روسیه خواستار تهیه فهرست گروه های تروریستی در سوریه شد

مسكو - ایرنا- نشست سه جانبه روسیه، آمریكا و سازمان ملل در باره مساله سوریه در ژنو برگزار شد و نمایندگان روسیه در این نشست بر ضرورت تنظیم و انتشار هر چه سریعتر فهرست گروه های تروریستی در سوریه تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام كرد: این نشست سه جانبه روز جمعه در ژنو برگزار شد و از طرف روسیه «گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «سرگئی ورشینین» رئیس اداره خاورمیانه و شمال آفریقای این وزارتخانه شركت داشتند و «آنا پترسون» دستیار وزیر امور خارجه آمریكا و «استفان دمیستورا» نماینده دبیر كل سازمان ملل در امور سوریه، نمایندگان آمریكا و سازمان ملل در این نشست سه جانبه بودند.
در این نشست، مسائل كلیدی مربوط به روند حل و فصل بحران سوریه از جمله گام های لازم برای پیشبرد مفاد بیانیه اجلاس اخیر چندجانبه وین برای حل و فصل مسائل سوریه مطرح و طرف های شركت كننده در باره آن گفت و گو و تبادل نظر كردند.
در گزارش وزارت امور خارجه روسیه گفته شده است: طرف روسی در این نشست بر ضرورت تنظیم هر چه سریعتر فهرست گروه های تروریستی فعال در سوریه تاكید كرد.
روسیه همچنین تشكیل هیات بزرگ معارضان سوری متشكل از تمام گروه های سیاسی مخالف دولت سوریه برای مذاكره با هیات دولت این كشور مطابق با بیانیه سی ام ژوئن سال 2012 ژنو را خواستار شد.
طرف های شركت كننده در نشست سه جانبه ژنو توافق كردند به تبادل نظر در باره مسائل اصلی مناقشه سوریه ادامه دهند.
روسیه در حدود دو و نیم ماه اخیر از آغاز عملیات هوایی ضدتروریستی در سوریه پس از آنكه اهداف تروریست ها در مناطق مختلف این كشور را بمباران كرده، بارها از طرف آمریكا و برخی متحدان غربی و عربی این كشور بخاطر این اقدامات خود مورد انتقاد قرار گرفته است.
آمریكا در راس اردوگاه ضدروسی در چهار سال اخیر بطور گسترده از گروه های تروریستی برای سرنگونی حكومت سوریه حمایت كرده است و این گروه ها را معارضان میانه رو می نامد.
بر اساس اطلاعات موجود، با تلاش سازمان های اطلاعاتی غرب و تامین مالی برخی كشورهای عربی همچون عربستان سعودی، گروه تروریستی داعش شكل گرفته كه اكنون بخش های وسیعی از سوریه و عراق را اشغال كرده و برای نفوذ به برخی كشورهای دیگر منطقه تلاش می كند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه با انتقاد از رویكرد آمریكا و متحدانش در مقابله با گروه های تروریستی اعلام كرد: ائتلاف آمریكایی در سوریه علاقه ای به همكاری و روابط توام با اعتماد با روسیه در مبارزه با تروریسم ندارد.
لاوروف روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: از مقاصد واقعی آمریكا و سایر كشورهای غربی (در عرصه تروریستی) می توان درباره سطح آمادگی این كشورها برای تشكیل ائتلاف واحد ضدتروریستی و همكاری میان نظامیان ما و این كشورها در سوریه قضاوت كرد.
وی ادامه داد: برای چنین مشاركتی همواره آماده هستیم اما در عمل با بی علاقگی شركای غربی در برقراری همكاری و روابط توام با اعتماد در عرصه مبارزه با تروریسم برخورد می كنیم.
لاوروف افزود: خودداری پنتاگون از مبادله اطلاعات تجسسی در مورد مراكز تروریست های داعشی در سوریه سوال برانگیز است هرچند كه مقام های آمریكایی بارها ادعا كرده اند كه ما مراكز دیگر غیر از داعش را بمباران می كنیم، این رفتار واشنگتن را منطقی نمی دانیم.
اروپام*391**1572