۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81853541
T T
۰ نفر
فیلیپین: از سرنگونی جنگنده روسی توسط تركیه نگرانیم/ خویشتندار باشید

كوالالامپور – ایرنا - فیلیپین روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از سرنگونی یك جنگنده روسی توسط تركیه، خواستار هوشیاری و خویشتنداری تمام طرف ها در این حادثه شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه فیلیپین در بیانیه ای كه در تارنمای این وزارتخانه منتشر شد، اعلام كرد مانیل از سرنگونی جنگنده سوخو روسیه توسط تركیه نگران است و وضعیت را از نزدیك تحت نظارت دارد.
روسیه با سقوط جنگنده اش توسط ارتش تركیه در خاك سوریه، تدابیر شدید پیشگیرانه را برای تكرار چنین واقعه ای اتخاذ كرده و قرار است سامانه 'اس 400' پیشرفته ترین سامانه موشكی ارتش خود را در سوریه مستقر كند.
وزارت امور خارجه فیلیپین تاكید كرد 'ما می خواهیم همه طرف ها به سرعت هماهنگی ها را افزایش دهند تا از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود'.
نیروی هوایی روسیه در جریان 57 روز عملیات ضد تروریستی با همكاری ارتش سوریه تاكنون نزدیك به شش هزار مقر و پایگاه تروریست ها به ویژه داعش را در این كشور نابود كرده است و از سوی دیگر هواپیماهای ائتلاف آمریكایی نیز در آسمان سوریه عملیات نظامی انجام می دهند.
ناظران می گویند: این حادثه و درگیری روسیه با سازمان پیمان آتلانتیك شمالی 'ناتو' كه تركیه نیز عضو آن است می تواند تلاش های بین المللی برای شكست شبه نظامیان داعش در سوریه و عراق را تضعیف كند.
ارتش تركیه روز گذشته اعلام كرد: دو فروند جنگنده اف 16 این كشور در پی نقض حریم هوایی تركیه از سوی جنگنده روسی و بی اعتنایی به 10 بار هشدار در ظرف پنج دقیقه، ساقط شد.
'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه نیز در نشستی خبری اعلام كرد كه بمب افكن سوخو 24 هیچ خطری برای تركیه نداشته و ماموریت آن بمباران مواضع داعش بوده است.
پوتین نقض حریم هوایی تركیه را رد كرد و این اقدام تركیه را 'خنجری از پشت' توصیف كرد.
وی هشدار داد: این حمله می تواند عواقبی جدی برای دو كشور روسیه و تركیه در پی داشته باشد.
آساق**1611