۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۳
کد خبر: 81884722
T T
۰ نفر
گلایه های رییس فدراسیون ناشنوایان از دیده نشدن موفقیت های این ورزشكاران

تهران -ایرنا- رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان،گفت:‌ مسئولان كشور و ورزش نباید نگاه تبعیض آمیزی نسبت به ورزشكاران رشته های مختلف و موفقیت های آنان داشته باشند زیرا این حمایت ها به ورزشكاران انگیزه و امید داده و زمینه ساز موفقیت های بزرگتری می شود.

كرم الله علیمرادی در نشستی اختصاصی با سردبیر و خبرنگار ورزشی ایرنا،افزود:‌ ورزشكاران جانباز و معلول ، نابینایان و ناشنوایان به دلیل معلولیت شان باید مورد حمایت جدی تری از سوی مسئولان قرار گیرند،اگر امكان حمایت بیشتری برای آنان وجود ندارد دست كم باید واكنش یا رویكرد مسئولان كشور و مدیران ورزشی در برخورد با موفقیت ها و افتخار آفرینی این ورزشكاران بدون تبعیض و متناسب با میزان موفقیت های آنان صورت گیرد .
رییس فدراسیون ورزش‌ های ناشنوایان با اشاره به اینكه تبعیض یا تفاوت قائل شدن در جامعه ورزش ،‌انگیزه ورزشكاران را كاهش می دهد، گفت:‌ با وجود كسب عنوان قهرمانی مردان در جام جهانی فوتسال ناشنوایان تایلند و كسب عنوان چهارمی بازی های آسیایی از سوی كاروان ورزشی ناشنوایان در چین تایپه، به جز علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی كه آن هم با یك تاخیر قابل توجه صورت گرفت و وزیر ورزش و جوانان و رئیس كمیته ملی المپیك شخص دیگری این موفقیت را به جامعه ورزشی ناشنوایان تبریك نگفت.
علیمرادی با اشاره به اینكه قهرمانی كسب شده در جام جهانی فوتسال ناشنوایان تایلند از سوی ورزشكاران ناشنوا به رهبر معظم انقلاب و شهدا تقدیم شده است،گفت: متاسفانه حتی یك خسته نباشید به ورزشكاران ناشنوا از سوی مسئولان گفته نشد اما در برخی رشته ها وقتی عنوانی كسب می شود، هنوز تیم یا ورزشكاران به كشور بازنگشته اند موجی از تبریك ها از سوی مقام ها و دستگاه های مختلف به سوی آن ها روانه می شود و این درحالی است كه همه ما از تاثیر فراوان این پیام ها در افزایش روحیه و انگیزه ورزشكاران با خبریم .
رییس فدراسیون ناشنوایان همچنین با طرح این سوال كه ‌فرق بین رشته های ورزشی ناشنوایان با سایر رشته های ورزشی چیست؟ گفت:‌ با اینكه فدراسیون ورزش های ناشنوایان به لحاظ جمعیت تحت پوشش و رشته های ورزشی آن دومین فدراسیون بزرگ ورزشی كشور محسوب می شود اما متاسفاته اعتبار این فدراسیون متناسب با حجم كاری بالای آن تعیین نمی شود.
وی با بیان اینكه پاداش قهرمانان ورزشی ناشنوایان با پاداش قهرمانان سایر رشته ها تفاوت دارد،‌افزود:‌پاداش ورزشكاران پارالمپیكی و المپیكی یكسان شده است و امیدواریم پاداش ورزشكاران ناشنوا نیز با سایر قهرمانان یكسان شود ،ضمن اینكه انتظار داریم امتیازات دیگری كه به قهرمانان سایر رشته ها داده می شود برای قهرمانان ناشنوا نیز در نظر گرفته شود زیرا قهرمانان ناشنوا چون سایر ورزشكاران برای كسب موفقیت و افتخار آفرینی برای كشور تلاش می كنند.

** یك دهم اعتبار درخواستی فدراسیون در سال 94 تصویب شد
وی درخصوص اعتبار سال 94 فدراسیون ورزش های ناشنوایان نیز،گفت: اعتبار درخواستی ما با توجه به تقویم ورزشی سال 94 ، مبلغ 10 میلیارد تومان بود كه از این مبلغ وزارت ورزش و جوانان تنها مبلغ یك میلیارد و 237 میلیون تومان را به این فدراسیون اختصاص داده است و هزینه جداگانه ای برای شركت در بازی های آسیایی یا جام جهانی فوتسال به فدراسیون پرداخت نشده است .
علیمرادی ضمن قدردانی از كیومرث هاشمی رییس كمیته المپیك بابت پرداخت مبلغ 140 میلیون تومان به فدراسیون ناشنوایان در سال 94 ادامه داد:‌ برای تامین هزینه های حضور در بازی های آسیایی و سایر رقابت های جهانی و آسیایی در سال جاری، 600 میلیون تومان به بدهی های فدراسیون افزوده شده است كه مهلت باز پرداخت 200 میلیون تومان آن كه از حساب شخصی یك فرد خیرخواه پرداخت شده ، در حال پایان یافتن است .
وی با بیان اینكه به زودی با گودرزی وزیر ورزش در این زمینه ملاقات خواهد كرد ،‌افزود:‌ امیدوارم وزارت ورزش حداقل برای پرداخت این 200 میلیون تومان كه موعد بازپرداخت آن نزدیك است به فدراسیون كمك كند.
رییس فدراسیون ناشنوایان ادامه داد:‌ مشكل كمبود اعتبار گریبانگیر بیشتر فدراسیون های ورزشی است به همین خاطر اعتباری كه وزارت ورزش در اختیار ما قرار داده چیزی حدود 10 درصد اعتباز مورد نیاز ما است و بقیه اعتبار مورد نیاز از طریق بهزیستی ، شهرداریها و سایر نهادها و سازمان های مرتبط تامین می شود.

