پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باردیگر بررسی می شود/ با انتخابات مجلس خبرگان مثل دعواهای سیاسی برخورد نكنیم

تهران ـ ایرنا ـ سخنگوی شورای نگهبان گفت: فقهای شورای نگهبان پرونده هر یك از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را پس از آزمون كتبی بررسی می كند و ممكن است درمورد درجه اجتهاد یك نفر اطمینان حاصل شود و در مورد فرد دیگر حاصل نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نجات الله ابراهیمیان روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: شان و جایگاه افرادی كه برای مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده اند را باید مدنظر قرار دهیم چرا كه آنها مورد اعتماد مردم هستند و نباید مثل دعواهای معمول سیاسی با مساله انتخابات مجلس خبرگان رهبری برخورد كنیم.
وی یادآور شد: امروز آخرین مهلت شكایت داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و از فردا - یكشنبه -( 20 الی 26 دی ماه ) هیات‌ های نظارت استان‌ ها با كسب نظر از هیات مركزی نظارت به اعتراض ها رسیدگی می كنند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این كه هیات‌ های نظارت در قالب بررسی‌ های استانی و هیات مركزی درباره تایید صلاحیت ها نیز اظهار نظر می كند، تصریح كرد: شورای نگهبان از طریق رای گیری، پنج نفر را به عنوان عضو هیات مركزی نظارت انتخاب كرده كه براساس قانون ویژگی ‌های‌ آنان مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن است، آنان نیز هیات ‌های نظارت استانی را تشكیل داده اند.
ابراهیمیان ادامه داد: بررسی صلاحیت داوطلبان براساس اطلاعات و استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات در محل خواهد بود اما روشن است كه استعلامات چهارگانه پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نبوده و شروطی وجود دارد كه برای احراز آنها چاره ‌ای جز تمسك به اطلاعات مطلعین وجود ندارد.
وی اضافه كرد: از این رو از اطلاعاتی كه پیشتر جمع آوری شده به ویژه درباره سابقه فعالیت سیاسی داوطلبان در هیات نظارت جهت تایید یا رد صلاحیت داوطلبان استفاده می‌ شود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین گفت: از تعداد كل داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی حدود هشت هزار نفر داوطلب بدون هیچگونه سابقه داوطلبی در ادوار پیشین مجلس و سابقه فعالیت های نام نویسی كرده كه درصد قابل توجهی از آنان در مرحله بررسی هیات های اجرایی تایید صلاحیت شده اند.
ابراهیمیان افزود: به موجب قانون هم رد صلاحیت شدگان و هم كسانی كه تایید صلاحیت‌ شده‌ اند در هیات های نظارت صلاحیت آنان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی اظهارداشت: در قانون انتخابات و ماده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده داوطلبانی كه از سوی هیات‌ های اجرایی تایید صلاحیت شده ‌اند نیز باید در هیات نظارت مورد اظهار نظر قرار گیرند از این رو شبكه نظارتی مكلف است وارد مرحله اظهارنظر در این زمینه شود.
وی ادامه داد: احتمال تفاوت نتایج بررسی صلاحیت های توسط هیات های اجرایی و هیات های نظارت وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد: با بررسی هیات های نظارت مشخص خواهد شد كه آیا در تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی عجله شده یا نه یا این كه اطلاعات به طور كامل جمع آوری شده بود یا نه.
ابراهیمیان یادآور شد: تجربه نشان می‌ دهد این ارزیابی ‌ها می ‌تواند به نتایج متفاوت منجر شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در محكومیت‌ های متهم به تخلفات اداری و نحوه تاثیر آن ها در تایید صلاحیت داوطلبان به این شكل است كه اگر كسی با چند بار محكومیت و سوء شهرت داشته باشد هیات نظارت ماموریت دارد بی طرفانه پرونده وی را بررسی كرده و اعلام كند كه صلاحیت او محرز است یا خیر و این یك تكلیف برای هیات نظارت است.
