مبارزه با تروريسم و تلاش براي صلح وجه اشتراك واتيكان و حوزه علميه قم است

قم - ايرنا - مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: مبارزه با تروريسم، فقر و تلاش در جهت صلح از نكات كليدي و مشترك بين حوزه علميه قم و واتيكان است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از مركز خبر حوزه، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري در نشست جامعه مدرسين كه با حضور كاردينال توركسون رئيس شوراي پاپي صلح و عدالت واتيكان برگزار شد، وجود تسليحات كشتار جمعي در جهان را از ديگر دغدغه هاي حوزه علميه قم برشمرد.
وي اظهار كرد: دنيا روز به روز به سوي افزايش تسليحات كشتار جمعي و سلاح هاي هسته اي مي رود كه به دنبال آن ويراني نسل بشر اتفاق مي افتد.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات با 1+5 نشان داد كه دنبال توليد سلاح هسته اي نيست و فتواي رهبر معظم انقلاب در اين باره نيز سند مهمي براي نيت جمهوري اسلامي در خصوص سلاح هاي هسته اي است.
آيت الله حسيني بوشهري افزود: در عمل هم نشان داده ايم كه دنبال سلاح هسته اي نيستيم و از واتيكان مي خواهيم كه جهانيان را نسبت به ضرورت خلع كشورها از سلاح هاي كشتار جمعي توجيه كند.
وي همچنين اظهار داشت: ما نسبت به برخورد ناشايست برخي كشورهاي اروپايي با آوارگان نگرانيم به خصوص كه تعداد زيادي كودك در اين آوارگي ها ناپديد شده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنان خود اظهار كرد: در شرايط فعلي ارتباطات بين رهبران ديني اسلام و مسيحيت، ضروري است و طرفين دغدغه هاي مشتركي براي مقابله با ظلم، فساد، بي ايماني و رويكردهاي ضدمعنويت داشته و نيازمند چاره جويي براي مقابله با اينها هستند.
حسيني بوشهري با اعلام آمادگي رسمي براي توسعه روابط بين حوزه علميه قم و واتيكان گفت: شما سفيري فعال در تهران داريد و ما آماده ايم نتايج اين گفت و گوها را از راه هاي ديپلماتيك دنبال كنيم.
وي با اشاره به ماموريت كاردينال توركسون به عنوان رئيس شوراي پاپي صلح و عدالت واتيكان گفت: ما عدالت را مقدم بر صلح مي دانيم و اگر عدالت در جهان باشد، جنگي در جهان رخ نمي دهد تا نياز به صلح باشد و ما آماده همكاري هاي مشترك براي حل مسائل هستيم.
امام جمعه موقت قم با بيان اينكه امروزه اسلام را به گونه غيرواقعي در غرب معرفي مي كنند گفت: ما با تعامل و ارتباط دوجانبه مي توانيم اسلام مورد نظر جمهوري اسلامي و روحانيت شيعه را معرفي كنيم تا با زبان شما، اسلام در دنياي غرب معرفي شود.
حسيني بوشهري مشكل امروز دنياي اسلام و مسيحيت را افراط گري دانست و بيان داشت: عناصر افراطي در اديان، مرزهاي دينداري را نگه نمي دارند و چهره اي نامناسب از اسلام و مسيحيت نشان مي دهند كه نه مورد قبول ما هستند و نه شما.
وي ادامه داد: اقدام بعضي افراد كه ميان مسلمانانند و عده اي را بيگناه مي كشند از طرف ما محكوم است. در دنياي مسيحيت نيز گاهي اقدام هايي مانند سوزاندن كتاب مقدس مسلمانان انجام مي شود كه نشانه صلح و عدالت نيست بلكه مايه بدبيني و نشر عداوت ميان پيروان اديان الهي مي شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين نشست گفت: در اسلام، يكي از مولفه هاي ايمان را عمل صالح مي دانيم كه در روايات نيز تاكيد زيادي بر آن شده است.
آيت الله سيد محمد غروي افزود: صلح و عدالت واژه ارزشمندي است ولي گاهي ممكن است در مصاديق و تطبيق اختلافاتي وجود داشته باشد به طوري كه گاهي برخي از اين مصاديق، از يك ناحيه نماد عدالت به شمار مي رود و از ناحيه ديگر، ضد عدالت تلقي مي شود. همچنان كه اصطلاح 'حقوق' نيز همين گونه است.
عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه در بخش ديگري از سخنان خود تاثيرگذاري روي نهادهاي تصميم گير در جهان را مهم دانست و خاطرنشان كرد: اگرچه مطرح كردن مشكلات دنياي امروز در سطح ملت ها، نقش تسكيني براي آنها دارد اما مهم اين است كه با قدرت ها و پارلمان ها مطرح شود.
آيت الله محسن فقيهي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در اين نشست گفت: شايسته است كه هياتي از حوزه علميه و واتيكان تشكيل شود تا هر كاري كه در جهان، بر خلاف صلح و عدالت انجام مي شود، در اين هيات مشترك محكوم شود و راهكار حل آن مشكل براي آن جامعه بيان شود و از آزادي خواهان جهان كمك گرفته شود تا آن راه حل را عملي كنند.
آيت الله عباس كعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم در اين نشست بر اقدام هاي عملي براي حل مشكلات جهان تاكيد كرد و گفت: به جاي بحث هاي فكري و مذهبي و اعتقادي و پيش بردن گفت و گوي اديان، مي توانيم به دنبال بحث هاي عملي براي معضلات بشري باشيم.
وي توضيح داد: مسائلي مانند گردشگري ديني، معضل اصلي نيست بلكه بايد ببينيم چگونه ظلم و آلام بشري را كم كنيم، در اين راستا پيشنهاد مي شود سند تفاهم و همكاري مشترك بين حوزه علميه قم و واتيكان براي پرونده هاي تهديد كننده صلح و عدالت ايجاد منعقد شود.
وي افزود: اتحاد بر ضد جنگ طلبان نيز ضروري است زيرا تلاش مشترك براي صلح و عدالت بدون موضعگيري عليه ظالمان ناكام خواهد ماند. پرونده هاي جنگ در سوريه، يمن و جاهاي ديگر نشان مي دهد كه اديان، منفعل عمل كرده اند، بايد در برابر ظلم موضع بگيريم در غير اين صورت شبيه تشريفات خواهد شد.
1175 /1042