۵ آذر ۱۳۹۴، ۲۱:۲۷
کد خبر: 81855537
T T
۰ نفر

آنكارا – ایرنا – وزارت خارجه تركیه پنجشنبه شب اعلام كرد، سفیر روسیه در آنكارا در پی حمله به سفارت و اقدامات تحریك آمیز علیه نمایندگی های رسمی این كشور در مسكو و عملیات ایذایی علیه شركت های فعال ترك احضار شد.

به گزارش ایرنا، روابط تركیه و روسیه به دنبال اقدام آنكارا در سرنگون كردن جنگنده روسی با عنوان نقض حریم هوایی تركیه در مرز سوریه، ملتهب شده و با اظهارات متقابل رهبران دو كشور تنش در همچنان ادامه دارد.
یك روز پس از ساقط شدن هواپیمای روسیه توسط تركیه، روز گذشته عده ای در مسكو به سمت سفارت تركیه سنگ پرتاب كردند و شیشه های آن را شكستند.
رسانه های تركیه امروز گزارش كردند صدها معترض كه تقریبا همه آنها مردانی 20 تا 30 ساله بودند، در برابر سفارت تركیه تجمع كردند و شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تركیه سردادند، اما پلیس مداخله نكرد.
وزارت خارجه تركیه امشب با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد، آنچه كه در روزهای اخیر در پوشش تظاهرات علیه نمایندگیهای رسمی این كشور در روسیه انجام می شود و عملیات ایذایی علیه كاركنان شركت های ترك فعال در روسیه صورت می گیرد، قابل قبول نیست.
در این اطلاعیه با اشاره بر این كه براساس حقوق بین المللی در هر شرایطی تامین امنیت نمایندگی های سیاسی كشور ها، به عهده كشور میزبان می باشد، آمده است: همزمان با شروع تظاهرات علیه تركیه، از مقامات روسیه خواسته شده است تدابیر امنیتی مضاعفی را در حراست از نمایندگی های این كشور اتخاذ كند.
اطلاعیه می افزاید: وزارت خارجه تركیه با دعوت از سفیر روسیه در آنكارا ضمن تبیین غیر قابل قبول خواندن این وضعیت، ناراحتی خود را نسبت حمله به نمایندگی و رفتار علیه شركتهای تركیه ای را اعلام كرده است.
خاورم **چ ز **1917