روحانی خواستار خویشتنداری روسیه و تركیه شد/حضور مقامات ارشد كشورهای صادر كننده گاز نشانه امنیت و اهمیت ایران است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری ایران از روسیه و تركیه خواست در قبال سرنگونی جنگنده روسی خویشتندار باشند و گفت:روسیه و تركیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است كه روابط همسایگان صمیمی باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی درجلسه امروز(چهارشنبه) به موضوع تروریسم و خطرات آن برای جهانیان پرداخت و گفت: آنچه در پاریس ، مالی ، سرنگونی هواپیما در شرم الشیخ ، بیروت و اخیرا در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در یمن ، عراق و سوریه تكرار می شود، بیانگر خطرات انتشار میكروب تروریسم برای آفریقا ،آسیا ،خاورمیانه و حتی اروپا و آمریكا است و به تبع آن ، ضرورت اراده جدی جهانی برای مقابله با این پدیده شوم را نشان می دهد.

**اراده جدی در غرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نكرده ایم
روحانی با اشاره به اینكه 'ما هنوز یك اراده جدی را درغرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نكرده‌ایم'، گفت: امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شاهد چنین اراده ای از سوی غربی ها نیز باشیم. به هر حال تروریست‌ها به چه كسی نفت می‌فروشند، این باید روشن شود. كامیون‌های نفت در بیابان‌های سوریه مشخص هستند كه به كدام سو تردد می كنند.
وی ادامه داد: چطور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی با اینها برخورد نمی‌كنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریست ها خریداری می كنند؟
رییس جمهوری افزود: این سلاح‌های مدرن و موشك‌های مدرن ضدزره كه در اختیار اینهاست حتی موشك‌های دوش پرتاب كن ضدهوایی را از كجا آورده‌اند و چه كسی برایشان خریداری كرده است. اینها مشخص است كه از كجا آمده و تولید كجاست و در كجا انبار بوده اند؟ اگر واقعاً بناست با تروریست‌ها مبارزه شود باید با این مسایل مبارزه شود.

**كشورهای محدودی با تروریست می جنگند
روحانی در ادامه به تردد آزادانه تروریست ها در برخی كشورها و همزمان برخی تبلیغات رسانه ای درخصوص ائتلاف ها علیه تروریسم اشاره كرد و گفت: اگر اراده جدی در سازمان‌های بین المللی و كشورهای اتحادیه اروپا باشد ما باید در مقام عمل اینها را ببینیم.
وی افزود: ناتو اگر واقعا می‌خواهد با تروریسم مبارزه كند، باید جدیتش را در این مسایل نشان دهد؛ تا امروز متأسفانه كشورهایی كه با تروریست‌ها می‌جنگند محدود هستند، روس‌ها با تروریست‌ها می‌جنگند و ایران از آغاز انقلاب در طول این دهه‌ها و سالهای اخیر با تروریست‌ها جنگیده است و همواره هر كشوری كه آماج حملات تروریست‌ها بوده به آنها كمك كرده است.

**تبعات اقداماتی همچون سرنگونی جنگنده روسی به عهده آغازگر مساله است
رییس جمهوری اظهارداشت: مسأله دیگری كه بسیار هشدار دهنده و خطرناك است و موضوع را پیچیده تر كرده است، حادثه‌ای بود كه در فضای سوریه و نزدیك مرزهای تركیه اتفاق افتاد كه اطلاعاتی كه ما تا امروز در اختیار داریم این است كه هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است.
حالا فرض بر این كه این هواپیما به مرزهای تركیه نزدیك شده باشد، موشك و هواپیما كه اسباب بازی نیست كه كسی در هوا تصمیم به شلیك بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاكم شود كه هر كسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ كند؛ این اقدامات بسیار خطرناك است.

**روابط صمیمی همسایگان برای ایران اهمیت دارد
روحانی تصریح كرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریك كننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه كشورها باید مراقبت كنند. ما از كشور همسایه و دوست‌مان تركیه می‌خواهیم كه به جدیت مراقب اوضاع باشد چرا كه شرایط بسیار حساس است.
رییس جمهوری گفت: روسیه و تركیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است كه روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد و یا اخلالی در روابطشان ایجاد شود چرا كه این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم كه این كشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تكرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.

