و تحصیل دختران، اكنون دختران تحصیلكرده بسیاری آماده اشتغال و خدمت به جامعه هستند اما به دلیل نبود فرصت های اشتغال تنها راه پیش روی آنها ادامه تحصیل است و ما باید جوابگوی سرخوردگی ناشی از پاسخ ندادن به این انتظار باشیم.
وی اظهار كرد: هم اكنون شاهد افسردگی در دختران به علت های مختلف و مهمتر از همه بیكاری هستیم كه موجب گرایش آنها به سوی اعتیاد شده است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه كرد: دختران روستایی اغلب تحصیلكرده هستند و دختران بازمانده از تحصیل نیز شناسایی شده اند و ما پیگیر امر تحصیل آنها از طریق دستگاه های مرتبط هستیم.
وی ابراز امیدواری كرد با حمایت بیشتر مسئولان اجرایی كشور و متولیان امر بتوانیم با ایجاد زیرساخت های مهم اقتصادی، زمینه ها را برای ازدواج جوانان فراهم كنیم تا دیگر شاهد معضل و مشكل اساسی در حوزه ازدواج در كشور نباشیم.
براساس آمار سازمان ثبت احوال كشور، طی 6 ماهه نخست امسال 368 هزار و 205 واقعه ازدواج در كشور به ثبت رسید كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 2،7 درصد افزایش دارد.
اجتمام(4)**7268 ** 1418
۰ نفر