۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۹
کد خبر: 81860407
T T
۰ نفر
نشست كوربین با اعضای كابینه در سایه در ارتباط با دخالت نظامی انگلیس در سوریه

لندن - ایرنا- جرمی كوربین رهبر حزب كارگر روز دوشنبه با اعضای كابینه در سایه به ‌منظور گفت‌وگو در مورد پیشنهاد دولت انگلیس برای گسترش حملات هوایی این كشور در سوریه دیدار كرد.

به گزارش ایرنا، این دیدار به دنبال انتشار خبرهایی در مورد بروز اختلاف میان كوربین و برخی از اعضای كابینه در سایه در مورد حملات یادشده صورت می‌گیرد.
اگرچه گزارشی درمورد جزییات این دیدار منتشر نشده است اما منابع انگلیسی گفتند اعضای كابینه در سایه احتمالا از كوربین خواهند خواست كه اجازه دهد نمایندگان پارلمانی حزب كارگر آزادانه در مورد حمایت از طرح پیشنهادی دولت كامرون برای دخالت نظامی در سوریه، رأی دهند.
این منابع عنوان كردند، 'جان مك دونل' وزیر دارایی كابینه در سایه و از همكاران نزدیك كوربین، از مدافعان این درخواست است هرچند كه 'دیانه آبوت' وزیر توسعه بین‌الملل این كابینه بر این باور است كه نمایندگان پارلمانی حزب كارگر بایستی از رأی رهبر این حزب پیروی كنند.
جرمی كوربین رهبر حزب كارگر روز یكشنبه گذشته در گفت‌وگو با 'بی‌بی‌سی' بار دیگر مخالفت خودش را با گسترش حملات هوایی انگلیس در سوریه اعلام و تصریح كرد كه این حملات نه‌تنها مشكلات را رفع نمی‌كند بلكه شرایط را از این‌كه هست بدتر خواهد كرد.
رهبر حزب كارگر همچنین در این گفت‌وگو تصریح كرد كه او تنها تصمیم می‌گیرد كه آیا نمایندگان حزبش برای رأی دادن به پیشنهاد دولت كامرون برای گسترش حملات هوایی در سوریه، آزادانه می‌توانند رأی بدهند یا نه .
وی از نمایندگان پارلمانی حزب كارگر خواست كه به نظرات اعضای كارگر كه از نظراتش در مخالفت با حملات یادشده حمایت كرده‌اند، گوش فرا دهند.
''لن مك كلاسكی' دبیر كل 'یونایت ' بزرگ‌ترین اتحادیه كارگری انگلیس در اظهاراتی ضمن مخالفت صریح با طرح دیوید كامرون برای گسترش حملات هوایی این كشور در سوریه كه احتمال می‌رود این هفته در پارلمان این كشور مطرح شود، تصریح كرده است كه نمایندگان حزب كارگر نبایستی بار دیگر این حزب را به داخل یك 'جنگ نامشروع و غیرعقلانی ' بكشانند.
دبیر كل یونایت، گفت: پیشنهاد بمباران سوریه فاقد رضایت آشكار سازمان ملل و انسجام است و حملات نیروی هوایی انگلیس تنها سبب تشدید چرخه خشونت در منطقه ناپایدار ( خاورمیانه ) شده و سبب آوارگی شمار بیشتری از انسان‌ها خواهد شد.
'لن مك كلاسكی ' افزود: نمایندگانی كه درصدد استفاده از مساله سوریه برای شروع یك كودتا علیه كوربین هستند 'در حال بازی كردن با آتش ' هستند چراكه اقدام آنها بدون رضایت اعضای حزب كارگر صورت می‌گیرد.
دیوید كامرون پیش ‌از این روشن ساخته است تا زمانی كه نتواند حمایت كامل پارلمان انگلیس را به دست آورد، درخواستش برای گسترش حملات هوایی این كشور در سوریه، به رأی نمایندگان نخواهد گذاشت.
در حال حاضر نخست‌وزیر انگلیس برای گسترش حملات هوایی این كشور علیه داعش در سوریه به دلیل اكثریت ضعیف حزب محافظه‌كار در مجلس عوام ، به حمایت نمایندگان حزب كارگر نیاز دارد.
اما مایكل فالون وزیر دفاع انگلیس روز یكشنبه گذشته اذعان كرد كه دولت كامرون برای شروع حملات هوایی این كشور در سوریه كه انتظار می‌رفت این هفته شروع شود، هنوز از حمایت كافی نمایندگان مجلس عوام برخوردار نیست .
وزیر دفاع انگلیس برای اولین بار ضمن اعتراف به نفوذ جرمی كوربین در میان نمایندگان پارلمانی حزب كارگر گفت: كسب حمایت نمایندگان حزب كارگر درصورتی‌كه رهبر این حزب دستور دهد كه علیه این پیشنهاد ( گسترش حملات هوایی به سوریه) رأی دهند، مشكل به دست خواهد آمد.
وی تلویحاً بیان داشت كه مطمئن نیست كه رأی‌گیری در مجلس عوام در خصوص مشاركت انگلیس در اقدام نظامی علیه گروه داعش در سوریه، انجام شود.
در تابستان سال 2013 میلادی نیز تلاش دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس برای جلب نظر پارلمان جهت آغاز حمله نظامی به مواضع دولت سوریه با مخالفت حزب كارگر شكست خورد. بااین‌حال، دولت كامرون در حال حاضر در تلاش برای عملی كردن طرح خود برای انجام حملات هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه است.
كامرون به‌صراحت اعلام كرده است كه برای كسب موافقت پارلمان درباره حملات هوایی به مواضع داعش در سوریه تلاش خواهد كرد.
اروپام**4**1552