وی افزود: بخش مهمی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی فاقد سابقه فعالیت سیاسی و داوطلبی در انتخابات هستند كه منطقی نیست به صلاحیت آنان قطع داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر در فرصت مشخص شده صلاحیت داوطلبان احراز نشود، اعلام می‌كنیم كه برای شورای نگهبان صلاحیت این داوطلبان احراز نشده و پیام آن این است كه سیستم اجرا و نظارت موفق به احراز صلاحیت آنان نشده است.
ابراهیمیان تصریح كرد: فرصت برای آنان وجود دارد تا در آینده با انجام فعالیت‌ های سیاسی صلاحیت خود را نشان دهند و این تفاوت می‌كند با كسی كه سابقه محكومیت داشته و آثار متفاوتی با هم دارند.
وی همچنین درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: شان و جایگاه افراد چه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و چه داوطلبان مجلس شورای اسلامی به لباس و جایگاه آنان بستگی ندارد اما در عرصه انتخابات خبرگان با نهاد روحانیت، دین و اعتقادات مردم سروكار داریم بنابراین باید یك مجموعه اصول و رفتارهای حرفه ‌ای ما حاكم باشد.
وی افزود: عمده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در زمره علما و فضلا هستند و جایگاه بالای اجتماعی دارند و این كه شورای نگهبان اعلام كند صلاحیت بعضی از داوطلبان در انتخابات خبرگان احراز شد یا نشد نه چیزی به آنان اضافه و نه چیزی از آنان كم می‌كند چرا كه این جایگاه برای نسل ‌های آینده مهم است و ممكن است بعضی از این داوطلبان در آینده جزو مراجع یا فقهای شورای نگهبان شوند.
سخنگوی شورای نگهبان با تاكید بر این كه رسانه ها به شان داوطلبان انتخابات محلس خبرگان رهبری توجه كنند، افزود: نباید شان آنان در تیترهای هیجانی مخدوش شود كه به عنوان مثال اول یك حجت الاسلام پیش از نام آنان بیاوریم بعد به آنان آقای بگوییم و بعد صرفا اسم داوطلب را ذكر كنیم كه این طرفداری از داوطلبان نیست.
ابراهیمیان گفت: همچنین در مقابل كسی كه می‌ خواهد از داوطلبی انتقاد كند باید آداب را رعایت كرده و شان و جایگاه او را لحاظ كند.
وی افزود: نباید با مساله داوطلبان مجلس خبرگان رهبری همانند دعواهای سیاسی معمولی برخورد شود بلكه باید متین و با رعایت ادب در این مقوله وارد شد تا تبدیل به دعوای پیش و پا افتاده سیاسی نشود.
حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: اجتهاد لازم برای تایید صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به معنای «تجزی» است یعنی این كه داوطلب انتخابات مجلس خبرگان قدرت استنباط برخی از مسایل را دارد و می ‌تواند درباره رهبری واجد شرایط اظهارنظر كند كه با اجتهاد یك مرجع صاحب فتوا تفاوت دارد.
ابراهیمیان ادامه داد: تیترهای برخی رسانه ها همانند كنكور مجتهدین تصویر صحیحی از این موضوع نیست.
وی گفت: به استناد تبصره یك ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری مرجع تشخیص شرایط فوق برای داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان هستند كه ترتیباتی برای تشخیص این شرایط تعیین می كنند، ممكن است در هر دوره‌ شیوه‌ هایی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان پیش بینی كنند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: امسال از شهریورماه شركت در آزمون علمی یكی از این شیوه ‌ها بود و قانون مرجع نهایی تشخیص صلاحیت داوطلبان را برعهده فقها گذاشته است و این فقها در استفاده از این ابزار آزاد هستند.
ابراهیمیان ادامه داد: شورای نگهبان در اطلاعیه ای اعلام كرد كه قصد دارد از آزمون علمی برای تعیین صلاحیت همه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری استفاده كند كه به جز چند گروه تمامی داوطلبان باید در آن شركت كنند كه این به منزله دعوت از آنان بود.
وی همچنین گفت: فقهای شورای نگهبان در جلسات اخیر خود اعلام كردند كه قصد محدود كردن اختیاراتشان در جریان تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به طور مطلق ندارند اما اگر داوطلبانی كه در آزمون علمی شركت نكرده باشند، شركت نكردن آنان به معنای انصراف نیست چرا كه انصراف از داوطلبی باید كتبا و با تقدیم آن به وزارت كشور و فرمانداری ها انجام شود.
