۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81953427
T T
۰ نفر
رییس جمهوری: نمی توانیم همه را در مسیر یك فكر و راه قرار دهیم/ كاری كنیم مخالف معاند نباشد

تهران- ایرنا- رییس جمهوری گفت: به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید كاری كنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فكر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یك فكر و راه قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دكتر حسن روحانی در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه كتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم كه شعار اصلی اش آزادی بوده و هست و هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. 37 سال از 22 بهمن 57 گذشته است فكر می كنم هنوز هم نیاز است كه ما انقلاب را معنا و انقلابی بودن را تفسیر كنیم، چه كسی انقلابی است و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟
روحانی گفت: ما همه به خیابان ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. انقلابمان را با این سه واژه مهم تبیین كردیم اما هنوز هم نیاز است كه راجع به آزادی بگوییم و بنویسیم و تفسیر كنیم، هنوز هم راجع به استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام باید سخن بگوییم.
وی اضافه كرد: البته همیشه افكار متفاوت و مختلفی وجود دارد؛ همیشه مخالف و منتقد وجود دارد؛ به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید كاری كنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فكر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یك فكر و راه قرار دهیم.
رییس جمهوری ادامه داد: همه جا كتاب در تحولات فكری، علمی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار است اما در تاریخ علم و دانشگاهی كشورمان كتاب جایگاه ویژه ای دارد، ممكن است امروز در برخی از كشورها روزنامه، مجله، رساله، مقاله بسیار تاثیرگذار باشد. در كشور ما هم چنین است اما در تاریخ علم كشورمان همواره كتاب جایگاه خاص و ویژه ای دارد.
رییس جمهوری اظهار داشت: همه كتب و نوشته هایی كه توانسته برای اهداف ملی و انسانی ما تاثیرگذار باشد، مورد احترام همگان است اما هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم.
روحانی در ادامه به بحث انتخابات هفتم اسفندماه اشاره كرد و با تاكید بر اینكه اصحاب اندیشه باید مردم را برای مشاركت در انتخابات تشویق كنند، گفت: حتی اگر شرایط ایده آل كسی نباشد؛ همه باید پای صندوق های رای بروند و سرنوشت زیباتری را برای كشور رقم بزنند.
رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود كتاب و كتابخوانی را یكی از معیارهای توسعه فرهنگی و توسعه كشور در مفهوم عام آن برشمرد و گفت: بی‌تردید كتاب یكی از شاخص‌های رشد جامعه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی است.
رییس‌ جمهوری با اشاره به آمار ارایه شده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره كاهش شاخص‌های كیفی نشر كتاب، گفت: اگر حال نشر و فروش كتاب در جامعه خوش نباشد به معنای آن است كه جامعه ما در مسیر رشد و تعالی با مشكل مواجه خواهد بود.
روحانی با تاكید بر این كه در هر كتاب باید حرف نو و جدیدی وجود داشته باشد، افزود: امروز كه به بركت فضای مجازی تتبع، آسان‌تر از گذشته شده، آیا تألیفات نیز به معنای واقعی خود حاوی سخن نو، تولید علم جدید و اندیشه نو هستند.
رییس‌ جمهوری شرط تولید اندیشه و سخن نو در علوم و عرصه‌های مختلف را وجود فضای باز و آزاد عنوان كرد و اظهارداشت: نقاد و مؤلف نباید برای آینده پس از نشر سخن جدید خود نگرانی و خوف داشته باشد.
روحانی میزان تعالی فكری جامعه را در ارتباط مستقیم با میزان آزادی بیان و آزادی فضاهای دانشگاهی و علمی و نشر، نویسندگی و تحقیق دانست و تصریح كرد: باید توجه داشته باشیم كه هیچ‌كس معصوم نیست و اگر امروز سخنی گفت شاید فردا اندیشه دیگری به ذهنش خطور كند كه سخن امروز را نقد و یا نقض كند.
رییس‌ جمهوری خاطر نشان كرد: نقد در فضایی قابل تأمل است كه كسی به فكر حذف دیگری نباشد و همه در سایه تحمل به تضارب آراء احترام بگذارند و از فواید این تضارب آراء استفاده كنند. اگر در جامعه‌ای كسی از حذف دیگری لذت ببرد، آن جامعه پیشرفت نخواهد كرد و به تجربه نیز دیده‌ایم كه جوامعی پیشرفت می‌كنند كه در آنها نقد و ارایه نظر آزاد باشد.
روحانی اختلاف به معنی تضارب آرا را امری مفید دانست و تصریح كرد: بیان نظرات مختلف و نقد اندیشه باعث رشد اندیشه و فكر می‌شود.
رییس جمهوری گفت: باید ایجاد فضای آزاد برای نقد و نظر را از دوران مدرسه به دانش‌آموزان بیاموزیم تا جامعه در مسیر واقعی پیشرفت و تعالی قرار گیرد.
وی افزود: تشویق دانش‌آموزان و مردم به كتابخوانی و امانت گرفتن كتاب از كتابخانه‌ها نیز جامعه را به سمت و سویی هدایت می‌كند كه كتاب جزو ضروریات خانواده‌ها قرار گیرد .
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود كتاب را همواره عنصری مؤثر در تحولات علمی و فرهنگی جوامع معرفی كرد و گفت: در تاریخ كشورمان بویژه در تحولات علمی و دانشگاهی ایران كتاب همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است و اساساً افتخار كشور ما به عنوان جامعه مسلمان این است كه معجزه پیامبر ما كتاب بوده است؛ كتابی كه آغاز آن توصیه به خواندن است، یكی از افتخارات ایران از دیرباز این بوده كه اهل كتاب بوده و همواره در طول تاریخ دارای كتابخانه‌های عظیم بوده است.
رییس‌ جمهوری در این مراسم با اهداء لوح از 10 نفر از برندگان جوایز سی و سومین دوره كتاب سال و 10 نفر از برندگان جوایز بیست و سومین دوره كتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران تقدیر كرد.
سیام/1497 /9012 /1449
۰ نفر