پوتین: سقوط هواپیمای روس، پیامدهای جدی در روابط با تركیه خواهد داشت/همدستان تروریست ها از پشت خنجر زدند

مسكو - ایرنا - «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در واكنش به اقدام تركیه در سرنگون كردن یك فروند جنگنده یگان ضد تروریستی روسی در سوریه گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه كنونی با ضربه ای ارتباط دارد كه همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند.

به گزارش ایرنا، پوتین امروز (سه شنبه) در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در سوچی روسیه افزود: نظامیان ما با فداكارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی توانم جز از پشت خنجر زدن توصیف كنم.
وی با اعلام اینكه این هواپیمای روسی با شلیك موشك هوا به هوا ساقط شده است، افزود: این اقدام با وجود امضای موافقتنامه هشدار در مورد حوادث هوایی با ایالات متحده رخ داده است.
پوتین اظهار كرد: اكنون از پشت هم به ما و به هواپیمایی كه با تروریسم مبارزه می كنند، همزمان با وجود امضای موافقتنامه با شركای آمریكایی، ضربه می زنند.
كاخ كرملین پیش تر موضع آنكارا مبنی بر تجاوز هواپیمای جنگنده سوخو 24 متعلق به نیروی هوا فضای این كشور به حریم هوایی تركیه را رد و اعلام كرد كه عملیات جست و جو برای آگاهی از سرنوشت دومین خلبان آغاز شده است.
«دیمیتری پسكوف» سخنگوی كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه، امروز (سه شنبه) اعلام كرده است كه جنگنده روسی بر فراز خاك سوریه هدف گرفته شده است در حالیكه به تركیه تجاوز هوایی نكرده بود.
وی افزود: تصاویر ماهواره ای و اطلاعات ثبت شده پروازی نشان می دهد كه هواپیما در حال پرواز بر فراز سوریه بوده است.
همزمان اعلام شد كه بالگردهای روسیه در منطقه سقوط هواپیمای این كشور در مرز سوریه با تركیه (لاذقیه)، در حال انجام عملیات جست وجو برای آگاهی از سرنوشت یكی از خلبانان هستند و بررسی های لازم هم برای تعیین درستی یا نادرستی انتشار این خبر كه خلبان دیگر كشته شده است، ادامه دارد.
وزارت دفاع روسیه بلافاصله پس از این حادثه، اعلام كرد كه این هواپیما متعلق به یگان هوایی عملیاتی این كشور در سوریه است.
وزارت دفاع روسیه ارتفاع پرواز این جنگنده روسی هنگام هدف قرار گرفتن را شش هزار متر و بدون تجاوز به حریم هوایی تركیه اعلام كرده بود.
روسیه از 57 روز پیش با درخواست سوریه عملیات بمباران مواضع تروریست ها در این كشور را اجرا می كند كه تاكنون شش هزار هدف را نابود كرده است.
نهاد ریاست جمهوری تركیه نیز اعلام كرد جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو 24 بوده است.
جنگنده روسی در حالی ساقط می شود كه قرار است «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای شركت در یك نشست اقتصادی به آنكارا سفر كند و با «فریدون سینیر اوغلو» همتای ترك خود دیدار كند.
پسكوف همچنین با اعلام اینكه هنوز اظهارنظر در باره این موضوع كه ساقط شدن جنگنده روسی توسط تركیه چه تاثیری بر روابط مسكو و آنكارا خواهد گذاشت، هنوز زود است؛ گفت: تاكنون تصمیمی برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت روسیه برای بررسی اقدام تركیه گرفته نشده و این برنامه در دستور كار« ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری نیست.
تركیه با عنوان اینكه جنگنده روسی چندین بار حریم هوایی این كشور را نقض كرده، آن را ساقط كرده است.
براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روسی با آتشباری پدافند هوایی نظامیان تركیه ساقط شده و 2 خلبان آن توانستند با استفاده از صندلی و چتر نجات، سالم بمانند كه یكی از آنان توسط شبه نظامیان تركمن بازداشت شده است.
ارتش تركیه می گوید به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده كه حریم هوایی تركیه را نقض كرده است، اما مسكو این ادعا را رد كرد.
نهاد ریاست جمهوری تركیه قبلا اعلام كرده بود كه جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
جنگنده روسی در حالی ساقط می شود كه قرار بود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به تركیه سفر كند. تركیه كاردار روسیه را احضار كرده است.
اروپام**9163**391**1599