۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۹:۴۶
کد خبر: 81874489
T T
۰ نفر
بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان آغاز شد

عشق آباد- ایرنا – بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان امروز شنبه با حضور هیات هایی از سراسر جهان و هیاتی از ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، ایران از اولین كشورهایی بود كه از سیاست بی طرفی تركمنستان استقبال و از آن حمایت كرد.
با توجه به سفر دو هفته پیش بردی‏‌محمداف رئیس جمهور تركمنستان به تهران و دعوت وی از همتای ایرانی خود، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جشن‏‌های بیطرفی تركمنستان به دلیل مصادف بودن با آیین عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) حضور پیدا نكرد.
جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران برای رعایت احترام در راس یك هیات عالی رتبه در بیستمین سالگرد اعلام بی طرفی تركمنستان شركت كرد.
مرتضی سرمدی معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از جمله اعضای هیات ایرانی هستند كه جهانگیری را در این سفر همراهی می كنند.
تهران و عشق آباد روابط نزدیكی دارند و در سفر اخیر رییس جمهوری تركمنستان به ایران، دو طرف اعلام كردند كه خواهان افزایش مبادلات تجاری تا 60 میلیارد دلار در یك دهه آینده هستند.
رئیس‌جمهور تركمنستان سال 2015 را به عنوان سال بی‌طرفی و صلح نام‌گذاری كرده است.
بردی‌محمداف در پیامی به همین مناسبت، تصریح كرد: ما همچون گذشته باید به صورت موثر از ظرفیت‏‌ها و موقیعت‏‌های ژئوپلتیكی و اصل بی‌طرفی تركمنستان در راستای حل‌و فصل مسالمت‌‏آمیز اختلافات با تعامل فعال سازمان ملل به صورت بهینه استفاده نمایم.
تركمنستان در سال 1991 میلادی اعلام استقلال كرد و اندكی پس از این رویداد مهم سیاسی، مكانیسم اصل بیطرفی خود را با جامعه جهانی هماهنگ كرد كه در نتیجه تركمنستان در دنیا اولین كشوری بود كه با توافق و رضایت تمام كشورهای عضو سازمان ملل متحد موضع بیطرفی اتخاذ نمود. به همین مناسبت در «عشق‌‏آباد» نمادی به ارتفاع 95 متر به عنوان «برج بیطرفی تركمنستان» به عنوان نماد این رویداد مهم احداث شد. این واقعه در 12 دسامبر سال 1995 (21 آذر 1374) طی جلسه شورای عمومی سازمان ملل در «نیویورك» به وقوع پیوست كه در آن تمام 185 عضو سازمان ملل، تركمنستان را به عنوان كشوری بیطرف معرفی كردند. این الزامات شامل عدم وابستگی سیاسی و نظامی، وجود ارتش برای حفاظت از صلح و آزادی، دست كشیدن از سلاح‌های كشتار جمعی، متعهد بودن به ارزش‌های جهانی و اصول دموكراسی، تضمین صلح مدنی و همكاری نزدیك با سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی است.
آساق 9191**1565
۰ نفر