۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81862215
T T
۰ نفر
جهد جان های شیفته

ایلام - ایرنا - مرز بین المللی مهران به عنوان نزدیك ترین و امن ترین گذرگاه زمینی كشور برای سفر به عتبات عالیات و كربلای معلی امسال هم با استقبال پرشور عاشقان حسین(ع) همراه شد و خیل عظیم جمعیت در روزهای گذشته از طریق این مرز راهی كربلا شدند.

به گزارش ایرنا دسته دسته از زائران كربلای معلی از دوردست ترین نقاط كشور از ترك، كرد، لر، بلوچ و حتی اتباع افغان از استان های مختلف از جمله مشهد، اصفهان، تهران، شهرهای شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، قم، لرستان و سایر استان ها خود را به استان ایلام رساندند تا از طریق مرز مهران به زیارت قبر جگر گوشه زهرا(س) نایل شوند.
مردم و مسئولان استان ایلام نیز در تمامی شهرستان ها و مناطق مختلف استان از سال گذشته خود را برای پذیرایی شایسته از این زائران آماده و خاك پای دلدادگان اباعبدالله الحسین(ع) را توتیای چشمان خود كردند.
خبرنگاران ایرنا از همراهی یك روزه با زائران اربعین حسینی در مسیر ایلام تا پایانه مرزی مهران، حاشیه هایی از متن این همه شور و شعور و عشق به حسین(ع) تهیه كرده اند كه در زیر می آید:
*ایستگاه های صلواتی در ورودی و خروجی شهر ایلام در میدان ارغوان و میدان قرآن مستقر شده است كه به محض ورود اتوبوس زائران با بلندگو از آنها برای پذیرایی دعوت می شود.
*ایستگاه های صلواتی دارای امكاناتی از جمله سرویس بهداشتی، نمازخانه، بهداری و محل شارژ تلفن همراه است و با چای و كیك، شیر داغ،خرما، آش رشته، عدسی، حلیم و غذا از زائران پذیرایی می شود.
*ایستگاه ها به فواصل مناسبی در مسیر ایلام مهران قرار گرفته و خدمات مناسبی به زائران ارائه می دهند،جای پارك مناسبی نیز برای خودروها در این ایستگاه ها در نظر گرفته شده است.
*پایگاه های امدادی، آمبولانس ها و نیروهای راهداری و راهنمایی رانندگی فراوانی در حاشیه جاده های این مسیر ارتباطی مستقر و بنرهای اطلاع رسانی و هشدار دهنده فراوانی نیز در مسیر نصب شده است.
*تردد خودروهایی با شماره پلاك های متفاوت از پلاك آشنای خودروهای ایلامی گرفته تا ماشین هایی با پلاك های نا آشنا دیگر مناطق كشور در مسیر ایلام مهران به وفور به چشم می خورد.
*ترافیك در مسیر سنگین اما روان است اما در سه راهی جندالله اولین گره ترافیكی ایجاد شده و حركت خودروها به كندی انجام می شود.
*تصادف های جزیی و خرابی خودروها و نیز حركت برخی خودروها در شانه خاكی راه، گره ترافیكی در برخی نقاط مسیر را تشدید كرده است.
*ساندویچی ها و كبابی های مسیر ایلام مهران نیز از فرصت استفاده كرده و با نصب بنرهای كوچكی برای كسب روزی زائران را به صرف غذا دعوت می كنند.
*نخستین توقفگاه خودرو نرسیده به ورودی شهر مهران در نزدیكی بوستان جنگلی رضاآباد مهران ایجاد و تعداد بسیار زیادی خودرو به صورت منظم و گاه نامنظم در آن پارك و اتوبوس ها نیز برای جابجایی زائرانی كه خودروهای خود را پارك می كنند و قصد سفر به مهران را دارند در این توقفگاه مستقرهستند.
* تداخل ماشین های سبك و سنگین و نیز ماشین هایی كه قصد سفر به مهران را دارند یا خودروهایی كه از مهران بازگشته اند به علت عرض كم جاده باعث ایجاد ترافیك سنگین شده است.
*چندین پاركینگ كوچك و بزرگ دیگر نیز در همین مسیر وجود دارد كه روند پارك خودروها و سوار شدن به اتوبوس ها و همچنین افزایش تعداد خودرو های بازگشتی با توجه به دو طرفه بودن مسیر و عجله زائران دو طرف جاده برای رسیدن به مقصد، باعث گره ترافیكی بسیار شدیدی شده است كه رها شدن از آن مسیر كوتاه برای خودرو خبرنگاران ایرنا حدود یك ساعت به طول می انجامد.
*زائران بسیاری برای فرار از گره ایجاد شده به صورت گروهی سوار بر نیسان هایی شده و از جاده فرعی خاكی راهی مرز شدند و در این محدوده هیچ خبری از پلیس نبود.
*ادامه مسیر به طرف ورودی شهر مهران در حد فاصل كمربندی مهران به علت ترافیك سنگین آن محور توسط یگان ویژه ناجا كاملا مسدود شده است و تمامی خودروها اعم از اتوبوس،ماشین های سبك و سنگین و خودروهای اداری برای رفتن به مهران به سمت كمربندی مهران هدایت می شوند.
*از كمربندی با وجود ترافیك تردد روان تر است اما در نزدیكی امامزاده سید حسن(ع) دوباره قفل ترافیكی ایجاد شده و خبرنگاران ایرنا با پارك ماشین همراه با دیگر زائران اربعین حسینی به صورت پیاده راهی مرز مهران می شوند.
* در هنگام پیاده روی خود به طور اتفاقی متوجه حضور سردار مهماندار معاون عملیات ترافیك پلیس راهور كشور شدیم كه با صبر و حوصله و دقت نظر زیاد در حال روان سازی گره های ترافیك در میدان ورودی مهران از طرف امام زاده سید حسن بود و ما نیز به عنوان خبرنگار فرصت را مغتنم دانسته و مصاحبه ای كوتاه در خصوص برنامه های ترافیكی مسیر با وی انجام دادیم.
* دیدن گرفتن عكس های سلفی گروهی و تك نفره با كمك منوپاد یا بدون این وسیله و نیز گرفتن عكس های یادگاری با تانك های به جا مانده از زمان جنگ تحمیلی توسط زائران خالی از لطف نیست.
*موج عظیم و ازدحام شدید جمعیت از مسیر امامزاده تا بعد از پل زائر به مقصد پایانه مرزی به صورت پیاده در راه است و مشاهده راهپیمایی گروهی یا فردی پیرمرد، پیرزن، كودك و نوجوان و افراد با معلولیت های مختلف در میان انبوه جمعیت زائران خالی از لطف نیست.
*از نكات قابل توجه حمل ساك های بسیار سنگین و حتی سرویس خواب و گاه چادرهای مسافرتی تاشو سنگین توسط زائران است در حالی كه در مسافرت های همراه با پیاده روی در مسافت های طولانی باید سبكبار سفر كرد.
*بیشتر زائران به ویژه جوانان بدون داشتن روادید و حتی گذرنامه اقدام به سفر به مهران كرده بودند كه در پاسخ بسیاری از زائران شنیدیم كه بیشتر آنها گذرنامه و روادید همراه ندارند و منتظرند در روزهای پایانی منتهی به اربعین حسینی مرزها باز شده و بدون روادید راهی كربلا شوند.
*از تعدادی از زائران علت انتخاب مرز مهران برای تردد به عتبات عالیات را سوال كردیم كه نزدیكی و امن بودن این مرز را علت اصلی انتخاب خود عنوان می كنند.
*در مسیر پیاده روی زائران بساط دستفروشان پهن است و انواع و اقسام لوازم از سیم كارت عراقی تا سیگار، چفیه، كمربند، ماسك صورت، مهر و جانماز،البسه، عطر و مواد خوراكی به فروش می رسد.
*نقشه كربلای معلی و زیارت نامه عاشورا و اربعین نیز توسط تعدادی از افراد و هیات ها به صورت رایگان توزیع می شود و گروه های مختلفی هم ایستگاه واكس رایگان برای زائران راه انداخته اند.
* در میانه راه به پیرمردی بر خوردیم كه سینی پر از خرما را روی سر خود گرفته و و در وسط جاده خالی از ماشین در مسیر پل زائر نشسته و دوستانی كه با پر كردن مدام سینی از خرمای تازه وی را همراهی و بدین گونه از زائران پذیرایی می كنند .
*در میانه مسیر تا رسیدن به محل استقرار اتوبوس های پایانه مرزی، موتورها وارد عمل شده و با كرایه های نسبتا بالا زائران را جابجا می كنند كه خبرنگاران و عكاس ایرنا نیز پس از حدود دو ساعت پیاده روی ناچار به استفاده از موتور شدند.