** موفقیت های ورزش های ناشنوایان دیده نمی شود
علیمرادی در ادامه به حضورش سه ساله اش (از دی ماه 91) در فدراسیون ورزش های ناشنوایان اشاره كرد و گفت:‌ در زمان ورودم به این فدراسیون فقط 10 ماه تا بازیهای المپیك ناشنوایان فرصت داشتیم و یا باید با تمام توان و برنامه ریزی آماده حضور در این رقابت ها می شدیم یا اینكه به طور كلی بی خیال این رقابت ها شده و برای سایر رودیداهای سال 92 برنامه ریزی می كردیم.
رییس فدراسیون ناشنوایان ادامه داد:‌ خوشبختانه با یك برنامه ریزی دقیق و منظم موفق شدیم در فاصله 10 ماه، بیش از 150 اردوی آماده سازی 7 تا 10 روزه برگزار كنیم و كاروان اعزامی ایران توانست با 9 پله صعود از جایگاه هفدهم المپیك 2009 ناشنوایان ، جایگاه هشتم المپیك 2013 را به خود اختصاص دهد.
وی افزو : مدیران ورزشی و كسانی كه در عرصه ورزش قهرمانی فعالیت كرده اند، می دانند كه برای هر یك تا دو پله صعود در المپیك باید چهار سال با جدیت برنامه ریزی و فعالیت كرد و این درحالی بود كه فدراسیون ورزشی های ناشنوایان در فاصله 10 ماه صعود 9 پله ای را برای كشور به ارمغان آورد .
علیمرادی گفت:‌ سال گذشته نیز ایران میزان رقابت های فوتبال و فوتسال قهرمانی ناشنوایان آسیا بود كه در تهران و كیش برگزار شد و تیم های ملی فوتبال و فوتسال ناشنوایان ایران توانستند با قدرت عنوان های قهرمانی این رقابت ها را نیز در كارنامه ورزشی خود ثبت كنند؛ اما این موفقیت نیز همچون سایر موفقیت های ورزشی ورزشكاران ناشنوا، به چشم خیلی ها نیامد و دیده نشد.

** اعتبارات باید مطابق رویدادهای مهم و موفقیت های فدراسیون ها باشد
رییس فدراسیون ورزشی ناشنوایان با بیان اینكه موفقیت رشته های ورزشی و تیم های ملی، عامل مهمی در جذب حامیان مالی می شود گفت:‌به طور قطع موفقیت های فوتبال و فوتسال ناشنوایان می تواند در جذب حامی مالی موثر باشد اما صاحبان ثروت و سرمایه تا زمانی كه فوتبال، كشتی یا رشته هایی از این دست هستند، هرگز به سراغ ورزش ناشنوایان نمی آیند.
علیمرادی ادامه داد:‌ ورزش ناشنوایان در سال 94 در دو رویداد مهم حضور چشمگیر و موفقی داشت.
وی اضافه كرد: در بازیهای آسیایی 2015 ناشنوایان ، كاروان ورزشی ایران با 12 رشته مردان و هفت رشته زنان در رقابت ها شركت كرد و توانست با كسب 44 مدال (14 طلا ، 12 نقره و 18 برنز )جایگاه چهارم جهان را از آن خود كند.
به گفته علیمرادی ،تعداد مدال های كاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی نسب به دوره گذشته 60 درصد افزایش یافت و ضمن اینكه ایران در رشته های تكواندو، دوومیدانی ، فوتبال و فوتسال عنوان قهرمانی را كسب كرده و در جودو نیز نایب قهرمان این رقابت ها شد ، ضمن اینكه توانست در پنج ماده ركوردهای آسیایی را جابجا كند.
رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان اضافه كرد:‌این درحالی است كه با توجه به حضور ایران در دو رویداد مهم ورزشی در سال 94(بازی های آسیایی و فوتسال قهرمانی آسیا ) حدود یك دهم اعتبار مورد درخواست فدراسیون، پرداخت شد و هیچ اعتبار خاصی برای حضور ورزشكاران ناشنوا در این دو رویداد مهم به فدراسیون پرداخت نشد.

