۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81961318
T T
۰ نفر

سفر فانتزي به دنياي روانكاوي با بيمار استاندارد

۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81961318
سفر فانتزي به دنياي روانكاوي با بيمار استاندارد

تهران- ايرنا- اين روزها سعيد آقاخاني كارگردان نام آشناي تلويزيون همراه تعدادي از بازيگران سينما، تئاتر و تلويزيون خود را براي مهماني نوروز در خانه ايرانيان آماده مي كنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، صبح يك روز سرد زمستاني بابك حميديان و پوريا پورسرخ دو بازيگر اصلي سريال بيمار استاندارد پيش از آغاز هفدهمين جلسه فيلمبرداري در راه پله هاي نسبتا شلوغ طبقه اول درمانگاهي در ولنجك مشغول تمرين با هدايت سعيد آقاخاني كارگردان هستند كه ورود ما و سلام و عليك با حميديان در ظاهر تمركز گروه را به هم مي زند و دستيار كارگردان را عصباني مي كند.
شايد بي دليل هم نباشد، سريال بيمار استاندارد بايد براي پخش از شبكه سه سيما در نوروز آماده شود و تا هفدهمين جلسه آن كه 21 بهمن است، 30 درصد از كار انجام شده و همه گروه مي دانند تعطيلات نوروز و سال تحويل را بايد كنار هم باشند تا از پخش عقب نمانند؛ پس وقتي براي سلام و احوالپرسي نيست.
اما سعيد ردايي تهيه كننده سريال آرامش بيشتري دارد و بعد از خوش و بش مختصري خبرنگاران را به طبقه دوم راهنمايي مي كند تا پذيرايي شوند و شايد كمتر سوال بپرسند.
طبقه دوم درمانگاه كاملا در اختيار گروه فيلمبرداري است و به گفته مجيد گودرزي مدير توليد آن با مسئولان درمانگاه براي اينكه چه روزهايي اين طبقه در اختيار گروه باشد؛ به توافق رسيده اند.
اما گودرزي تعداد فراوان بازيگران و از طرف ديگر لوكيشن هاي فراوان از جمله سمساري، باشگاه بكس، توانبخشي، خانه بهنام، مدرسه، آمفي تئاتر، بيمارستان و ...را دشواري اين روزهاي گروه توليد بيمار استاندارد مي داند.
ردايي هم از بهرام توكلي و سعيد آقاخاني تعريف مي كند كه هر دو حرفه اي هستند و سعيد آقاخاني چندين بار با سريال هاي مناسبتي مطرح شده است. او همچنين مي گويد از 4 بهمن كه فيلمبرداري سريال شروع شده تا كنون 3 قسمت به صورت كامل فيلمبرداري شده و تدوين اوليه همزمان نيز در حال انجام است. ردايي هم به تعدد بازيگرها و سينمايي بودن آنها به عنوان مزيت سريال اشاره مي كند.
در تمام اوقاتي كه خبرنگاران مشغول صحبت با اين و آن هستند، سعيد آقاخاني مشغول تمرين با بازيگران است و اصلا وقتي براي پاسخ ندارد.
امين صديقي رييس مركز گسترش فيلم نامه نويسي صداوسيما كه اين سريال از ابتدا از آنجا متولد شده و بعد به توليد رسيده در طبقه دوم حضور دارد و در ظاهر منتظر سيد غلامرضا ميرحسيني مدير شبكه سه است.
صديقي با اشاره به قصه متفاوت نخستين تجربه بلند تلويزيوني بهرام توكلي، نويسنده اين سريال، همچنين بازيگران آن و تعدد لوكيشن ها مي گويد: اميدواريم سريال در جذب مخاطب موفق باشد.
كمي بعد ميرحسيني مي رسد، خبرنگاراني كه از مدت ها قبل براي مصاحبه با او تماس مي گرفته و به در بسته مي خورده اند حال و احوال مي كنند، ميرحسيني در جواب همه اعتراضات مي گويد: كار كردن در سكوت بهتر است.
در ادامه سيل سوالات از روند كاري شبكه سه، تغييرات احتمالي در آن و شيوه پذيرش پيشنهادات براي برنامه هاي نمايشي را مي پرسند و ميرحسيني به همه پرسش ها جواب مي دهد.
بابك حميديان نقش اصلي اين سريال روي صندلي هاي طبقه دوم درمانگاه مشغول استراحت است، پيش از اينكه صديقي و ميرحسيني در تمرين يا ضبط يكي از سكانس ها حاضر شوند، با او گفت و گو مي كنند. حميديان از مشكلات مالي عوامل پشت صحنه و افرادي مي گويد كه تريبوني براي حرف زدن ندارند. ضمن اينكه در بعضي كارهاي نمايشي شبكه هاي تلويزيون و تهيه كننده ها بدقولي مي كنند و در نتيجه اين عوامل به شدت در مضيقه قرار مي گيرند.
صديقي هم بدون تعارف مي گويد: ما به اندازه اي كه پول داريم كار شروع مي كنيم!
