۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۲۲
کد خبر: 81933705
T T
۰ نفر
هزاران تن در مولداوی علیه دولت جدید تظاهرات كردند

تهران - ایرنا - بیش از 15 هزار مولداویایی امروز یكشنبه در «كیشیناو» پایتخت «مولداوی» علیه نخست وزیر جدید و دولت وی كه «پیرو اتحادیه اروپا» است، تظاهرات كردند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این كشور فقیر اروپای شرقی شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس از كیشیناو، تظاهركنندگان به زبان های رومانیایی و روسی شعار می دادند: «ما خواستار بازگشت كشور هستیم و شهروندان متحد شوید.»
این تظاهرات توسط دو حزب پیرو روسیه و گروه مدنی كرامت و حقیقت برنامه ریزی شده بود.
تظاهركنندگان از سقوط استانداردهای زندگی در این كشور خشمگین هستند و می گویند احزاب پیرو اروپا كه از سال 2009 به قدرت رسیده اند، موفق به اجرای اصلاحات نشده اند.
به گزارش ایرنا، تظاهركنندگان همچنین خواستار تحقیق كامل در باره ناپدید شدن مبلغی بالغ بر یك میلیارد و 500 هزار دلار از سه بانك پیش از برگزاری انتخابات سال 2014 هستند.
تظاهرات امروز پس از هجوم هفته گذشته تظاهركنندگان به ساختمان پارلمان همزمان با تصویب دولت جدید پیرو اتحادیه اروپا توسط نمایندگان مجلس برپاشد.
هزاران تن هفته گذشته به مدت سه روز پیاپی تظاهرات كردند.
حدود هفت هزار معترض پنجشنبه گذشته در خیابان های كیشیناو پایتخت مولداوی، برای دومین روز پیاپی تظاهرات كردند و در مقابل ساختمان پارلمان این كشور علیه «پاوِل فیلیپ» نخست وزیر جدید و دولت وی شعار دادند.
تظاهركنندگان همچنین خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.
روز گذشته نیز درگیری مخالفانی كه وارد محوطه پارلمان شده بودند با نیروهای امنیتی، 15 زخمی برجا گذاشت كه شماری از آنان افسران پلیس بودند.
رئیس جمهوری رومانی روز پنجشنبه از دولت مولداوی خواست تا به اصلاحات تن دردهد.
مولداوی از زمان گم شدن 1.5 میلیارد دلار از سه بانك این كشور در سال 2014 دچار آشوب و ناآرامی های خیابانی شد و حتی برگزاری انتخابات پارلمانی در نوامبر 2014 نیز نتوانست آرامش را به این كشور بازگرداند.
تظاهركنندگان در پاییز امسال نیز به مدت چندین هفته به خیابان ها آمدند و خواستار پیگرد و بازرسی كامل قضایی شدند.
بی ثباتی دولت ها در مولداوی به گونه ای است كه این كشور در سال 2015 میلادی، پنج نخست وزیر داشت.
اروپام**1486**1572
۰ نفر