۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۱
کد خبر: 81882707
T T
۰ نفر
رويكرد فناوري در تاليف همه كتاب هاي درسي اعمال شده است

قم- ايرنا- مديركل دفتر تاليف كتاب هاي درسي فني و حرفه اي و كاردانش سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهميت توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي در كشور، گفت: رويكرد فناوري در تاليف كتاب هاي درسي همه مقاطع تحصيلي اعمال شده است.

به گزارش ايرنا، احمدرضا دورانديش روز پنجشنبه در همايش تجليل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم، افزود: بعد از ابلاغ سند بنيادين تحول آموزش و پرورش، به تبع آن برنامه درسي ملي هم تدوين و ابلاغ شد كه حوزه تربيت و يادگيري كار و فناوري از از حوزه هاي اين برنامه ملي است.
وي اضافه كرد: سازمان دهي محتواي حوزه تربيت و يادگيري كار و فناوري در برنامه درسي به صورتي است كه در دوره اول ابتدايي شايستگي هاي مربوط به اين حوزه از جمله فرهنگ كار و تلاش به صورت تلفيقي با ساير حوزه هاي تربيت و يادگيري به دانش آموزان ارائه مي شود.
وي ادامه داد: در دوره دوم ابتدايي و دوره اول متوسطه علاوه بر ارائه محتواي تلفيقي در ساير درس ها، به صورت درس مستقل شايستگي هاي مورد نظر اين حوزه به دانش آموزان، آموزش داده مي شود و اين رويه در دوره دوم متوسطه درس كار و فناوري در شاخه هاي فني و حرفه اي و كار دانش و نظري دنبال مي شود.
دورانديش با اشاره به حمايت از كار و سرمايه در آموزش هاي فني و حرفه اي، گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي در استان ها به تناسب مراكز آموزشي و نياز بازار ارائه مي شود.
وي افزود: اهميت به كسب روزي حلال، پايبندي به اصول اخلاقي و قانوني در فرآيند نصب دستگاه ها، التزام قلبي و وجدان كاري و رعايت حقوق مشتري در فرآيند سرويس خودرو از جمله اهدافي است كه در نظام تعليم و تربيت فني و حرفه اي به دانش آموزان دنبال مي شود.
وي افزود: تفكر، علم، عمل، ايمان و اخلاق و همچنين ارتباط با خود، خلق و خداوند از جمله اموري است كه بايد در برنامه هاي درسي لحاظ شود.
دورانديش با بيان اينكه بيش از 60 عنوان كتاب درسي توسط همكاران در استان ها تهيه شده است، گفت: انتظار داريم دبيران آموزش و پرورش در اين راستا رهنمودهايي ارائه دهند تا بتوانيم در اصلاح مواد درسي از تجربه مولفان بهره مند شويم.
وي در ادامه با اشاره به چالش هاي فني و حرفه اي در كشور، گفت: اين حوزه نتوانسته جايگاه واقعي خود را ميان خانواده ها پيدا كند و هر خانواده اي حاضر به هدايت فرزند خود به سوي اين آموزش ها نيست.
وي افزود: همچنين توجه ذي نفعان آموزش و فني و حرفه اي را براي مشاركت نتوانستيم جلب كنيم كه با برنامه ريزي دقيق و كاربردي بايد اين مشكل ها براي توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي مرتفع شود.
همايش تجليل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيد مهدي صادقي استاندار قم و جمعي از معاونان آموزش و پرورش و فرهنگيان در خانه معلم شماره دو آموزش و پروش قم برگزار شد؛ در اين همايش تعدادي از معلمان پژوهنده استان قم مورد تجليل قرار گرفتند. ك/3
/2085/ 1175 /1596