۲۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹
کد خبر: 81918859
T T
۰ نفر
دو نسل از فیلمسازان دفاع مقدس و خانواده شهدای هنرمند تجلیل می شوند

تهران- ایرنا-دبیر كنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما(جاودانه های نور و تصویر) گفت: در این كنگره از 6 خانواده معظم شهید هنرمند و فیلمسازان متقدم و متاخر عرصه دفاع مقدس تجلیل می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الاسلام علیرضا رستگاران روز چهارشنبه در نشست خبری این كنگره افزود: ستاد مركزی كنگره دو هزار شهید هنرمند از سال 87 در سازمان بسیج هنرمندان تشكیل شد و در قالب یكی از برنامه های اصلی ستاد شناسایی شهدای فعال در رشته های مختلف هنری را در اولویت خود قرار داد.
وی ادامه داد: این ستاد تاكنون دو هزار و 60 شهید هنرمند در رشته های سینما، تئاتر، شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و موسیقی شناسایی و برای آن ها پرونده تهیه كرده و این اطلاعات در سایتی تحت عنوان شهدای هنرمند قابل دسترسی است.
رستگاران افزود: جاودانه های نور و تصویر یكی از 6 كنگره ای است كه به نام كنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند برگزار می شود. هر كدام از این كنگره ها توسط یك سازمان اجرا می شود و مسئولیت برگزاری كنگره جاودانه های نور و تصویر با سازمان بسیج صدا و سیما است كه دوشنبه آینده 28 دی ماه در سالن كوثر با حضور خانواده های معظم شهدای هنرمند و شماری از هنرمندان تلویزیون و سینما برگزار خواهد شد.
مدیر گروه تلویزیونی بسیج سازمان صدا و سیما ادامه داد: از مجموع دو هزار و 60 شهید هنرمندی كه تاكنون توسط ستاد مركزی كنگره شناسایی شده اند 131 شهید در زمینه های مختلف فیلم و فیلمنامه نویسی، فیلبرداری، بازیگری، كارگردانی، تولید و خبرنگاری فعال بوده اند كه در این كنگره از خانواده شهیدان حسن هادی خبرنگار صدا و سیمای مركز خوزستان، احمد آریایی در همین مركز، مهدی فلاحت پور از گروه روایت فتح، محمدعلی شاهمرادی جزو فرماندهان نظامی استان اصفهان و در عین حال بازیگر، منوچهر كریمی موید برنامه سازی و مستندساز در استان كرمانشاه و پیمان بزرگ زاده فیلمنامه نویس و بازیگر از استان فارس تقدیر می شود.
رستگاران همچنین به تقدیر از شماری از هنرمندان عرصه فیلمسازی عرصه دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: تلاش كردیم تركیبی از هنرمندان نسل جدید و قدیم حوزه دفاع مقدس را در این كنگره تقدیر كنیم.
وی نام هنرمندان این عرصه را كه در كنگره جاودانه های نور و تصویر كه از آن ها تقدیر می شود ابراهیم حاتمی كیا، حسین مهدویان از فیلمسازان نسل جوان، نرگس آبیار كارگردان فلیم شیار 143، محمد داوودی از فعالان عرصه فیلمسازی و فیلمبردار در دوره دفاع مقدس و فرج الله سلحشور اعلام كرد.
وی همچنین پخش كلیپی از فیلم پرواز در شب ساخته رسول ملاقلی پور و تقدیر از سید محمد حسینی خبرنگار صدا و سیما كه اخیرا در سوریه جانباز شد را از جمله دیگر برنامه های این كنگره اعلام كرد.
محمود عاطفی رئیس كنگره شهدای هنرمند فیلم و سینما نیز با اشاره به این كه جامعه فعلی ایران به طور كلی و جامعه هنری تشنه فرهنگ شهادت است گفت: جنس پیام هنرمندان شهید، آزادی و تعالی بخش روح انسانیت بود و هنر واقعی در ایثار هنرمندان شهید تجلی یافت و نه در سفره نشینی شبكه های معاند. هنری كه نتواند صدای مردم مظلوم را به گوش برساند هنر نیست بلكه توهم است.
وی افزود: كسانی كه به ادعای آزادی، جیره خواری می كنند بدانند پولی كه در شبكه های معاند خرج هنرمندان می شود پول خون مظلومیت ملت های مسلمان است.
عاطفی افزود: امروز هنرمندانی در كشور داریم كه با قلبی آكنده از مهر انسانی و نجابت فعالیت می كنند.
وی هدف از برگزاری این كنگره را تهیه منشور هنرمندان انقلابی دانست و گفت: هنرمند انقلابی یعنی هنرمندی كه دغدغه انسانیت دارد كه همان روح دین است.
كنگره سراسری دو هزار شهید هنرمند كه در مجموع 6 كنگره است از مقام شهدای هنرمند در پنج رشته سرود و موسیقی، هنرهای تجسمی و عكس، تئاتر، شعر و ادبیات و فیلم و سینما تقدیر می كند.
این كنگره كه از امروز كار خود را آغاز كرده است تا هفته آینده ادامه دارد و اختتامیه آن پنج شنبه آینده اول بهمن ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.
براساس برنامه ریزی ها كنگره شهدای سرود و موسیقی به نام نغمه های عاشقی توسط انجمن موسیقی بسیج هنرمندان امشب در سالن سوره هنری سازمان تبلیغات اسلامی، كنگره شهدای شعر و ادب به نام ترنم پرواز فردا 24 دی ماه در همین سالن و توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، كنگره شهدای تئاتر به نام ملكوتیان صحنه توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در سالن اصلی تئاتر شهر 26 دی ماه و كنگره هنرمندان تجسمی و عكس به نام مشق شیدایی توسط خانه هنرمندان 29 دی ماه برگزار می شود.
كنگره جاودانه های نور و تصویر نیز توسط سازمان بسیج صدا و سیما 28 دی ماه در سالن اجتماعات كوثر این سازمان میزبان هنرمندان عرصه دفاع مقدس و خانواده های شهدای هنرمند فیلم و سینما خواهد بود.
فراهنگ**9157**9132**9314**1027
۰ نفر