۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸
کد خبر: 81923826
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری قزقیزستان ازسیاست كناره گیری می كند

تهران - ایرنا - « آلماسبیگ آتمبایف » رئیس جمهوری قرقیزستان گفت : با اتمام دوره ریاستم كاملا از سیاست كناره گیری می كنم وهیچ پست سیاسی اعم از ریاست جمهوری ، نخست وزیری ،‌ وزیری و نمایندگی مجلس را قبول نخواهم كرد.

به گزارش روز یكشنبه رسانه های محلی، آتمبایف در نشست مطبوعاتی سالانه اش افزود : نباید از هر چیزی از جمله قانون اساسی برای ماندن در قدرت سپر ساخت.
وی گفت: تلاش برای باقی ماندن در قدرت و مسدود كردن راه‌های سیاسی به منظور حفظ سمت بالاخره به جنگ و خونریزی كشیده می شود.
آتمبایف پیشتر نیز گفته بود كه، من نه آقایف ونه باقیف (روسای جمهوری قبلی این كشور)هستم كه برای رسیدن به كرسی ریاست جمهوری دست به هر كاری زدند.
وی با بیان اینكه انتخابات باید شفاف برگزار شود، گفت: مردم قرقیزستان به چهره های جدید نیاز دارند تا كشور را به سوی رشد و پیشرفت هدایت كنند.
آتمبایف اظهار داشت: اگر نامزدهای رباست جمهوری با شكست مواجه شوند، دست به تحریك طرفداران می زنند كه این حركت آنها در تضاد با نظام دمكراسی است.
وی گفت: وقتی مهلت ریاست جمهوری من به سر برسد، بدون هیچگونه مشكلی قصر را ترك خواهم كرد.
نظام سیاسی قرقیزستان دمكراسی پارلمانی است.
عسگر آقایف از آغازاستقلال این كشور در سال 1991تا سال 2005 میلادی قدرت را در دست داشت و می خواست تا پایان عمر در مقام ریاست جمهوری باشد.ازاین رو به دنبال مجموعه ای ازشورش ها به رهبری قربان بیك باقی اف حكومت وی سرنگون شد. باقی اف پس از این شورش به جای آقایف به ریاست جمهوری رسید و انقلاب لاله ای قرقیزستان به وقوع پیوست.
پنج سال بعد در سال 2010 میلادی مردم قرقیزستان در اعتراض به فساد مالی و گرانی قیمت برق به خیابان ها ریختند و دولت قربان بیگ باقی اف را نیز سرنگون كردند. پس از این اعتراض رهبر مخالفان رزا آتونبایوا یك دولت موقت در پایتخت تشكیل داد و خواستار استعفای قربان بیگ باقی اف شد.
پس از این ناآرامی های خشونت بار قرقیزستان در ساز و كاری دمكراتیك، نظام سیاسی این كشور به دمكراسی پارلمانی تبدیل شد كه اولین و تنها ترین نظام پارلمانی در آسیای میانه است .
آلماسبیك آتمبایف رییس جمهوری فعلی قرقیزستان نیزسال 1390(2011) در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. دوره ریاست جمهوری درقرقیزستان پنج سال است.
آساق**1663**1590
۰ نفر