شاهين فرهت: دوئت بهشتي و فريوسفي برنامه اي بي مانند بود

تهران- ايرنا- آهنگساز برجستهٔ موسيقي ايران گفت: ويلون و ويولا به دليل نداشتن باس،‌ رپرتوآر زيادي ندارد و آنچه اينجا اجرا شد، به سبب اينكه مجمعي بود از كارهاي آهنگسازان ايراني با سبك هاي مختلف، به جرئت مي توان بگويم كه در تاريخ كنسرت ها در ايران، برنامه اي خاص بود.

به گزارش خبرنگار موسيقي ايرنا،‌ اجراي شب گذشتهٔ دوئت (دونوازي) ويولا و ويلون ستاره بهشتي و پانيذ فريوسفي كه در تالار رودكي برگزار شد، تماشاگران ويژه اي داشت؛ آهنگسازانِ قطعه هاي اجرا شده در كنسرت ديشب، مهمان اجراي اين دوئت بودند و همگي از نوازنگي بانوان نوازنده رضايت كامل داشتند.
يكي از آهنگسازاني كه در اجراي ديشب حضور داشت، استاد شاهين فرهت بود. اين آهنگساز برجسته در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار موسيقي ايرنا، ديدگاه خود را دربارهٔ دونوازي شب گذشته بيان كرد: برنامه اي كه خانم ها بهشتي و فريوسفي اجرا كردند، نه تنها در جشنواره، كه در دنيا نيز برنامه اي متفاوت و منحصر به فرد بود؛ چراكه ويلون و ويولا به دليل نداشتن باس،‌ رپرتوآر زيادي ندارد و آنچه اينجا اجرا شد، به سبب اينكه مجمعي بود از كارهاي آهنگسازان ايراني با سبك هاي مختلف، به جرئت مي توان بگويم كه در تاريخ كنسرت ها در ايران، برنامه اي خاص بود.
شاهين فرهت دربارهٔ كيفيت اجراي ديشب گفت: اين برنامه بسيار خوب اجرا شد؛ و از آنجايي كه آهنگسازي كلاسيك در ايران جوان است، اثرهاي آهنگسازاني كه قطعه هايشان در اين كنسرت اجرا شد، هيچ كدام به هم شبيه نبود و ديديم كه هر كدام احساس و سبك خودشان را دنبال مي كنند.
وي افزود: اين دست برنامه ها اين امكان را براي آهنگساز فراهم مي كند كه بتواند اثر خود را بشنود و با مردم ارتباط برقرار كند. همچنين اين گونه اجراها موجب مي شود اثري كه آهنگساز مي سازد، به گوش مخاطب برسد، چراكه آهنگسازان كار مي كنند تا شنونده داشته باشند، و اگر كارهايشان در قفسه ها خاك بخورد، شايد آهنگساز نااميد شود، البته من بارها دچار اين وضعيت شدم، اما نااميد نشدم ولي شايد جواناني كه مقاومتشان كم تر است، نااميد شوند.
وي دربارهٔ اينكه كم تر اثر آهنگسازان ايراني در اركسترهاي داخلي اجرا مي شود، گفت: به هر روي كار آهنگسازان ايراني بايد اجرا شود؛ و اين چيزي است كه من از سال هاي پيش مرتب دارم گوشزد مي كنم. البته اميدوارم آقاي علي رهبري نيز كه اين به كارگيري كار آهنگسازان ايراني را در برنامهٔ اركستر سمفونيك قرار داده است، بتواند آن را عملي كند؛ چراكه تاكنون به شكل جدي عملي نشده است.
استاد شاهين دربارهٔ دلنشين ترين قطعه اي كه در دونوازي بهشتي و فريوسفي شنيده بود، گفت: من همهٔ قطعه ها را دوست داشتم، اما طبيعتاً قطعهٔ هرمز فرهت را بيش تر دوست داشتم. به دليل اينكه نخستين استاد و پيشكسوت من بوده است و من خاطرهٔ دوران كودكي از او دارم؛ وي براي من مقامي مقدس دارد. اما به طور كلي حتي قطعه هايي كه امشب اجرا شد و سبك مدرن داشت، براي من بسيار جالب بود، مانند قطعهٔ آقاي رادمان كه بسيار احساسي بود و تراژدي جالبي داشت.
اين استاد موسيقي ايران دربارهٔ فضاي كلي جشنوارهٔ امسال هم گفت: خوبي اين جشنواره اين است كه هر سال در آن، يك تم و يك فضا مورد توجه قرار مي گيرد؛ يك سال بيش تر رقابتي است، يك سال توجه به اجراي آهنگسازان بزرگ دارد و يك سال بيش تر محلي است؛ اما ويژگي امسال جشنواره اين بوده كه بيش تر از هنرمندان شاخص و غيرجوان ايران دعوت شد؛ چيزي كه مردم ايران تشنهٔ آن بوده اند.
سي و يكمين جشنوارهٔ موسيقي فجر تا يكم اسفند ماه ادامه دارد.
فراهنگ**3067**1569