۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81884134
T T
۰ نفر

اعلام وضعیت 'فاجعه ملی' در فیلیپین

۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۸:۰۵
کد خبر: 81884134
اعلام وضعیت 'فاجعه ملی' در فیلیپین

كوالالامپور – ایرنا – باران های سنگین ناشی از دو توفان سهمگین كه از هفته گذشته تاكنون فیلیپین را در نوردیده و تهدید ناشی از افزایش جاری شدن سیل، دولت این كشور را وادار به اعلام وضعیت 'فاجعه ملی' كرد.

به گزارش ایرنا، 'بنیگنو آكینو' رئیس جمهور فیلیپین شب گذشته در این كشور جنوب شرق آسیا پس از آن كه توفان 'ملور' یا 'نونا' فیلیپین را درنوردید و ورود توفان 'اونیوك'، وضعیت 'فاجعه ملی' اعلام كرد.
فیلیپین با 100 میلیون جمعیت سالانه شاهد دستكم 20 توفان سهمگین است كه صدها كشته برجای می گذارد.
به نوشته تارنمای 'فیل استار'، رئیس جمهور فیلیپین پس از توفان 'ملور' كه آسیب های قابل توجهی در استان های 'آلبای'، جزیره سمر، میندورو شرقی، 'رومبلون' و 'سوروسوگون' برجای گذاشت، حالت فاجعه ملی را امضاء كرد.
شمار كشته شدگان پس از یك هفته توفان ویرانگر براساس گزارش سازمان های ملی و محلی نظارت بر بلایای طبیعی به 35 نفر افزایش یافته است.
بادهای موسمی سرد از شمال شرق و بارش باران در 'لوزون'، جزیره اصلی در شمال فیلیپین به جوامع كشاورزی نیز آسیب زیادی وارد كرده است.
براساس گزارش سازمان هواشناسی فیلیپین، طی هفته گذشته و جاری تقریبا تمام فیلیپین با ورود توفان 'اونیوك' و خروج توفان 'ملور' باران های سنگین و سیل را تجربه كرده اند و پیش بینی شده است میزان ریزش باران امروز (شنبه) به اوج خود برسد و از روز یكشنبه آب و هوا بهبود یابد.
جزیره 'سبو' شاهد دستكم 30 میلی متر باران درساعت در این مدت بوده است و از ساكنان خواسته شد برای تخلیه در حالت آماده باش باشند.
تاكنون گزارش فوری در مورد اثرات توفان امروز دریافت نشده است، اما همچنان 140 هزار نفر در 'لوزون' براثر توفان 'ملور' آواره هستند و در مراكز اسكان باقی مانده اند.
رئیس جمهور فیلیپین ضمن درخواست برای امدادرسانی به مردم، همچنین خواستار كنترل قیمت كالاهای اساسی در مناطق متاثر از توفان شده است.
توفان استوایی 'اونیوك' انتظار می رود تا روز دوشنبه از فیلیپین خارج شود.
توفان سهمگین 'های یان' كه سال 2013 فیلیپین را مورد حمله قرار داد، باعث كشته و ناپدیدشدن هفت هزار و 350 نفر شد. توفان 'واشی' نیز سال 2011 بیش از یكهزار و 200 كشته به همراه داشت و توفان 'بوفا' در سال 2012 حدود دو هزار كشته و ناپدید برجای گذاشت.
آساق**1611