۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۵۲
کد خبر: 81864039
T T
۰ نفر
استاندار ايلام : بخش اربعين بايد از پايانه مرزي مهران جدا شود

ايلام - ايرنا - استاندار ايلام گفت: پيشنهادي از سوي مسئولان استان به منظور جداسازي بخش اربعين از پايانه مرزي به ستاد مركزي اربعين ارائه شده كه در صورت تامين اعتبار اين طرح اجرايي مي شود.

محمدرضا مرواريد روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در صورت تصويب و اجراي اين طرح گيت هاي عبور و مرور زائران در ايام اربعين در مكاني مجزا از پايانه مسافري انجام مي شود كه تحقق اين موضوع ضمن سرعت بخشي به تردد زائران امكان انجام فعاليت هاي تجاري همزمان در اين ايام را نيز در اين مرز فراهم خواهد كرد.
وي ادامه داد: از ابتداي ورود زائران به كشور تاكنون بيش از 450 هزار نفر از مرز مهران عبور كردند كه از بامداد روز جاري تاكنون 150 هزار زائر وارد شده اند كه تا پايان امشب اين تعداد به 200 هزار نفر مي رسد.
مراوريد پيش بيني كرد ظرف امروز و فردا كه اوج ورود زائران به كشور است در مجموع حدود يك ميليون نفر از اين نقطه وارد شوند بنابراين براي انتقال زائران به استان هاي مبدا ايستگاه هاي اتوبوس در محل پايانه ايجاد و عمليات انتقال و جابجايي به مقصد شهرهاي مختلف آغاز شده و از اين لحاظ با توجه به تمهيدات انديشيده شده كمبودي از نظر تعداد اتوبوس ها نداريم.
رئيس ستاد اربعين استان ايلام ادامه داد: بسياري از زائران كه با خودرو شخصي به شهر مهران مراجعه كرده و خودروهاي خود را در پاركينگ هاي شهر و اطراف شهر مهران پارك كرده اند كه انتقال اينگونه زائران به پاركينگ ها از پايانه با اتوبوس هاي شركت واحد و اتوبوس هاي سپاه انجام مي شود.
وي در خصوص مشكل انتقال زائران از پايانه در مسير برگشت به پل زائر گفت: در اين مسير بدليل ازدحام بيش از حد جمعيت و تعداد زياد اتوبوس هاي بين شهري زائران مجبورند حدود 2 كيلومتر را پياده طي كنند.
مرواريد با اشاره به مشكلات سال گذشته و امسال در ايام اربعين در اين مرز افزود: از نخستين اولويت ها براي برگزاري هر چه باشكوهتر آيين اربعين براي سال آينده، چهار بانده كردن مسير ايلام به مهران است ضمن اينكه جاده ملكشاهي به مهران نيز كه امسال مورد استفاده قرار گرفت هم نيازمند تعريض و بهسازي است.
استاندار ايلام ادامه داد: در محدوده پايانه مرزي نيز بايد زمين خريداري شود تا براي ايجاد پايانه اتوبوس راني آماده سازي شود.
وي همچنين از ابراز تمايل مقامات عراقي براي راه اندازي كنسولگري اين كشور در ايلام خبر داد و گفت: سفير عراق در ايران و وزير كشورعراق در ملاقات با مسئولان استان ايلام و بازديد از پايانه مرزي مهران علاقه مندي خود را براي تحقق اين مهم ابراز داشته اند كه اميدواريم اين نياز تا اربعين سال آينده اجرايي شود.
وي در خصوص كمبود ارز در روزهاي ايام منتهي به اربعين حسيني هم اظهار كرد: شعب بانك هاي ايلام فعاليت ارزي چنداني ندارند و در بازارچه مرزي مهران نيز بصورت نقدي معامله انجام مي شود كه همين دلايل باعث فعال نبودن شعب ارزي و كمبود ارز شد كه در سريعترين زمان، توسط بانك ملي ارز مورد نياز زائران تامين و در اختيار آنها قرار گرفت.
مرواريد يادآور شد: بروز اين مساله تجربه اي شد تا سال آينده با لحاظ كردن اين موضوع ضمن داير كردن صرافي ها و شعب ارزي بانك ها، از به وجود آمدن دوباره اين مشكل جلوگيري شود.
به گزارش ايرنا، از زمان بازگشت زائران به كشور تاكنون بيش از 450 هزار زائر عتبات عاليات از طريق مرز مهران به كشور باز گشته و روند بازگشت زائران از اين مرز همچنان در حال افزايش است.
بيش از 85 هزار دستگاه خودروي شخصي در پاركينگ هاي شهر مهران پارك شده و چند هزار دستگاه خودروي حمل و نقل عمومي، مسافري، امدادي و انتظامي نيز براي خدمت رساني به زائران در اين شهر و پايانه مرزي مستقر است.
بيش از يك ميليون و 500 هزار زائر از مرزهاي سه گانه مهران، شلمچه و چذابه براي شركت در آيين اربعين حسيني وارد كشور عراق شده اند كه براساس اعلام رئيس ستاد اربعين كشور 55 درصد جمعيت اين افراداز طريق مرز مهران عزيمت كرده اند.
6119/7172/9002 / 1539
۰ نفر