حقوقدان شورای نگهبان افزود: پرونده تك تك داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری موضوع بررسی فقهای شورای نگهبان خواهد بود كه در این بررسی ها ممكن است براساس اختیاراتی كه قانون به فقهای شورای نگهبان داده اجتهاد داوطلبی برای فقها احراز شود حتی اگر آن فرد در آزمون علمی شركت نكرده باشد.
وی ادامه داد: اگر داوطلب این میزان از حد علمی را نداشته باشد كه فقها بتوانند بدون نیاز به شركت وی در آزمون علمی، اجتهاد آن فرد را تایید كنند، شركت نكردن داوطلب در آزمون، ابزار احراز اجتهاد را از فقها سلب می‌ كند.
سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری این كه پرونده تمامی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باید تك به تك در جلسات فقهای شورای نگهبان مطرح و بررسی شود، گفت: در تبصره چهار ماده 16 آیین نامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری امده كه احراز صلاحیت داوطلبان به وسیله فقهای شورای نگهبان مانع نظارت استصوابی و عام شورای نگهبان نیست.
ابراهیمیان افزود: فقهای شورای نگهبان در زمان ارزیابی شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری مانند ارزیابی شرایط داوطلبان مجلس شورای اسلامی توسط هیات ‌های اجرایی هستند و این كه شورای نگهبان دخالتی بر نظارت و اجرای انتخابات ندارد، آشكارا حرف غلطی است چرا كه شورای نگهبان در همه مراحل اجرای انتخابات نظارت می‌ كند.
وی تاكید كرد: عده‌ ای اصرار دارند همه چیز را زمینی كنند و جنبه ‌های معنوی را از بین ببرند، یك عالم بزرگوار ممكن است تاثیرگذاری اش در خارج از خبرگان رهبری بیشتر از حضور در این مجلس باشد لذا شان و جایگاه علما در هدایت و تقویت بنیه ‌های نظام باید محترم شمرده شود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدانان درباره داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز اظهارداشت: قانون ارزیابی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را برعهده فقهای شورای نگهبان گذاشته و اگر ترتیباتی اعلام می ‌شود، اختیارات كلی فقهای شورا را از بین نمی ‌برد.
ابراهیمیان خاطرنشان كرد: پیش از این برخی فقهای شورای نگهبان گفته بودند كه ممكن است داوطلبی در آزمون علمی شركت نكند اما اجتهاد و شرط علمی آن داوطلب كاملا محرز شود ولی این استثنا در اطلاعیه شورای نگهبان مطرح نشد.
وی ادامه داد: كسی كه صلاحیتش خود به خود محرز است و اقتدار علمی آن داوطلب آن قدر زیاد است كه دارای شرط علمی باشد اجتهاد وی اثبات می ‌شود ولی اطلاعیه فقهای شورای نگهبان ناسخ قانون نیست اگر قانون را كنار این اطلاعیه قرار دهیم تعارض ظاهری از بین نمی ‌رود و در مجموع تعارضی بین اطلاعیه شورا و قانون وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره نحوه دعوت از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای شركت در آزمون علمی گفت: اگر دعوتنامه فردی برای داوطلبان می فرستادیم مسایل زیادی پیش می‌ آمد و مطرح می ‌شد كه این مسایل و مشكلات در قانون حل و فصل نشده است.
