۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۴
کد خبر: 81877027
T T
۰ نفر
مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوع التصویری نداریم

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوع التصویری نداریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین نوش‌آبادی روز دوشنبه در بیست و یكمین نشست خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی در این باره افزود :مصوبات این شورا نیز زمانی لازم الاجراست كه به تایید مقام معظم رهبری برسد.
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان های وزیر ارشاد در باره ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات كه قوه قضاییه پیگیر آن است گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد بر اساس قانون مطبوعات عمل كند و طبق این قانون اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم الاجرا است.
نوش آبادی افزود: نظر ، نظر قوه قضاییه است كه می تواند در حوزه خود این مسئله را پیگیری كند، ما هم بر اساس مفاد قانون مطبوعات مسائل را پیگیری می كنیم و نمی توانیم فراتر از آن با مطبوعات رفتار كنیم.
به گفته نوش آبادی مطبوعات بر اساس نص صریح قانون آزادند اما این آزادی باید مسئولانه و با قید و شرط باشد و به امنیت كشور و مبانی دینی احترام گذاشت.

** رویكرد حمایتگرانه وزارت ارشاد در حوزه چاپ و نشر
نوش آبادی درباره پیشنهادات دست اندركاران صنعت چاپ برای برنامه ششم توسعه افزود: این برنامه هنوز نهایی و به دلایلی به مجلس ارائه نشده، قرار است این برنامه و برنامه بودجه سال آینده همزمان ارائه شود.
وی ادامه داد: هنوز زود است درباره مفاد و بندهای برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده قضاوت كنیم زیرا در دولت نیز مصوب نشده اما سرمایه گذاری در حوزه چاپ و نشر و استفاده از ظرفیت های جدید برای رونق آن، ساماندهی بحث بسته بندی و توزیع از مسائل مهم است.
سخنگوی وزارت ارشاد اضافه كرد: اعتقاد بر این است كه از ظرفیت های داخلی برای ساماندهی امور مربوط به صنعت چاپ و نشر استفاده شده و از سرمایه گذاری های خارجی در این حوزه نیز بهره مند شویم .

** واگذاری جشنواره مد و لباس به اتاق اصناف
وی با اعلام خبر واگذاری جشنواره مد و لباس به اتاق اصناف توضیح داد: سیاست دولت و و زارت ارشاد واگذاری امور به بخش غیر دولتی و اصناف است كه امكان آن وجود داشته باشد و برای تصدی گری بخش های غیر دولتی اولویت با ان جی او های مرتبط با آن حوزه است.
نوش آبادی گفت: بنابراین كارگروه مد و لباس برای برگزاری جشنواره خود از صنف و بازارهای پوشاك بهره می برد .

** عرضه فیلم های خانگی به خارج از كشور تخلف است
سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتراض برخی از تهیه كنندگان و كارگردانان سریال و فیلم های خانگی به دلیل انتشار و نسخه برداری برای نمایش در خارج از كشور تصریح كرد: این كار تخلف و قابل پیگرد است زیرا حق مالكیت مادی و معنوی برای صاحب اثر محفوظ است .
وی خاطر نشان كرد: قوانین موجود دراین حوزه راهگشاست و طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان سال 1348 ، هر فردی كه اثر دیگری را كه مورد حمایت قانون است، بدون اجازه پدید آورنده آن به نام خود و دیگری نشر كند به حبس از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.
نوش آبادی گفت: هنرمندان و فیلمسازان در صورتی كه از آثار انها استفاده غیر قانونی شود می توانند از نظر حقوقی مساله را پیگیری كنند زیرا ایران عضو قانون كپی رایت است .

** در سریال شهرزاد توهینی نشده است
نوش آبادی با بیان اینكه در سریال شهرزاد به شخص یا قشر خاصی اهانتی صورت نگرفته گفت: شهرزاد از سریال های خوب و قابل دفاع است كه در حوزه نمایش خانگی پس از انقلاب با سرمایه گذاری مادی و معنوی و بهترین روش های فیلم سازی تهیه شده است.
وی با بیان اینكه كارگردان این سریال مقید به مسائل دینی است اضافه كرد: ادامه این سریال نشان خواهد داد كه شائبه توهین به كسی در آن وجود ندارد و مسائل و شئونات دینی و پوشش اسلامی در آن رعایت شده است .

** گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی از وظایف وزارت ارشاد
وی با بیان اینكه گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی از وظایف وزارت ارشاد است، مهمترین برنامه های وزارت ارشاد را در راستای اهداف و سیاست های برنامه های اقتصاد مقاومتی برشمرد.
نوش آبادی گفت: بر اساس 3 بند از بندهای اقتصاد مقاومتی، تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی به ویژه در محیط های علمی ، آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن به یك گفتمان فراگیر ، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و سرمایه گذاری و اشتغال مولد از جمله وظایف وزارت ارشاد است.
سخنگوی وزارت ارشاد تشكیل كارگروه تفویض اختیار و واگذاری فعالیت های فرهنگی در راستای چابك سازی این وزارتخانه به منظور ارائه خدمات مطلوب فرهنگی و حمایت از تولید فیلم های كوتاه توسط انجمن سینمای جوان در زمینه كار آفرین برتر از جمله برنامه عملیاتی وزارت ارشاد برای تحقق اهداف و برنامه های مصوب در راستای تامین سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی عنوان كرد.
بهره گیری از ظرفیت استان های كشور در زمینه كشف استعداد های فرهنگی و هنری و شناسایی نخبگان و اعزام آنها به خارج به منظور تقویت و توسعه دیپلماسی فرهنگی از دیگر برنامه هایی بود كه توسط وزارت ارشاد با هدف تامین سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی عملیاتی شده و نوش آبادی به انها اشاره كرد.

** استقبال از تشكیل دادگاه كتاب
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تشكیل دادگاه كتاب، اظهار داشت: ضرورت تاسیس دادگاه كتاب برای بكارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ است و هم با ناقضین حقوق مالكیت فكری در حوزه كتاب برخورد صورت گیرد.
نوش آبادی افزود: موافقیم قوه قضاییه دادسرای مخصوص اهالی كتاب تشكیل دهد.
وی تشكیل دادگاه كتاب را موضوعی مهم عنوان كرد و گفت: تعرض به كتاب به هر شكلی بدون رضایت صاحب اثر، محسوب می شود؛ كسی حق ندارد كتابی را بدون اجازه صاحب آن نشر دهد.
معاون حقوقی، پارلمانی و اموراستانهای وزیر ارشاد خاطرنشان كرد: قوه قضائیه برای برخی نهادها دادگاه خاص تشكیل داده مانند دادسرای رسانه یا دادسرای ویژه برای برخی صنوف لذا این پیشنهاد شده تا قوه قضائیه همانطور كه برای برخی اصناف دادگاه ویژه دارد برای كتاب هم چنین دادگاهی را تشكیل دهد.
نوش آبادی در عین حال یادآور شد كه در سال 92 هنگام بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه كتاب از سوی اتحادیه ناشران و كتابفروشان پیشنهادی بر این مبنی مطرح شد.
همچنین اتحادیه ناشران درخواست تشكیل دادگاهی را داشتند كه با حضور هیات منصفه ، جرائم كتاب را بررسی كند. تا جایگاهی به كتاب داده شود تا در محاكم قضایی ویژه به مسایل آن پرداخته شود.
وی اظهار داشت: اخیرا هم معاون اول رئیس جمهوری این موضوع را مطرح كرده لذا با توجه به اهمیت و جایگاه اهالی قلم، موضوعات حوزه كتاب و بحث‌های حقوقی و تخلفات در دادگاه كتاب بررسی شود. تا با رعایت شئونات با متخلفان برخورد شود.
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: در مورد پیشنهاد تشكیل شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه كتاب و تكثیر و توزیع غیرقانونی آثار نویسندگان در بازار از سوی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، آن را مهم ارزیابی كرد.
نوش ابادی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براین باور است كه ناشران و كتابفروشان، پرچمداران سربازان فرهنگ این كشور هستند و حمایت از حقوق مادی و معنوی آنها از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به اظهارات اخیر معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در خصوص رایزنی با قوه قضاییه برای تاسیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه كتاب، تاكید كرد: لازم است كه قوه قضاییه با بكارگیری قضات آموزش دیده در حوزه فرهنگ و برخورد متناسب با جایگاه اهل قلم و با عنایت به اهمیت مساله كتاب در جامعه، شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات كتاب را تشكیل دهد.

