۲۷ دی ۱۳۹۴، ۲۳:۵۳
کد خبر: 81924786
T T
۰ نفر
با توافق هسته ای فصل جدیدی در روابط ایران با جهان آغاز شد

مشهد - ایرنا - معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواكی گفت: با توافق هسته ای موانع سر راه توسعه روابط تجاری و اقتصادی برداشته و دورانی جدید و فصل كاری روشن در روابط ایران با جهان ایجاد شد.

پیتر كاژیمیر یكشنبه شب به همراه هیاتی اقتصادی ، مالی ، سرمایه گذاری متشكل از 40 فعال اقتصادی این كشور در ورود به مشهد طی دیداری با استاندار خراسان رضوی در پاویون فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، افزود: ایران كشوری با تاریخ و پیشینه ای غنی و برخوردار از منابع و ثروت های بسیار و مردمانی با فرهنگ و بسیار قابل احترام است.
وی با ابراز خرسندی از اینكه در این موقعیت تاریخی (نخستین روز رفع تحریم ها) در ایران حضور یافته است ، اظهار كرد : جزو نخستین مقامات اروپایی هستیم كه در این موقعیت خاص و مهم در این سرزمین حضور یافته و آماده تقویت روابط بین دو كشور هستیم.
معاون نخست و وزیر دارایی جمهوری اسلواكی با بیان اینكه كشورش طی دوران های مختلف از ابرقدرت های دنیا آسیب های بسیار دیده است، گفت: اسلواكی در پی این آسیب ها تلاش كرده مستقل عمل نماید و امروز با جمعیت 5،5 میلیونی خود سالانه یك میلیون خودرو تولید و صادر می كند و جزو چند قدرت برتر خودروسازی جهان است.
وی ادامه داد : در گذشته مبنای اقتصاد اسلواكی تولید سلاح بود كه به مرور این روند حذف و بر روی تولید خودرو متمركز شدیم و از 20 سال گذشته كه مونتاژ خودرو را انجام می دادیم تلاش شد تاامروز از خودروسازان برتر جهان باشیم .
كاژیمیر گفت : امروز انواع قطعات خودرو از موتور تا لاستیك و وسایل الكترونیكی خودرو در داخل اسلواكی تولید می شود و سه برند جهانی خودروسازی جهان را داریم و دو برند جدید نیز وارد شده و به زودی كار در سطحی گسترده انجام می شود.
وی با اشاره به تولید نخستین نمونه خودرو پرنده جهان ، از دیگر ظرفیت های این كشور را تولید انواع لوازم الكترونیكی ،تلویزیون و نیز محصولات كشاورزی عنوان كرد و افزود : اسلواكی در حوزه تامین انرژی به طور كامل وابسته به منابع تامین كننده خارجی از جمله روسیه است .
كاژیمیر با بیان اینكه منابع نفت و گاز مورد نیاز این كشور در حال حاضر از روسیه تامین می شود ، اظهار كرد : ایران می تواند بعنوان تامین كننده دیگری برای این كشور مطرح باشد.
وی با اشاره به اینكه اسلواكی بعد فرانسه در اروپا از كشورهایی است كه طرفدار و پیگیر تولید برق هسته ای می باشد ، افزود : پروژه هایی هم در این حوزه در دست اجرا است كه خود از زمینه های مناسب برای همكاری دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وی اظهار كرد : در سفر به ایران دو موافقتنامه حقوقی با جمهوری اسلامی در زمینه عدم اخذ مالیات مضاعف و نیز حمایت و تشویق متقابل سرمایه گذاری امضا خواهد كرد ضمن آنكه نمایندگان 40 شركت فعال اقتصادی این كشور نیز در این سفر حضور دارند و با فعالان بخش خصوصی جمهوری اسلامی نشست هایی خواهند داشت و زمینه های توسعه همكاری ها را بررسی و تقویت می كنند.
