۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۰
کد خبر: 81867400
T T
۰ نفر

توصیه هایی برای مقابله باموج جدیدآنفلوآنزا

۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۰
کد خبر: 81867400
توصیه هایی برای مقابله باموج جدیدآنفلوآنزا

تهران- ایرنا- عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا استفاده از واكسن این بیماری را راهكاری موثر علیه آن برشمرد و با اشاره به انتشار ویروس آنفلوآنزا در برخی مناطق كشور، تمامی افراد را به رعایت نكات بهداشتی و اقشار آسیب پذیر را به اقدام فوری برای استفاده از واكسن فراخواند.

دكتر مسعود مردانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با شیوع موجی از بیماری آنفلوآنزا H1N1 در كشور مواجه هستیم، به طوری كه تازه ترین آمارها نشان می دهد كه 16 تن در كرمان و چند تن در استان سیستان و بلوچستان بر اثر این بیماری فوت كردند.
وی توضیح داد: آنفلوانزا H1N1 بیماری حاد تنفسی است كه به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و بهبودی بیمار حدود یك هفته طول می كشد.
مردانی اضافه كرد: بیماری آنفلوانزا از نوع آنفلوانزای H1N1 اكنون جزو آنفلوانزاهای فصلی و معمولی در كشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در كشور داریم.
مردانی با این هشدار كه ویروس آنفلوانزا می تواند به سرعت در سایر استان ها و شهرها منتشر شود، بر ضرورت رعایت نكات بهداشتی به منظور به حداقل رساندن همه گیری و انتشار این ویروس تاكید كرد.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی توضیح داد: ویروس آنفلوانزا مدت ها در هوا پخش می شود و از طریق بینی، دهان، دست دادن، عطسه، سرفه، حرف زدن و روبوسی قابل انتقال است.
وی با بیان این كه گروه های آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج حتما باید واكسن آنفلوآنزا را تزریق كنند، اظهار كرد: تمامی افرادی كه زمینه بیماری هایی مانند سرطان، نقض سیستم ایمنی را دارند و نیز بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران پیوند اعضا، بیماران كلیوی، زنان باردار، كودكان بالای شش ماه، بیماران دیابتی، بیماران اچ ای وی مثبت، افراد بالای 50 سال و همچنین پرستاران و كاركنان بیمارستان ها اگر تاكنون واكسن آنفلوآنزا نزده اند، زودتر اقدام كنند.
به گفته وی، بهترین زمان برای تزریق واكسن آنفلوانزا اوایل فصل پاییز است اما به دلیل موج جدید این بیماری در برخی مناطق كشور، افرادی كه تاكنون واكسن را تزریق نكرده اند، هم اكنون اقدام كنند. این واكسن می تواند تا شش ماه از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری كند.
مردانی با اشاره به ورود زائرین از سفر عتبات عالیات ا‌ظهار كرد: ضروری است زائرانی كه از سفر بازگشته اند و اطرافیان آنان در مواجهه با یكدیگر تمامی نكات بهداشتی را رعایت كنند.
وی همچنین توصیه كرد: یكی از بهترین روش های مقابله با این بیماری حاضر نشدن در مكان های عمومی است، در واقع مبتلایان به طور جدی باید از رفتن به ادارات، مدارس، دانشگاه ها و محیط های كاری پرهیز كنند.
عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا یادآور شد: رعایت اصول اولیه بهداشتی، معاشرت نكردن با مبتلایان و شستن مرتب دست ها از روش های پیشگیری این بیماری به شمار می رود.
مردانی توصیه كرد: استفاده از دستمال كاغذی برای دفع ترشحات هنگام عطسه و سرفه و خودداری از روبوسی و دست دادن با زائرین و مسافرین از دیگر روش های پیشگیری از بیماری است.
وی درباره درمان بیماری آنفلوآنزا نیز گفت: استراحت، همچنین مصرف مایعات فراوان، آب میوه های طبیعی، غذاهای ساده و سوپ، بخور برای مرطوب كردن مجاری تنفسی در زمینه بسیار كمك كننده است.
علمی **1354**2017
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه