۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۷
کد خبر: 81852247
T T
۰ نفر
تركیه كاردار روسیه را احضار كرد

تهران – ایرنا – یك مقام تركیه گفت كه وزارت امور خارجه این كشور روز سه شنبه كاردار روسیه را در پی سرنگون شدن یك فروند هواپیمای جنگی این كشور توسط جت های جنگنده تركیه در امتداد مرز این كشور با سوریه، احضار كرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از آنكارا، این نخستین باری است كه از دهه 1950 یك هواپیمای روس یا اتحاد شوروی توسط یك عضو پیمان آتلانتیك شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.
ارتش تركیه می گوید به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده كه حریم هوایی تركیه را نقض كرده است، اما مسكو این ادعا را رد كرد.
نهاد ریاست جمهوری تركیه قبلا اعلام كرده بود كه جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
جنگنده روسی در حالی ساقط می شود كه قرار بود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به تركیه سفر كند.
ستاد مشترك ارتش تركیه در اطلاعیه ای اعلام كرد: این هواپیما به مدت 5 دقیقه و 10 بار حریم هوائی را نقض كرده و بر اساس قواعد تعامل ارتش كه پیش تر اعلام شده هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.
بر اساس قواعد تعامل ارتش تركیه، هر جنگنده، بالگرد و یا پهباد خارجی نباید در طول مرز این كشور با سوریه از عمق 5 مایلی با مرز تركیه نزدیك تر شود و در غیر اینصورت، تركیه پس از چند بار هشدار، آن را هدف قرار می دهد.
اف 16 های تركیه دراین منطقه مرزی گشت 24 ساعته دارند.
وزارت دفاع روسیه هم با تایید اینكه هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با تركیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام كرد: این جنگنده روسی در ارتفاع شش هزار متری و بدون تجاوز به حریم هوایی تركیه در حال پرواز بوده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام كرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می كند كه وارد حریم هوایی تركیه نشده است و از رمین مورد هدف قرار گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روسی با آتشباری پدافند هوایی نظامیان تركیه ساقط شده است و دو خلبان آن توانستند با استفاده از صندلی و چتر نجات، سالم بمانند كه یكی از آنان توسط شبه نظامیان تركمن بازداشت شده است. هنوز اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نشده است.
خاورم**1486**1572
۰ نفر