۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴
کد خبر: 81851857
T T
۰ نفر
روحانی: هماهنگی كشورها برای ثبات بازار انرژی الزامی است

تهران- ایرنا- رئیس‌ جمهوری تاكید كرد كه هماهنگی كشورهای تولیدكننده و صادركننده منابع انرژی در راستای ثبات و تعادل بازارها ضروری است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار عبدالمالك سلال نخست وزیر الجزایر نظرات و مواضع ایران و الجزایر را در مورد مسایل منطقه از جمله در عراق، سوریه، یمن و همچنین شمال آفریقا نزدیك توصیف كرد.
وی گفت: همه مسایل منطقه فقط از راه سیاسی و گفت وگو قابل حل و فصل خواهد بود و ایران و الجزایر با توجه به سوابق خود می‌توانند در این راستا همكاری و همفكری مؤثری داشته باشند.
رئیس جمهوری، الجزایر را كشور دوست، همفكر و برادر جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: سطح همكاری های دو كشور در همه عرصه ها به ویژه اقتصادی، در سال های پیش رو باید به نفع دو ملت گسترش و تعمیق یابد.
روحانی ادامه داد: روابط اقتصادی دو كشور به ویژه با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخشهای خصوصی و دولتی دو كشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران – الجزیره تلاش بیشتری كنند.
وی با اشاره به این كه نام الجزایر در حافظه مردم ایران به عنوان ملتی قهرمان مبارزه با استعمار ثبت شده است، اظهار داشت: ایران و الجزایر در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیدگاه‌های مشتركی دارند كه می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح تعاملات دو كشور باشد.
رئیس جمهوری همچنین بخش های كشاورزی، معدن، فناوری و علمی و گردشگری و فرهنگی را از جمله بخش هایی معرفی كرد كه می توانند سطح همكاری های مشترك را توسعه دهند.
روحانی خطاب به نخست وزیر الجزایر گفت: سفر شما به تهران و برگزاری كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور در روزهای پیش رو در الجزایر، قطعا‌ تحرك مناسبی برای ایجاد یك حركت جدید در گسترش روابط دو كشور خواهد بود.

**نخست وزیر الجزایر: ایران قدرت قابل توجهی در منطقه است
نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار ضمن تشكر و تبریك برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران كشورهای تولیدكننده گاز در تهران گفت: ایران قدرت قابل توجهی در منطقه است و بسیار خرسندیم كه با رفع تحریم‌ها فرصت‌های بیشتری برای نقش‌آفرینی در راستای استقرار ثبات در منطقه پیش روی ایران قرار خواهد گرفت.
عبدالمالك سلال با بیان این كه ایران و الجزایر پیوندهای تاریخی فراوانی دارند، اضافه كرد: هر دو كشور روابط مبتنی بر حسن نیت و تفاهم در عرصه سیاسی دارند كه این روابط باید در عرصه اقتصادی نیز تجلی یابد.
وی اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط دو كشور وجود دارد كه قطعا برگزاری كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور در الجزایر در روزهای آینده می‌تواند به بالفعل شدن این ظرفیت‌ها كمك زیادی كند.
نخست وزیر الجزایر در پایان تصریح كرد: الجزایر در خصوص مسایل منطقه ای از جمله لیبی، سوریه و عراق، با ایران مواضع مشتركی دارد.
سیام**9012**1429
۰ نفر