۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۶
کد خبر: 81865980
T T
۰ نفر

اینجا شبها سونوگرافی تعطیل است

۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۶
کد خبر: 81865980
اینجا شبها سونوگرافی تعطیل است

تهران – ایرنا – اگر از درد كلیه رنج می برید ، اگر سمت راست شكم شما درد می كند و احتمال پاره شدن آپاندیسیت شما وجود دارد و اگر پزشك برای شما دستور سونوگرافی داده لطفا تا فردا صبح صبر كنید، در جنوب شرق استان تهران شب ها مراكز سونوگرافی تعطیل است.

شهرستان های جنوب شرق استان تهران شامل ورامین، قرچك ، پیشوا و پاكدشت از كمبود زیرساخت های بهداشت و درمان محرومند و جمعیت یك و نیم میلیون نفری این شهرستان ها تنها از سه بیمارستان شهید مفتح و شهدای 15 خرداد ورامین و زعیم پاكدشت خدمات درمانی و بهداشتی دریافت می كنند.
شهرستان های قرچك با 300 هزار نفر جمعیت و پیشوا با بیش از 70 هزار نفر جمعیت حتی از داشتن یك تخت بیمارستانی نیز محرومند و تلاش های چند سال اخیر مسئولان نیز نتوانسته بسیاری از كمبودهای این شهرستان ها را برطرف كند و احداث بیمارستان در این دو شهرستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
بیمارستان 130 تختخوابی پاكدشت نیز با وجود تكمیل و تجهیز تا كنون به بهره برداری نرسیده و این امر بر مشكلات عدیده این مناطق افزوده است.
با وجود كمبود امكانات بهداشتی و درمانی ، مردم ساكن در این شهرستان ها كه در همسایگی پایتخت قرار دارند، با اندك امكانات موجود نیز ساخته اند و با عزیمت به شهرهای مجاور و تهران از امكانات موجود در این مناطق استفاده می كنند ولی مشكل از آنجا آغاز می شود كه بیمار به صورت اورژانسی به امكاناتی نظیر سونوگرافی نیاز داشته باشد و اینجاست كه لحظه ها نیز می تواند جان بیمار را نجات داده و یا او را به كام مرگ بفرستد.
اگر بیماری شب هنگام به دلیل درد كلیه و یا احتمال ابتلا به آپاندیسیت و خطر پارگی آپاندیس به مراكز درمانی جنوب شرق استان تهران مراجعه كند ، هیچ كس پاسخگو نیست و تنها پاسخ این است كه شمامی توانید به بیمارستان شهدای 15 خرداد مراجعه كنید تا مسكن قوی تزریق كنید و یا این كه برای تشخیص بیماری به تهران مراجعه كنید.
رئیس مركز سونوگرافی دكتر محمد ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ یك از مراكز سونوگرافی شهرستان های جنوب شرق استان تهران به صورت شبانه روزی فعالیت نمی كنند و بیماران برای این امر باید به تهران مراجعه كنند.
بهزاد حسینی گفت: تنها یك مركز به صورت شبانه روزی در استان تهران خدمات سونوگرافی ارائه می كند كه بیماران می توانند با مراجعه به این مركز در تهران ، خدمات تشخیصی را دریافت كنند.
رئیس شبكه بهداشت ودرمان شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نبود مراكز شبانه روزی تشخیصی در شهرستان های جنوب شرق استان تهران باعث شده تا بیماران مجبور باشند برای تشخیص علت بیماری به تهران مراجعه كنند.
دكتر بابك بختیاری جم افزود: با وجود مكاتبات مكرر با مسئولان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مبنی بر دایر نمودن مركز سونوگرافی شبانه روزی در ورامین تاكنون پاسخی دریافت نشده است.
وی اظهار كرد: البته بسیاری از سونولوژیست ها تمایلی به فعالیت شبانه ندارند و این امر بیشتر به نرخ دستمزد آنان مربوط می شود.
بختیاری گفت: یك متخصص سونوگرافی در ماه میلیون ها تومان درآمد دارد و برای چند صد هزار تومان شب و استراحتش را خراب نمی كند.
علی فتحی رئیس بیمارستان شهدای 15 خرداد ورامین نیز با تأئید محرومیت جمعیت یك و نیم میلیون نفری جنوب شرق استان تهران از خدمات شبانه روزی سونوگرافی گفت: بخش خصوصی لازم است تا در این امر پیش قدم شوند و كمبودهای این حوزه را برطرف كند.
وی افزود: در دسترس نبودن امكانات سونوگرافی باعث می شود كه گاه فرد برای یك بیماری ساده ماننده آپاندیسیت جان خود را از دست دهد.
تهرام/7254//1348 / 1539
۰ نفر