۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81882622
T T
۰ نفر

رازینی: نهاد خبرگان رهبری از اهم نهادها است

۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81882622
رازینی: نهاد خبرگان رهبری از اهم نهادها است

تهران- ایرنا- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نهاد خبرگان رهبری از اهم نهادها و به عبارت دیگر، بعد از نهاد رهبری دومین نهاد مهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی روز پنجشنبه بعد از ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، در جمع خبرنگاران در خصوص نقش خبرگان رهبری در تثبیت نظام جمهوری اسلامی گفت: در همه كشورها قانون اساسی محور و اساس تشكیلات آن كشور است و همه قوانین براساس آن نوشته می شود.
وی ادامه داد: سازماندهی قانون هركشوری براساس قانون اساسی تنظیم می شود و قانون اساسی ما مانند قانون اساسی كشورهای دیگر است اما چند امتیاز برجسته نسبت به قانون آنها دارد.
رازینی گفت: یك امتیاز برجسته این است كه در نظام ما روی مساله رهبری و ولایت فقیه تاكید شده است در حالی كه در كشورهای دیگر وقتی كه تفكیك قوا انجام می شود و تقسیم كار می كنند هیچ نوع ارتباطی بین آنها نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یعنی هماهنگ كننده ای وجودندارد طبعا دو قوه دیگر بخواهند یا نخواهند، تابع قوه مجریه هستند یعنی قوه مجریه بر قوه قضاییه و قوه مقننه استیلا دارد.
ادامه داد: مثلا رییس قوه قضاییه را رییس جمهوری تعیین می كند و مجلس تا حدودی متاثر از این مساله است. در نظام جمهوری اسلامی ایران این سه قوه كه از همه نهادها ممتازترند، هر سه قوه زیر نظر ولایت فقیه تنظیم و هدایت می شوند كه این رمز ماندگاری انقلاب در این چند دهه پرتلاطم چه از زمان امام (ره) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب است.
رازینی گفت: تعیین رهبری مكانیزم خاصی دارد مثل انتخابات دو مرحله ای است یعنی مردم مستقیما مراجعه نمی كنند به انتخاب كردن رهبر، به دلیل این كه مساله، مساله پیچیده ای است رهبر باید واجد شرایط خاصی باشد كه آن شرایط همیشه برای مردم عادی قابل تشخیص نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در گذشته هم كه نظام دمكراسی حاكم نبود، مردم در مراجعه و تعیین مرجع و مجتهدشان با سیستمی عمل می كردند كه آن سیستم خبرگان بوده است یعنی افراد برای انتخاب مجتهد و مسایل دینی تقلید می كنند باید مراجعه به اهل فن می كردند.
وی با بیان این كه مساله تعیین رهبری از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این معیاری است كه با موازین شرعی كاملا منطبق است چون در موازین شرعی تعیین مجتهد و رهبر از طریق خبرگان است، به دلیل این كه این یك نوع دمكراسی هوشمند و آگاهانه است یعنی مردم افراد خبره را بدون فشار گروه ها و احزاب تعیین می كنند.
رازینی افزود: بنابراین، نهاد خبرگان از اهم نهادها است یعنی بعد از نهاد رهبری دومین نهاد مهم است و امتیاز قانون اساسی ما نسبت به كشورهای دیگر رهبری ، مجلس خبرگان و شورای نگهبان است .

این عضو مجلس خبرگان رهبری در عین حال كه معیارهای متعارف دمكراسی كاملا و صد درصد رعایت شده است و موازین شرعی و اتصال حكومت به حكومت دینی كه بشود اسم حكومت را حكومت اسلامی گذاشت معیارش این سه نهاد است یعنی رهبری خبرگان شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به این سوال كه اكنون كه برای خبرگان رهبری ثبت نام كردید تا مراحل بعدی انتخابات خبرگان چقدر پایبند به قانون و رعایت قانون در انتخابات برایتان مهم است، گفت: ما همیشه به قانون پایبند بودیم، هستیم و خواهیم بود. اصولا نظام ما براساس قانونمندی می چرخد یعنی ما همه چه دستگاه قضایی، اجرایی و قانون گذاری باید براساس قانون عمل كنیم. بدون قانونمندی سنگ روی سنگ بند نمی شود.
رازینی با اشاره به فریشات رهبری كه فرمودند اگر بعضی وقت ها فردی فكر كند كه مصلحت ایجاد می كند چنین اقدامی انجام دهد باید بداند مصلحت و رعایت قانون از همه مسایل بالاتر است، گفت: بنابراین همه باید به قوانین مقید باشیم و آن را رعایت كنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش كه آیا شما قائل هستید كه مجلس خبرگان بعد نظارتی و رفتار و اعمال نهادهای رهبری را دارد، گفت: این مباحث بحث انگیز را نباید دامن زد .
وی ادامه داد: حال كسی نظری ابراز كرده است و علمای دیگری نظریات دیگری ابراز كردند، اینها مسایلی نیست كه در بحث عمومی طرح آن مفید باشد.
رازینی گفت: مساله این است كه شیوه انتخاب رهبری در قانون اساسی متفاوت با انتخاب رییس جمهوری و نمایندگان مجلس است. در نمایندگی مجلس یا رییس جمهوری ما فردی را برای كاری و دوره معینی انتخاب می كنیم ولی در مورد رهبری نمایندگان خبرگان فردی را كه صلاحیت رهبری دارد، تعیین می كنند و بعد از تعیین، دوره خاصی برای آن منظور نیست.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبعا اگر طبق قانون اساسی،زمانی شرایط طوری شود كه به دلیل فوت رهبر و یا انصراف ایشان از ادامه كار به دلیل بیماری یا بالا بودن سن یا به هر دلیل دیگر، رهبر دارای شرایط لازم نباشد این مساله در خبرگان تعیین می شود.
وی اضافه كرد: اما این به معنای نظارت به آن معنایی كه مثلا مجلس وزرا را كنترل می كند و هر زمانی كه تشخیص دهد كه این وزیر وظایف را درست انجام نمی دهد آن را بركنار می كند، نیست.
رازینی یادآور شد: در قانون اساسی چیزی به نام نظارت ذكر نشده است ولی هرگونه تصمیم گیری در مورد رهبر به عهده خبرگان است.
سیام**1058**7261**2017