وی تصریح كرد : تلاش می شود سطح مبادلات تجاری و اقتصادی و روابط بین دو كشور ارتقا یافته و به سطح قابل قبولی برسد.
استاندار خراسان رضوی هم در این دیدار با اشاره به اینكه این سفر بعد از اجرای برجام نخستین سفر هیات خارجی به این استان است ، افزود : خراسان رضوی با ظرفیت های متعدد تاریخی ، مذهبی ، اقتصادی و گردشگری زمینه های مناسبی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با اسلواكی دارد.
علیرضا رشیدیان افزود : ورود سالانه 27 میلیون زائر داخلی و گردشگر خارجی به استان و دارا بودن 51 درصد اماكن اقامتی كشور در حوزه های گردشگری مذهبی ، تاریخی و سلامت شرایط بسیارمطلوبی برای توسعه مناسبات دو جانبه دارد.
وی با اشاره به ظرفیت كشاورزی خراسان رضوی و تولید محصولات متعددی كه بسیاری از آنها چون پسته و زعفران در سطح كشور و جهان دارای رتبه است ، عنوان كرد : در حوزه معدنی هم استان با وجود 44 نوع مواد مختلف دارای معادن بسیار غنی از جمله سنگ آهن می باشد كه سرمایه گذاری در حوزه استخراج و فرآوری این مواد خود مزیتی بسیار مطلوب برای همكاری ها است.
وی با اشاره به همسایگی خراسان رضوی با كشورهای افغانستان و آسیای میانه و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق و غرب ، شمال و جنوب كشور گفت: این مهم شرایط بسیار مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری های مشترك و دو جانبه و تولید برای صادرات و تامین نیازهای كشورهای اطراف و منطقه را دارد.
وی با تاكید بر توسعه مناسبات و ارتقا سطح مبادلات تجاری دو جانبه كه هم اكنون رقم بسیار پایین در حد 15 میلیون یورو می باشد ، گفت : باید تلاش كرد سطح این مبادلات با توجه به ظرفیت ها دو طرف به رقم میلیاردی برسد.
وی با اشاره به مزیت های تولید انرژی از جمله برق و نیز امكان ارزشمند تولید انرژی های پاك در خراسان رضوی گفت : این بخش خود از زمینه هایی است كه می تواند برای مشاركت و سرمایه گذاری دو جانبه و صدور تولیدات از این محل به كشورها اطراف كه بازارهای قابل توجهی هم می باشند استفاده نمود.
به گفته رشیدیان با توجه به بازارها 400 میلیونی كشورهای پیرامون جمهوری اسلامی ایران و خراسان رضوی زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری های مشترك می باشد تامحصول تولیدی صادر شود در عین آنكه می توان بخشی از نیاز بازار مصرفی داخل را نیز تامین نمود.
وی با اشاره به اینكه خراسان رضوی دومین قطب تولید خودروی كشور می باشد ، اظهار كرد : بالغ بر 300 واحدقطعه سازی با اشتغال 14 هزار نفر در استان فعال است و با توجه به نیاز بازارهای اطراف چون افغانستان و آسیای میانه می توان تولید مشترك داشت و صادر نمود.
هیات 40 نفره اقتصادی ، مالی و سرمایه گذاری اسلواكی كه امشب وارد مشهد شده طی دو روز اقامت در این شهر ،دوشنبه دیداری با استاندار و مسوولان اقتصادی استان خواهند داشت و پس از آن در قالب پنج كارگروه مختلف با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان نشست های تخصصی خواهند داشت.
این هیات كه به دعوت دكتر طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایران سفر كرده مشهد را به مقصد تهران ترك خواهد كرد.
معاون نخست وزیر اسلواكی و هیات همراه وی در تهران دیدارهایی با وزیر امور اقتصاد و دارایی كشورمان ، وزیر نفت ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از دولتمردان خواهند داشت.
1906/1211/ 3404
۰ نفر