**غفلت از تروریسم منطقه را دچار ناامنی های دیگر می كند
رییس جمهوری تاكید كرد: این گونه حوادث به نفع تروریست‌هاست و روحیه آنها را تقویت می‌كند بویژه وقتی ببینند كشورهای منطقه بر سر این مسایل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.

روحانی با اشاره به اینكه 'همه كشورهای منطقه باید از كشوری كه با تروریست ها می جنگد حمایت كنند' ، گفت: اگر بنا باشد مسایل حاشیه‌ای ما را از مسأله اصلی بازدارد ، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمركز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی ، منطقه را دچار ناامنی های دیگری می كند.
رییس جمهوری افزود: امیدوارم كه همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه كشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده كنند و از دولت های روسیه و تركیه كه هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌كنیم كه با تدبیر مسأله را دنبال كنند و از تكرار این گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری نمایند.

**حضور مقامات ارشد كشورهای صادر كننده گاز كم سابقه بود
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از وزارت نفت، وزارت امور خارجه ، دستگاه های انتظامی و امنیتی و همه دست اندركاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع كشورهای صادركننده گاز و همچنین تلاش رسانه ها، گفت: در این اجلاس كه بسیار موفقیت آمیز ، عزتمندانه و با نظم و امنیت كامل برگزار شد ، بیشترین تعداد از سران و مقامهای ارشد كشورهای عضو حضور داشتند كه این امری كم سابقه و نشان دهنده عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران بود.
وی برگزاری این اجلاس در تهران و حضور مقامهای ارشد كشورهای عضو را نشانگر اهمیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران و اراده كشورها برای توسعه روابط با تهران دانست و اظهارداشت: البته روشن است كه ایران از لحاظ انرژی و داشتن بیشترین مخازن گاز در دنیا مورد توجه ویژه جهانیان است.

رییس جمهوری در ادامه به ضرورت بهینه سازی مصرف داخلی و افزایش بهره وری از منابع انرژی در داخل اشاره كرد و افزود: در سال‌های آتی صنعت گاز و تولید را توسعه می دهیم و صادرات گاز را نیز به همان میزان افزایش خواهیم داد و باید تلاش ها روی صدور گاز به عنوان سوختی پاك متمركز شود و در همین راستا توسعه تولید و صادرات هم از طریق خط لوله و هم از طریق گاز مایع ( LNG ) از اولویت های دولت یازدهم خواهد بود.

دكتر روحانی در عین حال تاكید كرد كه رساندن گاز به همه بخش ها و روستاها نیز از سیاست های دولت یازدهم است.

**برای سران كشورها مهم بود كه مسایل منطقه را مستقیم از كلام رهبر معظم انقلاب بشنوند
رییس جمهوری با اشاره به اینكه اجلاس تهران نشان داد كه كشورهای تولیدكننده گاز مصمم هستند سیاست‌های خود را هماهنگ كرده و با همفكری و هماهنگی حضورشان را در صحنه بین‌المللی تقویت كنند ، گفت: همچنین از اینكه در این فرصت ، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به روسای شركت كننده در این نشست وقت دیدار دادند ، قدردانی می كنم چرا كه بسیار مهم و حائز اهمیت بود كه سران كشورها مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از كلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.
دكتر روحانی تصریح كرد: در مجموع این اجلاس باعث تقویت عزت جمهوری اسلامی ایران و برای توسعه و منافع ملی كشور مفید شد.

**بسیج میراث امام راحل(ره) و مایه عزت و استقلال كشور
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین در ابتدای این جلسه هفته بسیج را به همه بسیجیان عزیز كه چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن حماسه های استقامت آفریدند' تبریك گفت و افزود: بسیج میراث امام راحل (ره) و مایه عزت ، استقلال و بستر حضور مردم در دفاع از انقلاب و آرمانهای امام و رهبر معظم انقلاب است.
روحانی ادامه داد: به ارواح طیبه تمامی شهدای بسیج و امام بسیجیان درود می فرستیم و دولت با عزم و اراده جدی همواره تلاش های سازنده بسیج را مورد حمایت قرار خواهد داد.
سیام**1497*1053*1429
۰ نفر