** 10 رویداد جهانی ورزش ناشنوایان در سال 95
علیمرادی در ادامه به برنامه ریزی برای برگزاری 10 رویداد جهانی ورزش ناشنوایان در سال 95 اشاره كرد و گفت:‌ این مسابقات شامل والیبال ، والیبال ساحلی ، كشتی ، فوتبال ، دوومیدانی ،‌تنیس و چهار رشته رزمی است كه همگی در سطح قهرمانی جهان برگزار می شود و حضور ناشنوایان در 9 رویداد آن تقریبا نهایی شده است .
وی با اشاره به اینكه ایران تیرماه سال 95 میزبان رقابت های جهانی كشتی فرنگی و آزاد در سه رده سنی نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان است افزود:‌ تاكنون حتی فدراسیون كشتی كشور نیز نتوانسته به صورت همزمان میزبان جهانی در سه رده كشتی باشد كه این موفقیتی برای ورزش كشور محسوب می شود.
علیمرادی از بازدید نماینده فدراسیون بین المللی ناشنوایان و فدراسیون بین المللی كشتی (فیلا ) از سالن هفت تیر تهران برای میزبانی مسابقات جهانی كشتی ناشنوایان در تهران خبر داد و گفت:‌هتل های فردوسی و انقلاب با توجه به شرایط مناسب و نزدیكی به سالن مسابقات برای ورزشكاران در نظر گرفته شده است و تا كنون حدود 25 كشور برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی كرده اند.
وی تصریح كرد:‌در مراسم افتتاحیه مسابقات جهانی كشتی ناشنوایان روسای فدراسیون های بین المللی كشتی و ناشنوایان نیز حضور خواهند داشت.
این مسئول ورزش ناشنوایان درخصوص سایر رقابت های جهانی ناشنوایان در سال 95 با تاكید بر اینكه فدراسیون تلاش می كند تا ایران در رقابت های جهانی حضور قدرتمندانه ای داشته باشد،گفت: تیم فوتبال ما با هدف كسب عنوان قهرمانی راهی ایتالیا خواهد شد و در رشته والیبال كه به میزبانی واشنگتن پایتخت آمریكا برگزار می شود ناشنوایان ایران حضور دارند و مردان ایران برای كسب دو عنوان نخست این رقابت ها راهی آمریكا می شوند.
این مدیر ورزشی حضور زنان والیبالیست ناشنوا در مسابقات جهانی آمریكا را منوط به كسب حدنصاب تعیین شده از سوی كمیته فنی والیبال فدراسیون ناشنوایان دانست .
وی با اشاره به اینكه مسابقات جهانی دوومیدانی به میزبانی بلغارستان و مسابقات جهانی رشته های رزمی نیز به میزبانی تركیه برگزار می شود ،گفت: ‌ایران شانس بالایی در كسب عنوان قهرمانی در مواد مختلف دوومیدانی و رشته های مختلف رزمی دارد و براین اساس تیم های ملی ایران با قدرت در این رقابت ها حضور خواهند یافت.
به گفته علیمرادی بیشتر این رقابت های جهانی بین 27 خرداد تا تیرماه برگزار می شود به همین خاطر اردوهای آماده سازی برخی رشته های ورزشی آغاز شده و تمرینات تیم های ملی تا اعزام آنان با جدیت پیگری می شود.

** ایران 99 درصد میزبان بازی های آسیایی 2019 ناشنوایان خواهد بود
رییس فدراسیون ورزش های ناشنوایان گفت:‌ ما درخواست میزبانی بازی های آسیایی 2019 را به فدراسیون بین المللی ورزش ناشنوایان ارایه كرده ایم و با توجه به بازدید نمایندگان این فدراسیون از امكانات ورزشی و هتل های محل اقامت كاروان های ورزشی و تایید آن ها، بیش از 99 درصد این كار تمام شده است.
وی ادامه داد:‌ایران در این سطح جز سال 54 میزبانی رقابت ها را نداشته است و میزبانی بازی های آسیایی ناشنوایان می تواند یك نقطه قوت حتی برای ورزش افراد سالم باشد و زمینه را برای كسب میزبانی این گونه رقابت ها در كشور فراهم كند.

** جذب حامی مالی برای ورزش ناشنوایان سخت است
علیمرادی در ادامه و درخصوص جذب حامیان مالی برای حل مشكل كمبود اعتبار فدراسیون گفت:‌ به طور قطع كسب عنوان قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی می تواند تاثیر بسزایی در كسب حامی مالی داشته باشد اما روند جذب حامی مالی در ورزش ناشنوایان همچون سایر رشته ها نیست و تا زمانی كه رشته هایی چون فوتبال، والیبال یا كشتی هستند، كمتر ورزش ناشنوایان مورد توجه حامیان مالی قرار می گیرد.
وی ادامه داد:‌البته تكرار عنوان های قهرمانی در رشته هایی چون فوتبال ، فوتسال و یا سایر رشته های ناشنوایان در یك پروسه زمانی طولانی تر می تواند زمینه را بر جذب حامی مالی فراهم كند ،‌اما تا آن زمان قطعا ما با مشكلات مالی قابل توجهی مواجه هستیم كه كمك و حمایت بیشتر مسوولان را می طلبد
ورزشی **1828** 1701
۰ نفر