۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹
کد خبر: 81858430
T T
۰ نفر
لاریجانی: ایجاد كنسولگری عراق در ایلام ضروری است

ایلام - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی ایجاد كنسولگری عراق در استان مرزی ایلام به عنوان اصلی ترین مسیر تردد زائران و مسافران دو كشور را ضروری عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز یكشنبه در نشست بررسی مسائل و مشكلات مرز مهران افزود: با توجه به شمار بالای تردد زائران و حجم زیاد صدور كالا از مرز مهران، ایجاد كنسولگری عراق در ایلام ضروری است و باید وزارت امور خارجه با طرف عراقی در این زمینه مذاكره كنند.
وی با اشاره به مبناهای دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت عراق و ایران بر لزوم لغو روادید دو كشور تاكید و خواستار پیگیری این مساله از طرف وزارت امور خارجه شد.
وی افزود: هم اكنون مهلت ویزای عراق سه ماهه است و پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ازدحام زائران و رفاه حال آنها این مهلت به شش ماه افزایش یابد.
لاریجانی در خصوص ورود كامیون های ایرانی حامل كالا به كشور عراق، افزود: مسئولان وزارت خارجه باید به منظور كمك به تجار و توسعه صادرات این مورد را پیگیری كنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی متناسب سازی زیرساخت های استان ایلام به عنوان گذرگاه عتبات عالیات عراق را ضروری دانست و گفت: مجلس برای كمك به توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی دارد.
وی افزود: توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با این حجم زائران اربعین نیاز به بسیج عمومی دارد و باید دولت و مسئولان استانی و كشوری در راستای حل مشكلات و ایجاد زیرساخت ها تلاش كنند.
وی اظهار كرد: راه های ارتباطی این حوزه مشكلات بسیاری دارد و چهار خطه كردن مسیرهای ارتباطی مهران جزء موارد كلیدی است كه باید توسط استاندار و دیگر مسئولان و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده و زیرساخت های آن فراهم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد راه آهن نیز در این استان یك نیاز ضروری است اما با توجه به كمبود منابع مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق فاینانس اقدام كند.
وی با ذكر اینكه خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع)برای مردم و مسئولان و تمامی كسانی كه در این حوزه تلاش می كنند مایه افتخار است، تاكید كرد: لازم است وجهه مردمی اربعین حسینی به طور كامل حفظ شود.
لاریجانی ادامه داد: نمایندگان مردم ایلام در مجلس و همچنین مسئولان استان تلاش كنند با توجه به اینكه تنها یك هفته به ارایه لایحه بودجه سال آینده زمان باقی است بودجه اربعین در لایحه بودجه گنجانده شود.
وی افزود: باید رایزنی ها و پیگیری های لازم انجام شود تا این پیشنهاد در سریع ترین زمان ممكن عملی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مطرح بودن موضوع منطقه آزاد تجاری مهران در مجلس اظهار كرد: پیشنهاد تصویب منطقه آزاد مهران برای بررسی در صحن علنی مجلس، اكنون در اختیار كمیسیون تخصصی قرار دارد.
لاریجانی افزود: نمایندگان و مسئولان استان باید برای تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری مهران رایزنی ها و پیگیری های خود را ادامه و انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یكشنبه به منظور دیدار از اقدام های انجام شده در حوزه تسهیلات به زائران اربعین و نحوه خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران وارد استان ایلام شد .
تاكنون بیش از 650 هزار نفر زائر در چند روز گذشته از طریق مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتری جنوب غربی ایلام برای شركت در آیین اربعین حسینی به عراق عزیمت كرده اند.
پارسال نیز در ایام منتهی به اربعین حسینی بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر از پایانه مرزی مهران تردد كردند و پیش بینی می شود این تعداد امسال به 2 میلیون نفر افزایش یابد.
2077/6032/6033/6034
۰ نفر