بعد از صحبت هاي حميديان، خبرنگاران همراه با ميرحسيني و صديقي وارد اتاق فيلمبرداري مي شوند. صحنه اي از حضور يك بيمار با اختلال رواني است كه شيلا خداد (در نقش دكتر ترانه مشكي در سريال) در حال معاينه اوست. مونا كرمي نقش دختر بيمار و نامزد بهنام را ايفا مي كند، فريبا جدي كار كه نقش مادر حميديان را دارد نيز در صحنه حاضر است و امير غفارمنش. همه ساكت هستند، تا تمرين به خوبي انجام شود.
گويا بعد از چند بار تمرين و رفع عيب و نقص ها در حركات و ديالوگ ها، آقاخاني از همه راضي است و اتاق را براي نورپردازي ترك مي كنند.
در اين فرصت براي چندمين بار خبرنگاران از سعيد آقاخاني سوال مي پرسند كه باز هم مي گويد، امروز اصلا نمي توانم...حجم كار امروز خيلي زياد است...واقعا وقت نيست. من اصلا بلد نيستم!!
اما بابك حميديان به خوبي پاسخ خبرنگاران را مي دهد. طبيعتا اولين سوال مربوط به جشنواره فجر و حواشي آن است و اينكه چرا او با آنكه سه فيلم در جشنواره داشته حتي براي اكران يكي از اين فيلم ها نيز در برج ميلاد حاضر نشده است، آيا به دليل سريال بوده؟
مي گويد: نه بيشتر درگير خودم بودم...مي خواستم روحم را تسويه كنم.
وي همچنين در مورد اين سريال و نقشي كه دارد گفت: من در اين سريال به دلايل مالي نقش يك بيمار را بازي مي كنم. اسم اين سريال يك بيمار استاندارد شده است؛ زيرا اين در واقع يك تئوري پزشكي در روانكاوي مدرن است كه بعضي افراد در تيم هاي روانكاوي نقش آدم هاي بيمار را ايفا مي كنند، تا افرادي كه قرار است بعد از اين روان پزشك شوند و مطب بزنند در واقع مشاوره هاي روانكاوانه به مردم بدهند آزمون شوند با اين روش. اين روش علمي اثبات شده است و فانتزي در آن الزاما وجود ندارد.
خبرنگاري از وي مي پرسد كه تا به حال نقش چند بيمار را بازي كرده است كه مي گويد: وسواس فكري، اضطراب حاد و شيزوفرني را تا به بهرام توكلي نوشته و من بازي كرده ام، اميدوارم بيشتر از اين نشود.
حميديان در مورد ايفاي نقش در يك سريال مناسبتي نيز مي گويد: واقعيت اين است كه تركيب شدن بهرام توكلي و سعيد آقاخاني در اين سريال باعث شد پيشنهاد بازي را بپذيرم چون تا به حال سريال مناسبتي بازي نكرده ام.
شيلا خداداد هم به عنوان يكي ديگر از بازيگران اين سريال كه پس از سريال مسافري از هند (1381) بار ديگر به تلويزيون برگشته است در مورد دليل خود براي پذيرفتن نقش ترانه مشكي گفت: متن خيلي خوبي كه در اختيار من قرار گرفت و بازيگراني كه در اين سريال حضور دارند، دليل اصلي حضور من در اين سريال بود.
وي افزود: تا به حال در سريال هاي مناسبتي بازي نكرده ام، اما نگاهم به اين سريال ها مثبت است. زيرا مردم در مناسبت ها دوست دارند پاي تماشاي تلويزيون بنيشينند.
ميرحسيني بعد از پايان گفت وگو با امين صديقي و گفت وگو با عوامل سريال درمانگاه را ترك مي كند. كار گروه نورپردازي تمام شده و گروه آماده ضبط سكانس بعدي است. سعيد آقاخاني در پايان همچنان در برابر هر سوالي مقاومت مي كند و باز هم مي گويد: امروز واقعا خيلي شلوغه...!
به نظر مي رسد بايد منتظر بود و ديد نتيجه همكاري سعيد آقاخاني كارگردان، بازيگر و نويسنده چهل و چهار ساله اي كه در سريال و حتي فيلمسازي براي تلويزيون هميشه از الگوهاي اثبات شده پيروي مي كند و در سريال هايي كه ساخته مانند دزد و پليس (1391) زن بابا (1389) و خوش نشين ها (1389) همان مولفه هاي هميشگي را به كار برده با بهرام توكلي، نويسنده و كارگردان سي و هشت ساله اي كه آخرين ساخته اش در سينما من ديه گو مارادونا هستم (1393) بوده و مي توان به آساني گفت تجربيات جديدي را در آن رقم زده، چه خواهد بود.
تصويربرداري بيمار استاندارد را فرشاد گل سفيدي انجام مي دهد، امير شيبان خاقاني وظيفه تدوين را برعهده دارد و ماني اسكندري طراح گريم است. در اين سريال كه قرار است 14 قسمت 45 دقيقه اي باشد، غير از بابك حميديان و پوريا پورسرخ، جواد عزتي، عليرضا خمسه، حسين محب اهري، نيما شاهرخ شاهي، امير غفارمنش، مونا كرمي، فريبا جدي كار، افشين سنگ چاپ و اميد روحاني نيز بازي مي كنند.
فراهنگ**9157 ** 1569