۴ آذر ۱۳۹۴، ۹:۵۵
کد خبر: 81853019
T T
۰ نفر
مسكو: جنگنده سوخو 24 وارد حریم هوایی تركیه نشده بود

مسكو- ایرنا- مقام ارشد نیروهای مسلح روسیه با اعلام جزئیات مسیر پرواز جنگنده روسی مستند به نقشه ماهواره ای، ادعای تركیه مبنی بر نقض مكرر فضای هوایی این كشور را به عنوان دلیل هدف قرار دادن و ساقط كردن هواپیمای سوخو 24، رد كرد.

به گزارش ایرنا، ژنرال «سرگئی رودسكوی» رئیس اداره عملیات ستاد كل نیروهای مسلح روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام كرد: تمامی داده ها و اطلاعات ماهواره ای و همچنین بررسی های تخصصی قابل دسترسی نشان می دهد كه جنگنده هدف قرار داده شده، حریم هوایی تركیه را نقض نكرده و براساس مسیر پیش بینی شده در حال انجام عملیات بوده است.
وی افزود: اطلاعاتی كه ترك ها به آن استناد می كنند درست نیست، زیرا دربرگیرنده ادعای ورود به حریم هوایی تركیه است، در حالی كه چنین واقعیتی وجود ندارد.
جنگنده روسی «سوخو-24» روز سه شنبه (دیروز) در منطقه ای مرزی در سوریه و در نزدیكی مرز با تركیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، هواپیما با یك موشك هوا به هوا سرنگون شده است.
رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه كنونی با ضربه ای ارتباط دارد كه همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند.
وزارت خارجه روسیه در واكنش به اقدام تركیه در هدف قرار دادن یك هواپیمای جنگی این كشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو كشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو و شهروندان روس را از سفر به تركیه منع كرد.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته این تصمیم را اعلام كرد.
لاوروف با اعلام اینكه احتمال وقوع حمله تروریستی در تركیه كمتر از مصر نیست، از شهروندان روسی خواسته از سفر به این كشور خودداری كنند.
خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) به نقل از یك مقام آمریكایی خبر داد كه آمریكا معتقد است جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه سرنگون شد.
این مقام آمریكایی كه نخواست نامش فاش شود گفت كه هواپیمای روسی پس از اینكه لحظاتی وارد حریم هوایی تركیه شد، بر فراز خاك سوریه سرنگون شد. وی گفت كه این برآورد بر اساس آثار حرارتی جنگنده روسی می باشد.
مقامات تركیه روز سه شنبه گفتند جنگنده های اف 16 تركیه پس از «هشدارهای مكرر»، یك فروند بمب افكن سوخوی 24 روس را كه حریم هوایی این كشور را نقض كرده بود، ساقط كردند.
اروپام**391**1516**1485**1572