مبارزه با جرائم لازمه تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی است/عزم دادستانی بر مقابله با صنوف متخلف

تهران - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاكید بر عزم دادستانی بر مقابله با صنوف متخلف، مبارزه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی را لازمه‌ تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه دانست.

به گزارش ایرنا از دادستانی تهران، عباس جعفری دولت آبادی این مطلب را در نشست دادستان عمومی تهران، تعدادی از معاونان دادستان و رئیس پلیس امنیت عمومی و اطلاعات تهران بزرگ كه با موضوع راهكارهای مبارزه با تخلفات و جرائم مرتبط با امنیت اجتماعی برگزار شد، عنوان كرد.

** نقش پیشگیرانه‌ دادستان در زمینه جرائم و آسیب‌های اجتماعی
دادستان عمومی و انقلاب تهران با تبریك ایام ‌الله دهه مبارك فجر و تأكید بر ضرورت پاسداشت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، بر نقش مدعی‌العموم در پیشگیری از وقوع جرم تصریح كرد و با تاكید بر ضرورت مبارزه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی مانند حضور متكدیان و زنان خیابانی در سطح شهر، شرارت‌ها، مقابله با جرائم مجرمین حرفه‌ای، جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی فاقد مجوز، اقدامات مجرمانه در فضای مجازی، تخلفات و جرائم ارتكابی در برخی مشاغل مرتبط با زنان و باشگاه‌های ورزشی، این امر را لازمه‌ تحقق امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه دانست.

** عزم دادستانی بر مقابله با صنوف متخلف
جعفری دولت‌آبادی همچنین بر ضرورت همكاری مسؤولان اتحادیه‌های صنفی جهت حل مشكلات تاكید كرد و با اشاره به عزم دادستانی در برخورد با صنوف متخلف، از فرمانده پلیس امنیت تهران خواست بطور ماهیانه گزارش‌های مستمر و مستند در این زمینه ارسال كند.
وی با احصاء مهمترین پدیده‌های علیه امنیت اجتماعی، در مقابله با این گونه جرائم و آسیب‌های اجتماعی ضمن تصریح بر عزم دادستانی برای برخورد با موارد آشكار فساد، قاچاق دختران، اعمال نظارت بر پانسیون‌ها و لزوم رصد پلیس بر فعالیت‌ برخی صنوف مرتبط با امنیت اجتماعی را ضروری دانست.
دادستان عمومی و انقلاب تهران، مقابله با تجهیزات دریافت از ماهواره‌ها را در اجرای قانون ضروری دانست و با بیان اینكه امروزه برخی شهروندان تجهیزات مذكور را در بالكن‌ها نصب می‌كنند، اظهار داشت، این امر مانع از اجرای قانون توأم با اتخاذ تدابیر لازم نخواهد بود.

** انتقاد دادستان تهران از متولیان امر حجاب و عفاف
جعفری دولت آبادی عدم ورود سایر متولیان امر حجاب را زمینه‌ساز برخی معضلات موجود در جامعه دانست و با اشاره به دستور دادستانی مبنی بر توقیف خودروهایی كه در معابر عمومی در آنها كشف حجاب می‌شود، اعلام كرد، برخورد با جرائم ارتكابی از سوی باغ‌ تالارها، باشگا‌های بدن‌سازی غیرمجاز و پارتی‌های شبانه از دیگر اقدامات دادستانی تهران است.

** فعالیت یكصد هزار واحد صنفی بدون داشتن پروانه‌ كسب
معاون دادستان تهران نیز در این جلسه در امور ضابطان، گزارشی از اقدامات مشترك دادستانی تهران با پلیس در برخورد با پدیده‌های مجرمانه‌ مرتبط با امنیت اجتماعی ارائه كرد.
قطبی با بیان اینكه، اكنون در تهران سیصد هزار واحد صنفی دارای مجوز و پروانه‌ كسب فعالیت می‌كند، افزود: در مقابل، حداقل تعداد یكصد هزار واحد صنفی بدون داشتن پروانه‌ كسب، به فعالیت مشغولند.
وی با اشاره به عرضه و استعمال مواد مخدر و داروهای غیرمجاز لاغری در برخی واحدهای صنفی، ضمن انتقاد از فقدان عزم جدی در اتحادیه‌ها‌ی مربوطه برای برخورد با متخلفان، خواستار اقدام در این زمینه شد.
در این جلسه حضور گسترده‌ اتباع خارجی فاقد مجوز اقامت، بویژه اتباع افغانستان و زندگی بسیاری از آنان در قالب سكونت‌گاه‌های جمعی و پیامدهای ناشی از آن مورد انتقاد قرار گرفت.

** جمع آوری علائم شیطان‌پرستی
رئیس پلیس امنیت تهران نیز در این جلسه گفت: صلاحیت صنوف، از حیث صلاحیت فردی، صلاحیت انتظامی و صلاحیت ترافیكی بررسی می‌شود و اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت بدنبال حذف بررسی صلاحیت فردی از حیطه‌ اختیارات و وظایف پلیس امنیت است كه در درازمدت مشكلاتی را در پی خواهد داشت.
سرهنگ علیرضا لطفی با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس امنیت، از عدم توجه برخی اتحادیه‌ها‌ی صنفی به وظایف قانونی خود انتقاد كرد و ضمن نسبت دادن این امر به ساختار اتحادیه‌ها افزود: اخیراً با گسترش موارد استفاده از آرم و علائم شیطان‌پرستی مواجه بوده‌ایم كه تعداد قابل توجهی از آنها به دستور سرپرست دادسرای ارشاد جمع‌آوری شد.

** درخواست خواستار همكاری ناجا با مأموران بهداشت در مورد واحدهای متخلف
معاون دادستان و سرپرست دادسرای رسیدگی به جرائم پزشكی تهران با بیان حكم مقرر در تبصره‌ 2 ماده 13 قانون مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی، خواستار همكاری مأموران انتظامی با مأموران بهداشت و تعطیل و مهر و موم كردن واحدهای متخلف شد.
ذبیح‌زاده با اشاره به فروش الكل در برخی واحدهای صنفی و گفت:‌ وفق قانون باید موضوع حداكثر ظرف مدت 24 ساعت از سوی مرجع انتظامی گزارش شود در حالیكه چنین گزارش‌هایی اغلب با تاخیر ارسال می‌ شود.
كارگر معاون دادستان و سرپرست ناحیه 5 دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز با بیان تجربه این ناحیه‌ی دادسرا در امر برخورد با فعالیت رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های فاقد مجوز یا فعالیت این اماكن در ساعات اولیه بامداد در منطقه‌ كن و سولقان و امام‌زاده داوود(ع)، تداوم این روند را برای جلوگیری از تخلفات واحدهای صنفی ضروری دانست.
جلسه‌ای دادستان عمومی تهران با تعدادی از معاونان دادستان و رئیس پلیس امنیت عمومی و اطلاعات تهران بزرگ در دادستانی تهران روز گذشته(شنبه) برگزار شد.
اجتمام ** 1071
۰ نفر