ابراهیمیان افزود: به عنوان مثال وقتی احضاریه‌ ای از سوی دادگاه برای فردی فرستاده می‌ شود، ممكن است این احضاریه به دست خود فرد برسد یا شخص دیگری آن را تحویل بگیرد، ممكن است بگوید مسافرت بودم یا مامور پست اشتباها احضاریه را جای دیگری تحویل داده است لذا اگر دعوتنامه فردی برای داوطلبان خبرگان رهبری ارسال می‌ كردیم، امكان داشت مشكلی پیش آید اما زمانی كه به صورت عمومی از رسانه ها برای شركت در آزمون علمی دعوت شد، همه این شائبه‌ ها از بین می ‌رود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا برای محكم كاری و اطمینان خاطر بیشتر، غیر از اطلاعیه رسمی فقها به شماره تلفن ‌هایی كه در پرونده داوطلبان وجود داشت پیامك نیز ارسال كرد اما این پیامك دعوتنامه نبود بلكه دعوتنامه رسمی شورای نگهبان همان اطلاعیه شورای نگهبان بود ولی استثنای مطرح شده در این اطلاعیه قید نشده بود چون قانون این اختیار را به فقهای شورای نگهبان داده و آقایان دیگر آن قید را در اطلاعیه مطرح نكردند.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا هشت داوطلب زن مجلس خبرگان رهبری برای این انتخابات تایید می شوند یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان باید تك تك درباره صلاحیت‌ داوطلبان تصمیم گیری كند و برداشت من از رفتار فقهای شورای نگهبان این است كه وقتی آنان زنان را به آزمون علمی دعوت كردند یعنی امكان احراز سایر شرایط هم وجود دارد و آنان می ‌توانند این مسیر را طی كنند، این امكان به طور ضمنی پذیرفته شده است.
وی همچنین درباره اظهارات آیت الله محمد مومن عضو فقهای شورای نگهبان مبنی بر امكان احراز شرط علمی برخی داوطلبانی كه در آزمون علمی شركت نكردند، اظهارداشت: آیت الله مومن برداشت خودشان را از قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری كه در تبصره ماده سه آمده است گفتند؛ احراز شرط علمی و اجتهاد داوطلبان برعهده فقهای شورای نگهبان است ولی در جلسه اخیر شورای نگهبان برخی دیگر از آقایان فقها این موضوع را تكرار كردند.
وی ادامه داد: آیین نامه‌ انتخابات مجلس خبرگان رهبری نگفته است كه برای احراز شرط علمی آزمون برگزار شود لذا ممكن است فقهای شورای نگهبان در دوره بعد انتخابات شیوه دیگری را برای احراز شرط علمی در نظر بگیرند چرا كه همه این موارد در اختیار فقهای شورای نگهبان است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره امكان برگزاری آزمون جدید برای داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در حال حاضر آزمون جدیدی برای داوطلبان خبرگان رهبری پیش بینی نشده است، اطلاعیه شورای نگهبان می ‌گوید عده‌ای از داوطلبان كه جزو آن سه گروه نبودند باید در آزمون علمی شركت كنند واین موضوع را قانون نمی ‌گوید بلكه فقهای شورای نگهبان كه این اختیار را دارند، آزمون علمی را تعیین كردند.
ابراهیمیان در ادامه با بیان این كه فرصت این شورا برای بررسی صلاحیت‌ ها داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی محدود است، خاطرنشان كرد: این به معنای آن نیست كه ما به دلیل فرصت كم صلاحیت ‌ها را بررسی نكنیم اما در شرایطی كه فرصت محدود است، تحقیقات در حد وسع و امكانی كه وقت به ما اجازه دهد انجام می‌شود.
وی افزود: وقت رسیدگی به اعتراض ها نیز فرصت نامحدودی نیست بنابراین نگرانی از این حیث كه افرادی وارد عرصه انتخابات شدند در حالی كه هیچ سابقه قابل ارائه ‌ای برای شناختن آن ها وجود ندارد، وقتی دلایل كافی برای ارایه به هیات‌های نظارت یا اجرایی وجود نداشته باشد، امكان احراز صلاحیت داوطلبان طبیعتا وجود نخواهد داشت.
