۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲
کد خبر: 81853237
T T
۰ نفر
ریابكوف: نیازی به حضور ناتو در تحقیقات پیرامون سقوط سوخو-24 نیست

تهران- ایرنا- 'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار خود با 'رزا گاتن مولر' معاون كنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزیر امور خارجه آمریكا، تاكید كرد: لزومی ندارد 'ناتو' در تحقیقات مربوط به سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه حضور یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی 'ایتارتاس'، ریابكوف در دیدار روز گذشته (سه شنبه 3 آذر ماه) خود با گاتن مولر در نیویورك درباره سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه به دست تركیه گفت: به نظر من طرف آمریكایی از جدیت و غیرقابل چشم پوشی بودن چنین حوادثی كاملا آگاه است. روسیه و آمریكا كه در سوریه علیه تروریست ها عملیات انجام می دهند، سندی مبنی بر جلوگیری از وقوع چنین حوادث هوایی امضا كرده بودند و بر اساس این سند، ارتش ما مجاز به تبادل اطلاعات با همكاران آمریكایی است. همچنین این سند سایر طرف های حاضر در ائتلاف علیه داعش را از جمله تركیه نیز دربرمی گیرد.
ریابكوف سند فوق را توافقنامه ای بین دولت ها دانست و حضور 'ناتو' (سازمان پیمان آتلانتیك شمالی) را در تحقیقات درباره سقوط جنگنده سوخو-24 روسیه غیرضروری دانست و افزود: نمی توان انتظار داشت ناتو در این خصوص بی طرفانه اظهار نظر كند و بطور مشخص از تركیه به عنوان متحد خود طرفداری خواهد كرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در جمع خبرنگاران گفت: 'روسیه و ایالات متحده (آمریكا) به دنبال افزایش تهدیدات تروریستی، ارتباطات خود را در سطح وزیران امور خارجه افزایش داده اند و كارشناسان نظامی و امنیتی نیز بیش از قبل، با یكدیگر تماس می گیرند و همچنین معاونان وزیران نیز مرتب با هم در تماس اند.'
ریابكوف همچنین افزود: 'حوادث پاریس نشان داد كه تروریسم اصلا كاهش نیافته است و افزایش خطرات امنیتی بستری برای همكاری مداوم علیه گروه های تروریستی و برای نابودی داعش و مانند آنها فراهم می كند.
جنگنده روسی «سوخو-24» روز سه شنبه (دیروز) در منطقه ای مرزی در سوریه و در نزدیكی مرز با تركیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، هواپیما با یك موشك هوا به هوا سرنگون شده است. وزارت خارجه روسیه در واكنش به اقدام تركیه در هدف قرار دادن یك هواپیمای جنگی این كشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو كشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو و شهروندان روس را از سفر به تركیه منع كرد.
ژنرال «سرگئی رودسكوی» رئیس اداره عملیات ستاد كل نیروهای مسلح روسیه امروز (چهارشنبه) نیز دراین باره اعلام كرد: 'تمامی داده ها و اطلاعات ماهواره ای و همچنین بررسی های تخصصی قابل دسترسی نشان می دهد كه جنگنده هدف قرار داده شده، حریم هوایی تركیه را نقض نكرده و براساس مسیر پیش بینی شده در حال انجام عملیات بوده است. اطلاعاتی كه ترك ها به آن استناد می كنند درست نیست، زیرا دربرگیرنده ادعای ورود به حریم هوایی تركیه است، در حالی كه چنین واقعیتی وجود ندارد.'
از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) به نقل از یك مقام آمریكایی خبر داد كه آمریكا معتقد است جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه سرنگون شده است. این مقام آمریكایی كه نخواست نامش فاش شود گفت كه هواپیمای روسی پس از اینكه لحظاتی وارد حریم هوایی تركیه شد، بر فراز خاك سوریه سرنگون شد. وی گفت كه این برآورد بر اساس آثار حرارتی جنگنده روسی است.
مقامات تركیه روز سه شنبه گفتند جنگنده های اف 16 تركیه پس از «هشدارهای مكرر»، یك فروند بمب افكن سوخوی 24 روس را كه حریم هوایی این كشور را نقض كرده بود، ساقط كردند.
اروپام**9330**1485**1572
۰ نفر