* وجود گاری های متعدد توسط مردم محلی برای جابجایی زائران به ویزه افراد ناتوان، معلول و كودكان در قبال دریافت وجه از دیگر نكات مورد ذكر است.
* در طول مسیر چندین كامیون بزرگ را مشاهده كردیم كه حتی خارج از ظرفیت و توان خود اقدام به حمل مسافر تا محل استقرار اتوبوس های پایانه مرزی می كردند كه ناگاه آدمی را به یاد حمل و نقل خودرویی و ریلی كشور هندوستان می انداخت.
*ابتدای ورودی پایانه خبرنگاران ایرنا به همراه دیگر زائران سوار اتوبوس شده و سرانجام پس از حدود شش ساعت معطلی در ترافیك و پیاده روی، مسیر كه در روزهای عادی یك ساعته طی می شود سفر به پایانه مرزی مهران به سرانجام رسید.
*موج عظیم و كم سابقه زائران در حال ورود به پایانه مرزی است و حضور نیروهای یگان ویژه برای استقرار نظم و كنترل زائران نیز كاملا مشهود است.
*ورودی پایانه نماینده شركت بیمه مستقر شده است و با بلندگو از زائران خواسته می شود خود را در سفر به كربلا در قبال پرداخت 75 هزار ریال بیمه كنند كه این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و زائران عنوان می كنند كه در این سفر بیمه امام حسین(ع) هستند.
*داخل محوطه پایانه افرادی با بلندگو زائران را به اقامه نماز اول وقت دعوت می كنند و عده بسیار زیادی در محوطه پایانه به صورت گروهی یا فرادا در حال نماز خواندن هستند.
*زمان صرف ناهار است و داخل پایانه غذا بین زائران توزیع می شود.
*چندین ایستگاه صلواتی در داخل محوطه پایانه دایر شده است كه در این ایستگاه ها با انواع غذا و نان داغ از زائرانی كه قصد عبور از مرز را دارند یا كسانی كه از مرز بازگشته اند پذیرایی می كنند و مردم نیز در صف های طولانی در حال گرفتن سهمیه غذای خود و همراهانشان هستند.
*توزیع میوه، شربت، چایی، خرما،شیر، توسط افراد خیر، شهرداری تهران، قرارگاه خاتم و دیگر دستگاه های كشوری و لشكری در بین افراد حاظر در پایانه و استقبال مردم از این نذورات در نوع خود قابل توجه است.
* نكته قابل ذكر و تاسف آور دیدن انواع ظروف یكبار مصرف، پوست میوه و خشكباری است كه با وجود تعداد زیاد سطل های كوچك و بزرگ زباله در نقاط مختلف پایانه مرزی، توسط افراد مختلف در زمین ریخته شده است.
* حضور و تلاش نیروهای خدمات شهری از طرف تهران به پایانه مرزی مهران اعزام شده اند و با تواضع و حوصله زیاد اقدام به پاكسازی مداوم محوطه پایانه می كنند، مهم و ارزنده است.
*از زائران بازگشتی از كربلا نیز در خصوص وضعیت خدمات رسانی در آن سوی مرز را پرسیدیم كه راضی بودند و تنها مشكل را در وضعیت بهداشتی نامناسب منطقه و كمبود اتوبوس برای جابجایی زائران عنوان می كنند.
* در داخل پایانه دستگاه های مختلف اجرایی و نظارتی برای رفاه هرچه بیشتر حال زائران تهمیدات لازم چون بیمارستانف درمانگاه اسكان و... را تدارك دیده اند و در خارج از پایانه نیز اتوبوس های زیادی مستقر شده اند كه زائران و كسانی كه قصد سفر به استان های خود دارند را به اقص نقاط كشور جابجا می كنند.
*اینجا معبر ورود به خاك عراق است و شوق وصال قبر حسین(ع) در دل ها به اوج رسیده است، زائران تا لحظاتی دیگر از پایانه مرزی مهران خارج شده و راهی كربلای معلی می شوند.
*در آنسوی گیت ها نیروهای عراقی دیده می شوند و مشخص است كه آن سمت این معبر كوچك خاك عراق است.
*با التماس دعا از زائران اباعبدالله الحسین(ع) سفر یك روزه ما به مرز مهران به پایان می رسد و باید پروسه طولانی بازگشت به ایلام را با این حجم زائران طی كنیم
6034/6032/7172