وی تاكید كرد: شورای نگهبان از تمام فرصت برای رسیدگی به اعتراضات و صلاحیت‌ ها استفاده خواهد كرد و در حال حاضر نیز كارشناسان شورای نگهبان به طور شبانه‌ روزی مشغول جمع ‌آوری اطلاعات جهت كمك به اظهارنظر درباره صلاحیت داوطلبان هستند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه نهم دی مبنی بر اینكه بعضی از فرمانداری ‌ها می ‌گویند داوطلبان رد صلاحیت شده باید به هیات‌ های نظارت اعتراض كنند اما هیات ‌های اجرایی حاضر نیستند دلایل رد صلاحیت‌ را به آنان اطلاع دهند، گفت: هیات‌ های اجرایی می ‌توانند بدون توجه به پاسخ به استعلامات از مراجع چهارگانه اظهارنظر كنند زیرا دایره اطلاعات و شرایط بسیار وسیع ‌تر است و این امكان وجود دارد كه به اطلاعاتی كه از معتمدین به دست می‌آید با وجود مانع در پاسخ استعلامات چهارگانه، داوطلبی را رد و یا تایید كنند كه شورای نگهبان نیز ناظر بر این اقدامات است و در هر پرونده باید مشخص شود كه آیا فرد براساس مستندات تایید و یا رد شده است.
ابراهیمیان همچنین در پاسخ به ادعای خبرنگار هفته نامه نهم دی مبنی بر دستور و نقش رییس قوه مجریه در رد صلاحیت برخی افراد در هیات های اجرایی افزود: شورای نگهبان بر تمامی مراحل اجرای انتخابات طبق قانون نظارت می‌ كند اما هیات ‌های اجرایی مستقل هستند و هیچ كس نمی ‌تواند به آنها دستور دهد به طوری كه فرماندار عضوی از هیات اجرایی است و اصلا سلسله مراتبی در این حوزه وجود ندارد.
وی ادامه داد: هیات‌ های اجرایی خودشان باید براساس قانون تصمیم‌ گیری كنند اما كار شورای نگهبان و هیات‌ های نظارت توجه به عدول از قوانین است به طوری كه اگر داوطلبی بی‌ دلیل رد یا تایید شده باشد شورای نگهبان آن را نقض می‌ كند و طبق قانون نظر شورای نگهبان در این زمینه نهایی است.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: براساس قانون در صورتی صلاحیت داوطلبی رد شود، علت رد صلاحیت وی باید به او اعلام شود البته محدودیت‌هایی برای اطلاع رسانی نكردن نظیر مسایل امنیتی یا موضوعات مربوط به آبروی اشخاص وجود دارد اما قاعده كلی این است كه باید دلیل رد صلاحیت فرد ابلاغ شود.
ابراهیمیان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون انتشار خبری درباره اعطای وام به داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بنده از این مساله اطلاعی ندارم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات تمام الكترونیكی و وعده وزیر كشور برای اخذ تاییدیه ‌های مربوط به سیستم اخذ رای الكترونیكی اظهارداشت: خوشبختانه همكاری نزدیك و همدلی خوبی بین وزارت كشور و شورای نگهبان درباره انتخابات الكترونیكی داریم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: مساله فرایند انتخابات الكترونیكی دیر آغاز شد و این موضوع هم، همان رویه ‌های همیشگی ماست كه در دقیقه 90 اقدام به انجام كاری می ‌كنیم. درخواست كردیم وزارت كشور جدول زمانبندی را به شورای نگهبان ارایه دهد و در آن جدول فرصتی را برای شورای نگهبان در نظر بگیرد كه ما در آن فرصت امنیت سیستم انتخابات الكترونیكی را آزمایش كنیم و فرصت آموزش استفاده از این سیستم به افراد را هم داشته باشیم.
ابراهیمیان ادامه داد: وزارت كشور یك جدول زمانبندی را به ما ارایه كرد كه عملا رعایت نشد، یك راه حل این بود كه چون این جدول زمانبندی رعایت نشده است انتخابات به صورت الكترونیكی برگزار نشود ولی آرزوی ما این بود كه در این دور از انتخابات پیشرفتی در اخذ رای الكترونیكی داشته باشیم.
وی با بیان این كه امنیت سیستم انتخابات الكترونیكی و سخت‌ افزارهای مربوط به آن باید تایید شود، خاطرنشان كرد: شورای نگهبان دغدغه‌های خود را به وزارت كشور گفته است كه البته این دغدغه ‌ها بین وزارت كشور و شورای نگهبان مشترك بود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: وزارت كشور می‌ گوید شاید تا اسفندماه موضوع مربوط به امنیت سیستم انتخابات الكترونیكی یا سخت ‌افزارهای مربوط به آن طول بكشد، اینكه وزارت كشور ناگهان در اسفند ماه اعلام كند كه امكان برگزاری انتخاب الكترونیكی وجود ندارد، امر ممكنی نیست و باید این موضوع از همین الان تعیین تكلیف شود.
