۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴
کد خبر: 81850040
T T
۰ نفر
عرصه های ورود جوانان به اقتصاد مقاومتی-محمود حكمت نیا*

اقتصاد مقاومتی اصلی ترین گفتمانی است كه رهبر انقلاب در سال های اخیر از آن به عنوان راهكار كلیدی مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن یاد كرده اند.

همچون هر جنگ دیگری پیروزی در جنگ اقتصادی صرفا با تكیه بر عناصر خط مقدم جنگ انجام نمی شود.
پیروزی در جنگ علاوه بر مبارزه در خط مقدم مستلزم ایفای نقش عناصر در تبلیغات، پشتیبانی، اطلاعات و امثال آن است و با این عینك همانطور كه در هشت سال دفاع مقدس همه آحاد ملت ایران متناسب با جایگاه خود در جنگ مشاركت داشتند، در جنگ اقتصادی نیز عرصه مجاهدت برای همه آحاد ملت ایران باز است.
در میان اقشار مختلف، قشر جوان به دلیل آرمان گرایی، شجاعت، توان و انگیزه بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این قشر تاكنون نیز بار اصلی پیشرفت ها و موفقیت های نظام را بر دوش كشیده است، پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت های علمی و صنعتی كشور و دهها موفقیت دیگر همگی با میدان داری جوانان مؤمن انقلابی انجام شده است و با ایفای نقش به جا و به موقع این نسل می توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند.
نقش جوانان را در سه عرصه زیر می توان دسته بندی كرد.
1. عرصه مطالبه گری
این اقدامات بیشتر متوجه فعالان جوان رسانه ای و اعضای تشكل های دانشجویی و نهادهایی از این دست می شود و انتظار می رود كه در قالب اقدامات مطالبه گرانه وظایف مسئولان به آن ها یادآوری و به طور مستمر پیگیری شود.
فراهم كردن شرایط رونق تولید، كاهش خام فروشی، مبارزه با فساد، اهتمام به خودكفایی در محصولات اساسی كشاورزی، شفافیت اطلاعات، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام پولی و بانكی و هدایت نقدینگی به سمت تولید از جمله مهم ترین اقداماتی است كه رهبر انقلاب اجرای آن را از مسئولان خواسته اند و مطالبه گری جوانان می تواند روند تحقق آن ها را تسریع كند.
2. عرصه فرهنگ سازی
اقدامات عرصه فرهنگ سازی بیشتر ناظر به تلاش برای تغییر نگرش و رفتار بدنه عمومی جامعه است.
با توجه به وجود مجموعه های فراوان خودجوش مردمی جوان در سراسر كشور، نقش جوانان در این عرصه هم پر رنگ است.
موفقیت هر جوان در فرهنگ سازی در جامعه اطراف خود (خانواده، كلاس درس، مسجد، محله و…) در نهایت به اصلاح فرهنگ عمومی كشور منجر می شود. در این بخش اهتمام به گزاره های فرهنگی زیر حائز اهمیت است:
– اصلاح الگوی مصرف: یكی از اشكالات فرهنگی كشور الگوی مصرف است. بدین معنا كه مصرف آب، برق، حامل های انرژی، اسراف نان و امثال آن در كشور فراتر از استانداردهای جهانی است.
به همین جهت اهتمام به اصلاح فرهنگ مصرف در كشور یكی از اصلی ترین اولویت های فرهنگی است.
– مبارزه با تجمل گرایی و اشرافی گری: از دیگر اشكالات فرهنگی كشور افزایش فرهنگ تجمل گرایی در كشور به ویژه در مقوله ازدواج است. علاوه بر این فرهنگ اشرافی گری در قالب گرایش به خودروهای لوكس، گوشی های موبایل گران قیمت و امثال آن در بخشی از جامعه افزایش پیدا كرده است كه باید از توسعه و گسترش آن جلوگیری كرد. كار فرهنگی جوان مؤمن انقلابی باید به نقطه ای برسد كه چنین رفتارهایی در جامعه مذموم و ضد ارزش محسوب شود.
– فرهنگ مصرف داخلی: از اصلی ترین عوامل رونق تولید در هر كشوری خرید كالای داخلی از سوی مردم آن كشور است.
به عبارت دیگر تولید در بسیاری از كشورهای دنیا بر پایه مصرف داخلی آن ها رونق پیدا كرده است.
اگرچه انتقاد به كیفیت بخشی از كالاهای داخلی كشور وارد است لیكن در بسیاری از صنایع مصرفی از جمله بسیاری از لوازم منزل، تولیدكنندگان با كیفیت و با توان صادراتی در كشور وجود دارند و شایسته است فرهنگ مصرف كالای داخلی در كشور ترویج شود.
آشنا شدن مردم با مسائل اقتصادی و ریشه آن ها، نشان خواهد داد كه كلید بسیاری از مشكلات كشور در تلاش و همت خودمان است و عوامل بیرونی جز نقش مُسكن كاركرد دیگری در حل مسائل كشور نخواهند داشت.
– مبازره با فرهنگ امید به خارج: یكی از ضعف های فرهنگی كشور، فرهنگ امید به دیگران است.
بدین شكل كه این انتظار در جامعه ایجاد شده است تا كسی بیاید و با معجزه ای مشكلات كشور را بر طرف نماید. از مصادیق تعمیم این فرهنگ، امید به خارج از كشور برای حل مسائل اقتصادی است.
