۶ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۷
کد خبر: 81896417
T T
۰ نفر
دبیر كمیته فقهی بورس: بازار مشتقه ارزی به لحاظ شرعی و قانونی آماده راه اندازی است

تهران- ایرنا- دبیر كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نخستین همایش مالی اسلامی گفت: بازار مشتقه ارزی به لحاظ شرعی و قانونی آماده راه اندازی است.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدعباس موسویان» یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز مباحث شرعی بازار مشتقه ارزی در شورای فقهی بانك مركزی و همچنین كمیته فقهی سازمان بورس تایید شد و مسائل قانونی راه اندازی این بازار نیز فراهم است.
شورای عالی بورس سوم آذرماه با راه اندازی بورس ارز موافقت كرد.
موسویان ادامه داد: زمان آن رسیده است كه بازار مشتقه ارزی با حمایت كامل بانك مركزی شكل بگیرد.
در همین پیوند، رئیس كل بانك مركزی نهم آذرماه هدف از ایجاد بورس نقدی ارز را ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسك معاملات ارزی دانست و گفت: ابتدا باید بازار نقدی ارز وجود داشته باشد تا پس از آن، بازار مشتقات ارزی بر اساس نرخ یكسان ارز راه بیفتد.
دبیر كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در همین زمینه گفت: به نظر می رسد وقت اعتماد هر چه بیشتر قانونگذاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سیاستگذاران حاضر در شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار و همچنین بانك مركزی فرارسیده است تا تصمیم هایی كه در این نهادها گرفته می شود با حمایت كامل قانونگذاران اجرا شود.
موسویان ادامه داد: امروز فعالان اقتصادی كشور مانند واردكنندگان و صادركنندگان با انواع نوسان شدید نرخ ارز روبرویند و در مسیر فعالیت خود ریسك های زیادی متحمل می شوند.
وی افزود: بازار مشتقه ارز نیاز مبرم فعالان اقتصادی است و به این ترتیب، این بازار برای تشكیل، فقط به جسارت و اراده سیاستگذاران ارزی نیاز دارد تا به تدریج بازاری برای پوشش ریسك نوسان ارزی در محلی قانونمند و شفاف راه اندازی شود و رفته رفته عمق این بازار با افزایش شمار بازیگران بیشتر شود.
دبیر كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه كرد: بانك ها نیز می توانند در كنار ارائه تسهیلات ارزی به مشتریان، تدابیر امنیتی ارزی را به آنان معرفی كنند كه این تدابیر امنیتی برای پوشش نوسان نرخ ارز، بازار مشتقه خواهد بود.
قرار است بازار بورس ارز در قالب بازار مشتقه ارزی با موافقت بانك مركزی در بورس كالای ایران راه اندازی شود.
اقتصام(3)** 9141**1961
۰ نفر