۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۰
کد خبر: 81856191
T T
۰ نفر
روسیه نظام سفر بدون روادید با تركیه را لغو می كند

مسكو - ایرنا - مسكو در چارچوب ادامه واكنش به اقدام سه شنبه گذشته آنكارا در ساقط كردن جنگنده سوخو 24 روسی بر فراز سوریه، از آغاز سال 2016 نظام سفر بدون روادید با آنكارا را لغو خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف»» امروز (جمعه) در نشست خبری با «ولید المعلم» همتای سوری خود گفت: لغو قرار داد سفر بدون روادید بین دو كشور، یك تصمیم داخلی نیست، بلكه تهدید های امنیتی بسیار واقعی است و با احساس مسئولیت از آغاز سال آینده میلادی این نظام لغو خواهد شد.
هر سال حدود سه میلیون گردشگر از روسیه به تركیه می روند كه برای این كشور سالانه بیش از هشت میلیارد دلار در آمد ارزی دارد و قطع آن می تواند، هزاران شاغل در مناطق گردشگری این كشور به ویژه آنتالیا را بیكار كند.
روسیه پس از ساقط شدن هواپیمای جنگی خود توسط تركیه، مذاكرات برنامه ریزی شده سران و وزیران خارجه و نشست شورای راهبردی دو كشور در استانبول را لغو و همكاری های نظامی آنكارا و مسكو را متوقف كرده است.
وضع مجموعه از تدابیر محدود كننده اقتصادی و گمركی در قبال واردات از تركیه، توقف اجرای طرح های سرمایه گذاری در خط لوله گاز ترك و نیروگاه اتمی اق قویو و توصیه منع سفر به تركیه نیز دیگر اقدامات مسكو است.
اروپام**391**1516 ** 1095