به عبارت دیگر به اشتباه سعی می كنیم ضعف خودمان را به گردن دیگری بیاندازیم.
كار فرهنگی واجب در كشور اصلاح این فرهنگ و جایگزینی آن با فرهنگ تكیه به توان خود و توان داخلی است.
باید بدانیم كه امید به دیگران جزفرصت سوزی فایده دیگری نخواهد داشت و مسائل كشور جز با تلاش و كوشش آحاد مردم بر طرف نخواهد شد.
– آشناسازی مردم با ریشه مسائل اقتصادی: آشنا شدن مردم با مسائل اقتصادی و ریشه آن ها، نشان خواهد داد كه كلید بسیاری از مشكلات كشور در تلاش و همت خودمان است و عوامل بیرونی جز نقش مُسكن كاركرد دیگری در حل مسائل كشور نخواهند داشت.
– فرهنگ كار و تلاش و مولد بودن: نسل جوان كشور باید روحیه تلاش مستمر را در خود نهادینه كند و به نقطه ای برسیم كه هر جوان درباره مفید بودن و فایده رساندنش به كشور پاسخ روشن و شفافی را داشته باشد.
در صورتی كه نسل جوان به یك نسل تولیدكننده (اعم از فكر و محصول فرهنگی و یا اقتصادی) تبدیل شود سرعت پیشرفت كشور و تحقق اقتصاد مقاومتی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
3. عرصه اقدام مستقیم
سومین عرصه حضور نسل جوان انقلابی، عرصه اقدام مستقیم در اقتصاد كشور است.
به عبارت دیگر، یك روش ایفای نقش پذیر مسئولیت اقدامات عملی در كشور و به ثمر رساندن آن ها توسط جوانان است.
این موارد را می توان به صورت زیر برشمرد:
– مشاركت فعالانه در پیشرفت علمی: جمهوری اسلامی امروز بیش از چهار میلیون دانشجو دارد كه بخش عمده ای از آن را جوانان تشكیل می دهند.
در صورتی كه این جوانان فعالیت علمی خود در دانشگاه را به نحو احسن انجام دهند شاهد شتاب رشد علمی كشور خواهیم بود.
علاوه بر این با كمك فعالیت علمی همین جوانان است كه می توان به فناوری های مهم دست یافت و تلاش های علمی كشور را در خدمت نیازهای عملی قرار داد.
– تولید راه حل برای مسائل اقتصادی كشور: رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان در سال 1386 پیگیری كردن، مطالعه كردن، درباره مساله اندیشیدن، آن را پخته كردن، راهكار اجرایی را برای آن جستجو كردن، برای طرحش با مراكز دست اندركار و مجری تلاش كردن و بالاخره خود وارد میدان كار شدن را هم از جمله وظایف جوانان بر شمردند.
از این رو اهتمام به مطالعه و تحقیق و تولید راه حل برای مهم ترین مسائل كشور در عرصه اقتصاد مقاومتی از اقدامات عملی جوانان محسوب می شود.
یكی از بهترین عرصه های مشاركت جوانان در اقتصاد مقاومتی اردوهای جهادی است.
توسعه این اردوها به تمام عرصه های مورد نیاز كشور و افزایش كمی مشاركت جوانان در آن، دو راهبردی است كه به ایفای نقش عملی جوانان در این عرصه كمك خواهد كرد.
– اهتمام به كارآفرینی به ویژه در صنایع دانش بنیان: برای بخشی از جوانان مستعد و توانمند اهتمام به توسعه صنایع دانش بنیان یك وظیفه محسوب می شود چراكه زمینه پیشرفت كشور و افزایش اشتغال را فراهم خواهد كرد.
همان طور كه رهبر انقلاب تأكید فرمودند «تولید»، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، و «اقتصاد دانش بنیان» پایه آن است.
جوان تحصیلكرده مؤمن انقلابی بیش از هر كس دیگری می تواند در این مهم نقش ایفا نماید.
– تقویت و هدفمندسازی اردوهای جهادی: یكی از بهترین عرصه های مشاركت جوانان در اقتصاد مقاومتی اردوهای جهادی است.
توسعه این اردوها به تمام عرصه های مورد نیاز كشور و افزایش كمی مشاركت جوانان در آن، دو راهبردی است كه به ایفای نقش عملی جوانان در این عرصه كمك خواهد كرد.
– مسئولیت پذیری و وجدان كاری در عملكرد شخصی: همانطور كه گفته شد چنانچه همه جوانان كشور آنچه كه بر عهده شان است (اعم از درس و یا كار) را به نحو احسن انجام دهند تحول بزرگی در اقتصاد كشور رخ خواهد داد.
هر جوان ایرانی می تواند همچون جوان شهید مصطفی احمدی روشن یك سنگر مهم از كشور را به نقطه ای برساند كه ابرقدرت ها را در مقابل نظام تسلیم نماید.
– پایبندی عملی به مصرف كالای داخلی: به طور طبیعی انتظار می رود هر جوان ایرانی خود نیز در عمل به مصرف كالای داخلی پایبند باشد. خریدهایی نظیر جهیزیه ، سهم قابل توجهی در بازار اقتصاد كشور دارند و پایبندی فردی به این عرصه، اثر عملی در تولید خواهد داشت.
*مشاور جوانان استانداری لرستان