۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81855749
T T
۰ نفر
تصویر برداری از دومین خانواده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت

بجنورد- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از دومین خانواده یوزپلنگ های میاندشت در پناهگاه حیات وحش این منطقه در شهرستان جاجرم تصویر برداری شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی این اداره كل در روز جمعه، سیداصغر مطهری افزود: پس از ثبت اولین خانواده یوزپلنگ آسیایی (شامل یك ماده و سه توله) در مرداد ماه سال جاری توسط محیط بانان و كارشناسان اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و ثبت تصاویر مكرر از این خانواده توسط دوربین های تله ای، از دومین خانواده شامل یك ماده یوز و یك توله تصویر برداری گردید.
وی با بیان اینكه این تصاویر توسط دوربین های تله ای در محل یكی از آبشخورها به ثبت رسیده است افزود: پس از خال شناسی توسط كارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی مشخص شد كه این ماده یوز همان ماده یوزی است كه در تابستان سال 91 به همراه 3 توله مشاهده و توسط دوربین های تله ای تا اواسط پاییز 92 پایش می شدند.
مطهری افزود: در سال جاری در میاندشت دو ماده یوز كه شامل مادر و دختر می باشند دارای توله بوده كه براساس مشاهدات از رشد بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی یادآور شد: بر اساس تصاویر ثبت شده دوربین های تله ای كه با همكاری انجمن یوزپلنگ ایرانی، اداره محیط زیست جاجرم و اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و پروژه یوز در میاندشت كار گذاشته شده است، تاكنون از 8 قلاده یوز مختلف شامل 2 ماده یوز، 4 توله و 2 یوز نر تصویر برداری شده است.
پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارك ملی ضامن آهو یكی از بهترین مناطق زیست یوزپلنگ در كشور است و مولدترین زیستگاه یوز آسیایی محسوب می شود.
این پناهگاه با حدود 84 هزار و 435 هكتار وسعت در شرق شهرستان جاجرم یكی از مناطق تحت نظرسازمان حفاظت محیط زیست ایران است.
پناهگاه میاندشت در سال 1352 تحت حفاظت قرار گرفت و اكنون یكی از زیستگاه های یوزپلنگ محسوب می شود.
این منطقه یكی از غنی ترین مناطق استپی كشور از نظر تنوع و شمار گونه های جانوری است و اگرچه در اقلیم خشك و نیمه خشك قرار می گیرد ولی وجود رودخانه فصلی كال شور در منطقه باعث شده تا چندان با مشكل كم آبی روبرو نباشد.
پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز، خار شتر، ریش بز، تاغ و گون است.
روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه گوش، گربه دشتی، گربه پالاس، پلنگ، كفتار راه راه، شغال، تشی، زرده بر و خارپشت برانت از جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه است.
مهم ترین تهدید برای محیط زیست این منطقه، مانند تمام زیستگاه های مرتعی دیگر ایران، چرای بیش از حد ظرفیت توسط دام های اهلی است.
6042