۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81859699
T T
۰ نفر
ازدحام كم سابقه زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران

ایلام - ایرنا - مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتری جنوب غربی ایلام این روزها و در آستانه اربعین حسینی شلوغ ترین ایام خود را سپری می كند به طوری كه این شهر 15 هزار نفری اكنون بیش از 100 هزار زائر را در خود جای داده است كه منتظر ورود به عراق برای شركت در آیین های اربعین هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از پایانه مرزی مهران، این مرز اكنون در مقایسه با روزهای گذشته شاهد حضور كم سابقه زائرانی است كه مشتاقانه برای شركت در آیین های اربعین حسینی به این منطقه مرزی غرب كشورمان آمده اند كه نزدیكترین مرز به عتبات عالیات است.
تعداد زائران به حدی زیاد است كه اتوبوس های در نظر گرفته شده برای انتقال آنها از پاركینگ ها به پایانه مرزی جوابگوی نیازها نیست و مردم پس از پارك خودروهای خود در پاركینگ بزرگ در نظر گرفته شده در خارج از شهر مهران، مسیر 13 كیلومتری میدان امام شهر مهران تا پایانه مرزی را با پای پیاده طی می كنند.
بسیاری از این افراد بدون گذرنامه و روادید هستند و با تصور اینكه در روزهای پایانی اجازه خروج آنها برای شركت در اربعین حسینی داده می شود خود را به به مرز مهران می رسانند ولی پلیس كنترل شدیدی بر موضوع روادید و گذرنامه دارد و بررسی مدارك زائران بشدت در پایانه انجام و از خروج افراد بدون گذرنامه و روادید جلوگیری می شود.
تعداد زیادی از اتباع كشور افغانستان نیز اكنون در شهر مهران و پایانه مرزی حضور دارند و از مسئولان به ویژه نیروی انتظامی می خواهند اجازه خروج آنها را كه بدون مدارك قانونی هستند از مرز مهران بدهد حال آنكه بر اساس اعلام ستاد مركزی اربعین اتباع خارجی باید برای شركت در آیین های اربعین از مرز شلمچه تردد كنند.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا اتباع افغانی 2 مرتبه تاكنون با استفاده از اتوبوس ها به شهرهای دیگر منتقل شده اند ولی برخی دیگر از آنها در حال ورود به شهر مرزی مهران هستند.
تعدادی زیادی از زائرانی كه طی روزهای گذشته وارد خاك عراق شده بودند هم اكنون در حال برگشت هستند كه همین موضوع بر شلوغی شهر مهران افزوده است این افراد از كمبود امكانات بخش حمل و نقل به ویژه از كوت تا زرباطیه و بالعكس به شدت گلایه دارند.
بر اساس اعلام مسئولان، اعزام زائران به آیین های اربعین در مدت 10 روز انجام می شود ولی بازگشت آنها در كمتر از سه روز صورت می پذیرد كه همین موضوع لزوم تدابیر ترافیكی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و بروز حوادث رانندگی را دو چندان كرده است.
با وجود توصیه های مسئولان به زائران برای مدیریت سفر و انتخاب مرزهای شلمچه و چذابه برای بازگشت شان به كشور، باز هم بیشتر زائران به دلیل نزدیكی شهرهای مذهبی عراق به مهران، این مرز را برای ورود به كشور انتخاب می كنند.
هواشناسی استان ایلام نیز برای روزهای پایانی هفته جاری و همزمان با اربعین حسینی در مناطق مختلف پیش بینی بارش باران كرده و از احتمال سیلابی شدن مسیل ها خبر داده است كه با توجه با بازگشت تعداد زیادی از زائران از مرز مهران این موضوع می تواند به افزایش گره ترافیكی در جاده مهران به ایلام منجر شود.
بیش از 700 هزار نفر زائر طی 2 هفته گذشته از طریق مرز بین المللی مهران برای شركت در آیین های اربعین حسینی به عراق عزیمت كرده اند.
پارسال نیز در ایام منتهی به اربعین حسینی بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر از پایانه مرزی مهران تردد كردند و پیش بینی می شود این تعداد امسال به 2 میلیون نفر افزایش یابد.
6033/6119/9002