** دلسوزان سینما مشكلات را تحمل كنند
سخنگوی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست درباره استعفای احمدرضا درویش از شواری عالی سینما هم گفت: استعفای افراد از شورای عالی سینما طبیعی است اما دلسوزان سینما باید مشكلات را تحمل كنند.
به گفته نوش آبادی با استعفا مشكلات حل نمی‌شود و لذا این كشور به حدی نخبه دارد كه جای آنها را پركند.
معاون وزیرارشاد یادآور شد: این شورا به حدی مهم است كه رییس جمهور در راس قرار دارد و انشالله با حضور رییس جمهوری مطالبه جامعه سینمایی برطرف شود.

** در جشنواره تئاتر فجر از ظرفیت‌ سالن‌های تئاتر شهر استفاده می‌شود
سخنگوی وزارت ارشاد همچنین درباره سرانجام بازسازی مجموعه تئاتر شهر نیز گفت: بازسازی بخش‌های باقی مانده تئاتر شهر در حال اتمام است و قبل از فرا رسیدن فجر شاهد استفاده حداكثری از ظرفیت های سالنها خواهیم بود.

**معرفی هیات انتخاب فیلم فجر هفته آینده
معاون وزیر ارشاد درپاسخ به سوالی درباره اعلام نشدن اسامی اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر محرمانه نیست افراد انتخاب شده اند كار آنها هم آغاز شده اما هنوز اسامی اعلام نشده به احتمال زیاد در روزهای آینده اسامی اعلام خواهد می شود.
نوش آبادی علت بیان نكردن اسامی اعضای هیات را جلوگیری از شائبه پشت صحنه برای رایزنی برخی برای فیلم هایشان اعلام كرد.
معاون حقوقی وزیر ارشاد تصریح كرد: اعلام نشدن اسامی هیات انتخاب فیلم چیز سری، محرمانه و مخفی نیست.

** تعیین مكان نمایشگاه كتاب سال آینده
نوش آبادی همچنین درباره تعیین مكان نمایشگاه بین المللی كتاب و تعیین تكلیف این مسئله در وزارت ارشاد هم به مذاكره وزیر ارشاد با شهردار تهران درخصوص اختصاص باغ كتاب در محل باغ موزه دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: بعد از این توافق وزیر ارشاد به شهرداری نامه ای نوشت ولی شهرداری هنوز به نامه وزیر جهت برگزاری نمایشگاه كتاب پاسخ رسمی نداده است.
به گفته وی مصلی گزینه فعلی وزارت ارشاد است اما اگر شهرداری همكاری كند باغ موزه دفاع مقدس هم مكان مناسبی برای برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی كشور خواهد بود.
نوش آبادی همچنین از شهر آفتاب به عنوان دیگر گزینه های برپایی نمایشگاه كتاب سال آینده یاد كرد.

** معرفی مدیر دفتر موسیقی هفته آینده
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینكه مدیر دفتر موسیقی چه زمانی تعیین می شود ،‌گفت: با توجه به اتمام مهلت قانونی سرپرستی مدیریت فعلی، هفته آینده مدیر كل دفتر موسیقی وزارت ارشاد معرفی خواهد شد.

**عضویت بیش از 37 هزار نفر در صندوق هنر
وی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت:با مجموع اقدامات و برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده هم اكنون بیش از 37 هزار نفر هنرمند، روزنامه‌نگار، نویسنده و خبرنگار عضو صندوق اعتباری هنر شده‌اند كه موقعیت آنها تثبیت و از خدمات بیمه تامین اجتماعی و بیمه تكمیلی بهره‌مند هستند.
نوش آبادی افزود: از تعداد اعضای جدید صندوق اعتباری هنر 21 هزار و 140 نفر بیمه تامین اجتماعی و 12 هزار و 305 نفر نیز بیمه تكمیلی شده‌‌اند.
معاون وزیر ارشاد گفت: باتوجه به استقبال خوب صورت گرفته و مجموع اقدامات وزارت ارشاد پیش‌بینی می‌كنیم تا پایان سال جاری بیش از 50 هزار نفر تحت پوشش صندوق اعتباری هنر قرار گیرند.
نوش‌آبادی با اشاره به اعتبارات محدود و بودجه‌های كم كه جوابگوی این حجم مطالبات نیست،‌ تصریح كرد: عزم جدی دولت و وزارت ارشاد در دولت یازدهم این است كه تمام كسانی كه در بخش فرهنگ و هنر تلاش داشته و هویت هنری دارند تحت پوشش قرار دهد.

** كنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار می‌شود
سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست از برگزاری كنگره ملی شعر عفاف و حجاب خبر داد و گفت: این كنگره به منظور ترویج فرهنگ پژوهش سبك زندگی اسلامی ایران توسط كارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد برگزار می‌شود.
در این كنگره، اشعاری كه در قالب شعری متنوع كلاسیك، نو، ترانه، كودك و نوجوان، كوتاه، رباعی و دوبیتی را در برمی‌گیرد.
نوش‌آبادی گفت: برگزیدگان این كنگره 17 دی‌ماه سال جاری در مراسمی با حضور مسئولان معرفی و تجلیل می‌شوند.
این جشنواره با مشاركت فرهنگستان هنر، سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

** برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه از برگزاری دهمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی مدهامتان از 24 آذرماه جاری خبر داد و گفت: این جشنواره با پیام مراجع عظام تقلید در اصفهان آغاز و تا 27 آذر ادامه خواهد داشت.
نوش‌آبادی افزود: مرحله كشوری آن در رشته‌های قرائت، حفظ، بخش اذان، ترتیل، تفسیر و... خواهد بود.
به گفته وی، ‌مرحله كشوری ویژه خواهران نیز با حفظ كل قرآن و 20 جزء از این كتاب آسمانی برگزار می‌شود.

** امضای تفاهمنامه كانون‌های فرهنگی مساجد و سازمان فرهنگ و ارتباطات
معاون وزیر ارشاد در ادامه از انعقاد تفاهمنامه همكاری میان ستاد عالی كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: این مهم برای اولین بار به منظور همكاری مشترك انتقال تجربیات كانون‌های مساجد به خارج از كشور، ایجاد، تاسیس و حمایت از فرهنگ و هنر انجام خواهد شد.

** استقبال از ایجاد دادگاه كتاب
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص ایجاد دادگاه ویژه كتاب گفت: این موضوع بسیار مهم و در محافل فرهنگی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
نوش‌آبادی گفت: كتاب یكی از ارزشمندترین و پایدارترین محصولات آثار بشری در حوزه میراث فرهنگی است و ابزاری برای انتقال تجربیات به شمار می‌آید.
وی تصریح كرد: بر این باوریم تعرض به كتاب و ناشر به هر شكلی بدون صاحب اثر جرم است و كسی حق توزیع، تكثیر غیرقانونی داشته باشد با او برخورد خواهد شد.
نوش آبادی درباره پیشنهاد كمپانی فاكس برای ورود به بازار سینمای ایران ضمن ابراز بی اطلاعی افزود: در جریان این مسئله نیستم كه با چه هدفی صورت گرفته است اما به طور كلی از این پیشنهاد استقبال می كنیم تا بتوانیم با دنیا ارتباط فرهنگی داشته باشیم و از قابلیت های ما استفاده شود.
وی ادامه داد: یكی از محورهای مهم توسعه روابط با دنیا توسعه روابط فرهنگی است بنابراین این تبادلات و تعاملات میان جمهوری اسلامی و سایر كشورها در حوزه تقویت مناسبات فرهنگی است.
به گفته نوش آبادی مزیت نسبی جمهوری اسلامی در دنیا مزیت فرهنگی و هنری است و در صورتی كه نتوان با دنیا در حوزه های اقتصادی و تجاری رقابت چندانی داشت می توان در این حوزه به رقابت پرداخت.
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینكه این پیشنهاد بررسی و سپس پاسخ داده خواهد شد، اضافه كرد: دنیا می داند كه جمهوری اسلامی كشوری است در منطقه خاورمیانه كه در مقایسه با سایر كشورها از توانمندی های بالا برای برقراری روابط فرهنگی و هنری برخودار است.
فراهنگ ** 1355 ** 1880 ** 1569
۰ نفر