۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶
کد خبر: 81912810
T T
۰ نفر
اطلاعیه بانك مركزی درباره جزئیات دریافت كارت اعتباری خرید كالای ایرانی

تهران- ایرنا- بانك مركزی اعلام كرد: بانك‌ها و موسسه های اعتباری كشور براساس درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، برای كاركنان و بازنشستگان دارای شرایط، از امروز(19 دی ماه) كارت اعتباری خرید كالای ایرانی صادر می‌كنند.

به گزارش روابط عمومی بانك مركزی، در اجرای بخش دوم طرح خروج از ركود دولت تدبیر و امید‌، مرحله نخست صدور كارت‌های اعتباری خرید كالای ایرانی‌، با تمهیدات و شرایط تعیین شده، از 19 دی ماه انجام می شود.
براساس این گزارش، در اجرای بخشنامه هفدهم دیماه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور برای صدور كارت‌های اعتباری خرید كالای ایرانی، از نوزدهم دی ماه امسال بانك‌ها و موسسه های اعتباری كشور براساس درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برای كاركنان و بازنشستگان حائز شرایط در چارچوب دستورالعمل صدور كارت اعتباری مرابحه، كارت اعتباری خرید كالای ایرانی صادر می‌كنند.
براساس این گزارش، كاركنان رسمی و پیمانی سازمان‌های یادشده كه حداكثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل پانزده میلیون ریال و بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی كشوری كه حداكثر مستمری تعهد نشده آنها ماهانه معادل 15 میلیون ریال است؛ می توانند این كارت اعتباری را دریافت كنند.
سقف اعتبار این كارت‌ها، حداكثر معادل چهار برابر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه (سقف گواهی كسر از حقوق) متقاضی بوده و تضمین بازپرداخت اقساط فقط از طریق گواهی كسر از حقوق و بدون نیاز به ضامن ها و وثیقه های دیگر انجام می شود.
براساس این گزارش، درخواست كاركنان و بازنشستگان سازمان‌ها توسط واحدهای منابع انسانی آنها گردآوری و در قالب فهرست رایانه‌ای به همراه نامه گواهی كسر از حقوق گروهی كه به تائید ذیحساب سازمان مربوطه رسیده است، به بانك‌هایی كه حقوق و مستمری كاركنان آن سازمان را پرداخت می‌كنند ارسال می‌شود.
بانك‌های عامل مكلفند بلافاصله پس از دریافت فهرست رایانه‌ای نسبت به اعتبارسنجی و صدور كارت اعتباری برای كاركنان و مستمری بگیران معرفی شده اقدام كرده و پس از صدور كارت، مراتب را به صورت پیامكی به متقاضیان اطلاع‌رسانی كنند.
متقاضیان پس از دریافت پیامك با مراجعه به شعبه یا واحد بانكی معرفی شده، ضمن امضای قرارداد و سایر مدارك، كارت اعتباری خود را دریافت می‌كنند. این كارت‌ها از زمان تحویل، در همه مراكز معرفی شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خرید كالاهای فهرست شده توسط این وزارتخانه، قابل استفاده هستند.
براساس این گزارش، همه زوج‌هایی كه مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام كرده اند اما تاكنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، می‌توانند علاوه بر این تسهیلات، كارت اعتباری خرید كالای ایرانی نیز درخواست كنند.
به این منظور در چارچوب دستورالعمل صدور كارت اعتباری مرابحه، حسب درخواست متقاضیان، برای هر یك از زوجین تا سقف پنجاه میلیون ریال، كارت اعتباری خرید كالای ایرانی صادر می‌شود.
ضوابط و مدارك لازم برای دریافت كارت اعتباری همانند تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و این كارت‌ها در بانكی كه توسط زوج ها مشخص شده است، صادر و تحویل می‌شوند.
درخواست كارت‌ اعتباری خرید كالای ایرانی از طریق تارنمای سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانك مركزی و با در دست داشتن كد رهگیری مربوط به درخواست تسهیلات ازدواج از امروز(19 دی ماه) امكان‌پذیر است.
بانك مركزی تاكید كرده كه درخواست و دریافت كارت اعتباری خرید كالای ایرانی به هیچ عنوان موجب تاخیر یا محرومیت از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نبوده و این تسهیلات طبق روال گذشته و با تامین منابع توسط بانك عامل تخصیص خواهد یافت.
اقتصام(1) 9141 ** 2023
۰ نفر