ابراهیمیان افزود: از وزارت كشور خواهش كردیم تدبیری برای این امر بیندیشد و در كارها تسریع داشته باشد لذا ضرب‌ الاجل 10 روزه‌‌ ای تعیین شد تا تاییدیه‌ های مربوط به سیستم انتخابات الكترونیكی توسط وزارت كشور اخذ شود چرا كه باید با اطمینان كامل مشخص شود كه آیا امسال می ‌توانیم انتخابات را به طور الكترونیكی در برخی حوزه‌ های انتخابیه برگزار كنیم یا خیر.
وی ادامه داد: اگر در روز برگزاری انتخابات دستگاه‌ ها خراب شوند یا ازدحام جمعیت موجب شود با تقلیل مشاركت مواجه شویم این مسائل ممكن است به بحران تبدیل شود.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: وزیر كشور هم در این احتیاط حساسیت‌ های ما را داشت لذا مقرر شد برای مشخص شدن تكلیف كار و برای آنكه شب انتخابات اتفاق جدیدی نیفتد، ظرف 10 روز كه هنوز هم این فرصت به پایان نرسیده، درباره امنیت سیستم و سخت‌ افزار و نرم ‌افزار آن تاییدیه ‌های مربوطه اخذ شود.
ابراهیمیان اظهارداشت: اگر مراجع مورد توافق وزارت كشور و شورای نگهبان این موضوع را تایید كنند، آن زمان شورای نگهبان وارد آموزش استفاده از سیستم به افراد می ‌شود؛ البته در این میان مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به رفع ابهامات قانون انتخابات الكترونیكی تسریع كند.
وی همچنین درباره امكان آماده شدن شرایط برای برگزاری انتخابات تمام الكترونیكی در 10 كلانشهر كشور تصریح كرد: تلاش می ‌كنیم در حد مقدورات در همان كلانشهرها موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به تعداد زیاد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره كرد و گفت: در نوع نام نویسی برخی افراد در انتخابات اخباری به دست ما می ‌رسد كه متاسفانه در نبود فرهنگ تحزب، عادت ها و فرهنگ ‌هایی جا افتاده كه كار ما را دچار مشكل می ‌كند.
ابراهیمیان افزود: اینكه داوطلبی یك شبه تصمیم به حضور در عرصه سیاست بگیرد و یا بخواهد شانس خودش را امتحان كند و یا خانوادگی در انتخابات شركت كنند، فرهنگ و عادت ‌های بدی است كه موجب افزایش زحمت شورای نگهبان می ‌شود.
وی ادامه داد: امسال یك جناح سیاسی تصمیم گرفت همه طرفدارانش در انتخابات شركت كنند و ممكن است چهار سال دیگر همه جناح ‌های سیاسی چنین تصمیمی بگیرند و تعداد داوطلبان انتخابات مجلس از 12 هزار نفر فعلی به 30 هزار نفر افزایش یابد لذا امیدواریم مشكلاتی از این قبیل، دولت‌ها را در آینده به این سمت ببرد تا قوانین انتخابات را اصلاح كنند.
حقوقدان شورای نگهبان با بیان این كه وقتی داوطلبی می ‌داند یك یا دو درصد رای دارد چرا در انتخابات نام نویسی و هزینه زیادی را به نظام تحمیل می ‌كند؟، یادآور شد: متاسفانه برخی داوطلبان سوابق ناامید كننده ‌ای دارند اما در انتخابات نام نویسی كرده اند، چرا باید اجازه داده شود این افراد نام نویسی كنند و هزینه به نظام وارد شود.
ابراهیمیان در ادامه تاكید كرد: همه داوطلبانی كه قبلا عضو مجلس خبرگان رهبری بود ه اند از نظر علمی تایید می ‌شوند اما ممكن است به دلیل موانعی دیگر رد صلاحیت شوند.
سیام**9254**9132** 1336
۰ نفر