۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81860845
T T
۰ نفر
زنگنه: ایران ٨٠٠ میلیون دلار طلب نفتی از یونان دارد

تهران- ایرنا- وزیر نفت از تعیین تكلیف پرداخت بدهی یونان ظرف چند ماه آینده تا پیش از سفر نخست وزیر این كشور به ایران خبر داد و گفت: میزان مطالبات نفتی ایران از یونان ٨٠٠ میلیون دلار است.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، «بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) پس از دیدار با «نیكوس كوتزیاس» وزیر امورخارجه یونان، درباره پرداخت بدهی شركت «هلنیك پترولیوم» آن كشور گفت: در دیدار امروز گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شد و قرار است مذاكرات فشرده برای بازپرداخت بدهی این شركت كه مربوط به پیش از اعمال تحریم هاست، ادامه پیدا كند.
وی میزان بدهی این شركت یونانی را ٧٥٥ میلیون دلار عنوان كرد و ادامه داد پیشنهادهایی درباره پرداخت بدهی ٨٠٠ میلیون دلاری تمام شركت های این كشور مطرح شده است.
زنگنه همچنین از سفر «آلكسیس سیپراس» نخست وزیر یونان، به تهران ظرف چند ماه آینده خبر داد و افزود: قرار شد تا پیش از سفر نخست وزیر یونان به تهران مشكل بدهی این كشور به ایران حل شود تا این موضوع نكته منفی در روابط دو كشور ایجاد نكند.
وی درباره فروش نفت به یونان پس از لغو تحریم ها تاكید كرد آنها به خرید نفت از ایران علاقه مندند.
وزیر نفت اضافه كرد: برای از سرگیری فروش نفت به یونان پس از لغو تحریم ها در آغاز باید موضوع پرداخت بدهی آنها حل شود چون از سرگیری معاملات تازه منوط به روشن شدن تكلیف معاملات پیشین است.
زنگنه درباره خرید سهام پالایشگاه های یونان از سوی ایران گفت: شركت ایرانی «تدبیر انرژی» به خرید سهام پالایشگاه یونان علاقه مند است كه در صورت به توافق رسیدن، وزارت نفت از آنها حمایت خواهد كرد.
وی تاكید كرد وزارت نفت به صورت مستقیم در خرید پالایشگاه دخالتی ندارد و افزود: خرید پالایشگاه از سوی شركت های ایرانی اتفاق خوبی خواهد بود.
وزیر امورخارجه یونان یكشنبه هشتم آذرماه در صدر یك هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران وارد شد و دیروز با رئیس جمهوری دیدار كرد.
به گزارش ایرنا، یونان در سال های گذشته از مشتریان اروپایی نفت ایران بود كه با تشدید تحریم ها، خرید نفت از ایران را متوقف كرد. پس از اعمال تحریم های بانكی، پرداخت بدهی نفتی این كشور دچار چالش شد و تاكنون این مشكل رفع نشده است.
با توجه به بحران مالی یونان در ماه های گذشته، ابهام هایی درباره توانایی آتن در پرداخت بدهی نفتی به ایران مطرح شده است.
اقتصام(2)**2022**1961
۰ نفر