۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81850610
T T
۰ نفر

شلمچه؛ موكب هایی از جنس عاشقی و خدمت

۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81850610
شلمچه؛ موكب هایی از جنس عاشقی و خدمت

آبادان-ایرنا-از مسیر میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزی، موكب های عاشقی و خدمت برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی راه اندازی شده و میزبانان و موكب داران، زائران را به حضور در این مواكب دعوت می كنند.

اربعین حسینی روزی است كه اهلبیت امام حسین علیه السلام از شام به سوی مدینه مراجعت كردند و بر اساس روایات، در این روز، جابر بن عبدالله صحابی پیامبر (ص) برای زیارت امام حسین (ع) از مدینه به كربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت كند، از این رو عاشقان و ارادتمندان سید و سالار شهیدان، از هر صنف و گروه، از زن و مرد گرفته تا پیرو جوان، خود را برای زیارت اربعین به كربلای معلا می رسانند.
كم كم به زمان موعود می رسیم؛ اربعین حسینی، روزی كه زائران حسینی از مدت ها پیش انتظار رسیدنش را می كشیدند.
آیین های اربعین با همه شكوه و فضای معنوی خود، كم كم از راه می‌رسد و فضای شهرهای كشور به ویژه شهرهای جنوبی استان خوزستان در این ایام، حال و هوای خاصی گرفته است.
بزرگراه ولایت خرمشهر نیز به عنوان جاده متصل كننده خرمشهر به نقطه صفر مرزی، به جاده عاشقی تبدیل شده است و همگان در خدمت به زائران كربلا مایه می گذارند.
بر اساس گفته مسئولان، بیش از 160 موكب و ایستگاه صلواتی در مسیر تردد زائران در مرز شلمچه مستقر شده است و روزانه بیش از 70 هزار پرس غذای گرم در سه وعده بین زائران توزیع می شود.
بر این اساس همچنین، یك فقره پاركنیگ با ظرفیت 15 هزار خودرو ابتدای مسیر شلمچه احداث شده است.
پای در این مسیر كه می گذاری، یكی تو را به صرف خرما و نان دعوت دیگری، دیگری اسفند دود می كند، آن یكی كفش های زائران را واكس می زند، گروهی دیگر نان تازه می پزند، میزبان دیگری از زائران كربلا با چای و قهوه عربی میزبانی می كند، گروهی دیگر با آب معدنی خنك از زائران پذیرایی می كند و دیگری نیز سقای زائران شده است.
شهرداری تهران، موكب داران استان فارس و هرمزگان، سپاه قمر بنی هاشم علیه السلام استان چهارمحال وبختیاری، فرمانداری های خرمشهر، آبادان، امیدیه، ماهشهر، شهرداری بندر امام خمینی(ره) و موكب دارانی كه برای میزبانی و پذیرایی از زائران حسینی نذر دارند، در این مسیر به زائران ارائه خدمت می كنند.
یك زائر از بوشهر به ایرنا گفت:وقتی به مرز شلمچه نزدیك می شوی حال و هوایی عجیبی بر انسان حاكم می شود از این اینجا بوی كربلا به مشام می رسد.
احمد ریحانی گفت:در طول مسیر مردم با برپایی موكب های عزاداری و خدمت عشق و ولایتمداری خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان می دهند.
یك زائر شیرازی نیز كه ابیات 'دلا كوی حسین عرش زمین است' -'مطاف و كعبه دل ها همین است'-'اگر خیل شهیدان حلقه باشند'-'حسین بن علی، آن را نگین است' را زمزمه می كرد گفت:عشق به سید و سالار شهیدان وصف شدنی نیست.
احمد آشنا افزود:حضور گسترده مردم راهپمایی اربعین پیام روشنی به دشمنان اسلام و تكفیری هاست كه هر روز مردم بیگناه را در عراق،سوریه،لبنان و فلسطین به خاك و خون می كشند، تا بدانند مردم با لبیك به رهبر انقلاب آنها را از صحنه ای روزگار محو می كنند.
اما اعضای حسینیه های و موكب های حسینی استان خوزستان در شلمچه حضور فعال دادند، اهالی شهرك طالقانی ماهشهر 'كوره ها' نیز در این بین با برپایی دو موكب از زائران حسینی پذیرایی می كنند.
جابر عساكره مسئول یكی از این موكب ها در شلمچه، می گوید:25 نفر از اعضای این گروه 30 نفره از افرادی است كه روزگای نه چندان دور در دام اعتیاد گرفتار شده بودند و اینك با حمایت انجمن معتادان گمنام (NA) از دام اعتیاد رهایی یافته و مشغول خدمت به زائران حسینی هستند.
وی افزود:اعضای موكب 'خدمت بین الحرمین' با عشق به امام حسین و توكل به خدا، بدون كمك از هیچ ارگان دولتی در شلمچه حضور یافته و هر روز با آماده سازی فلافل و میان وعده از زائران پذیرایی می كنند.
امام جمعه شهرك طالقانی نیز با بیان برخی از حوادث اربعین حسینی به خبرنگار ایرنا گفت:اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا و ملاقات آنان با جابر و بنی هاشم است.
حجت اسلام غضبان معرفی افزود:جابر بن عبدالله انصاری، اولین یا از اولین زائران حضرت سیدالشهداء علیه السلام در اربعین نقل شده است و بر اساس روایات، وقتی جابر به غاضریه رسید در آب فرات غسل كرد، پیراهن پاكیزه‌ای پوشید، آنگاه قدری از بوی خوش بر سر و بدن پاشید و پابرهنه روانه شد تا نزد سر مبارك امام حسین علیه السّلام ایستاد و قبر امام را زیارت كرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در یكی از موكب ها، مردم شهرك طالقانی ماهشهر روزانه برای 800 تا یك هزار زائر در سه وعده صبحانه، نهار و شام از زائران پذیرایی می كنند.
حجت الاسلام معرفی افزود:در هر شیفت كاری 20 نفر از جوانان این شهرك مشغول كار هستند.
مرز بین المللی شلمچه و چذابه از گذرگاه های زائران برای ورود به عتبات عالیات است و پیش بینی می شود در اربعین امسال بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر از این دو نقطه به سوی كربلا بروند.
3015/6125