۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸
کد خبر: 81969242
T T
۰ نفر
تبلیغات انتخاباتی نامزدها از وعده های غیرعملی تا اختیارات واقعی

اراك- ایرنا- تبلیغات یكی از مهمترین مراحل انتخابات است كه در هدایتگری افكار عمومی برای انتخاب نامزد مورد نظر، گذاشتن سنگ بنای درست در پیشبرد اختیارات واقعی نمایندگان و ایجاد شور انتخاباتی در كنار شعور سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در قانون انتخابات فصلی برای چگونگی تبلیغات و راهبردها و روش های آن عنوان شده ، اما در عمل در مواردی تبلیغات محیطی و مجازی در پاره ای از موارد از جاده قانون، اخلاق و انصاف خارج شده و معدودی از نامزدها با هدف رای آوری به هر قیمت، حیطه تبلیغی را به موج سواری احساسات تبدیل كرده و با وعده های رنگین و غیرعملی به اعتماد عمومی و انتخاب آگاهانه لطمه می زنند.
به اعتقاد تحلیلگران سیاسی بهترین شیوه تبلیغی برای نامزدها، برنامه محوری و گذاشتن ملاك های فردی و فعالیت های اجتماعی به معرض انتخاب عموم است كه این مهم باید با مكانیزم پاسخگویی نامزدها در قبال برنامه ها پس از دستیابی به مسندهای قدرت پیوند بخورد.
كارشناسان و دست اندركاران انتخابات استان مركزی بر این باورند كه سازو كارهای سنتی تبلیغات انتخاباتی كنونی؛ منجر به انتخاب آگاهانه و شناخت رقبای انتخاباتی نمی شود و نیازمند اصلاح است چرا كه نمایندگانی كه بر محمل احساسات مردم به كانون های تصمیم سازی راه می یابند نمی توانند نمایندگی اختیارات و تكالیف واقعی خود را در این نهادهای كلان داشته باشند و در مجموع در آسیب شناسی این مقوله در سایه ریخت و پاش های كلان به نام مردم و به كام خودشان حركت می كنند.
دو انتخابات مهم در هفتم اسفند ماه امسال با اغاز فصل جدیدی از تحولات سیاسی و فرجام برجام همراه شده و اهمیت شیوه های تبلیغی برای گزینش بهترین افراد در پیشبرد هر چه سریعتر راهبردهای كلان كشور و سرعت بخشی به برنامه های توسعه ای به شكل برجسته ای نمایان است.
از ماه ها قبل، محافل سیاسی و خانگی كانون برنامه ریزی و رصد تحولات زودهنگام انتخاباتی بوده و نمایندگان رسمی گروه ها و جریان های فكری آرایش اردوگاه فكری خود را برای حضور تمام قد در عرصه رقابت های انتخاباتی نهایی كرده اند و عده ای از نامزدها نیز به صورت مستقل سعی در جلب ارای مردمی به نفع خود دارند.
حضور نامزدها در انتخابات در یك اصل خلاصه می شود و آن التزام به رعایت قانون، منافع ملی و مصالح نظام جمهوری اسلامی است كه همه نامزدها باید این به مهم در تبلیغاتشان توجه داشته باشند، اما در میدان عمل آنچه كه در كوران رقابت های انتخاباتی به چشم می خورد گاهی گفته ها و وعده هایی است كه تنها لعاب زیبایی دارند اما هرگز فرصت تحقق نمی یابند چون با بستر قانون و اعتبار و برنامه های كشور مغایرت دارند.
این یك روال تبلیغی احساسی، بی برنامه ، غیرمسئولانه و شناور است بنابراین از شیر مرغ تا جان آدمی زاد زا با شعارهای و عكس های دلفریب به هم می آمیزد تا رای خریدار بیابد.
برای مثال، در این تبلیغات از احداث فرودگاه، دست بردن به تقسیمات كشوری، پروژه های بزرگ و اشتغال یك شبه گرفته تا آسفالت كوچه ها، حل مشكلات مالی، مسكن و صدها برنامه كه از نیازهای اساسی مردم سرچشمه می گیرد، به چشم می خورد اما امكان حل كوتاه مدت آنها نیست.
دست اندركاران انتخابات و امور سیاسی استان مركزی بر این باورند كه انتخابات نوعی تمرین اخلاق و سیاست ورزی است و نامزدها باید مصداق عملی و بارزی از اخلاق ، درایت، توانمندی و تخصص باشند در حالی كه شیوه های تبلیغی تخریبی و یا مبتنی بر احساس مردم شایسته نمایندگان مردم در بهارستان نیست و نامزدها نباید وعده هایی بدهند كه با اختیارات واقعی خانه ملت فرسنگ ها فاصله دارد.
مقام معظم رهبری در سال 1386 در خصوص وعده‏هاي غیرعملي در انتخابات فرمودند: آقایان و خانم هاي نماینده، وظیفه نماینده این نیست كه وعده عمراني و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه انتخابیه خود به مردم بدهد، خانه ملت محل قانونگذاری است و با وعده اجرایي كه در حیطه اختیارات دولت تفاوت دارد.
آنچه مسلم است وعده های مطرح شده باید در حد اختیارات یك نماینده باشد و این مهم در گروی آن است كه اول نامزدهای مجلس شورای اسلامی با وظایف اصلی نمایندگی آشنا باشند و دوم اینكه به شخصیت مردم احترام گذاشته و از دادن وعده های عجیب و غریب پرهیز كنند.
رئیس ستاد انتخابات استان مركزی در این خصوص گفت: دادن وعده های بی اساس از سوی نامزدهای انتخاباتی مردم را نسبت به حضور در این فرایند ملی دلسرد می كند.
شكرالله حسن بیگی افزود: طیف بزرگی از جامعه ایران مطلع و اهل نقد و نظر هستند و از وظایف نمایندگان مجلس ، موضوع های روز و نیاز ها و خواسته های خرد و كلان به خوبی آگاهی دارند.
وی بیان كرد: بسیاری از وعده های نامزدهای انتخاباتی به قدری از واقعیت اختیارات نمایندگان مجلس فاصله دارد كه گویی این نامزد از كره دیگری برای حل مشكلات به ایران و استان آمده و در برخی موارد جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان یكی از ستون های اصلی نظام را تا حد یك پارلمان محلی و یا شهرداری پایین می آورد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی شامل قانون گذاری و نظارت بر نهادها و دستگاه های اجرایی را عهده دار است و نامزدهای انتخاباتی باید شعارها و برنامه هایی را كه هم راستا با این تكالیف باشد، برگزینند.
رئیس ستاد انتخابات استان مركزی اظهار كرد: نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از دادن وعده هایی كه مربوط به دستگاه های اجرایی است به شدت پرهیز كنند، در غیر این صورت ممكن است چهره دولت نیز در اذهان مردم مخدوش و نا امید كنند جلوه كند.
وی اضافه كرد: برخی از نامزدها به جای ارائه برنامه مدون و قابل اجرا، با وعده های از قبیل تكمیل پروژه های عمرانی و ایجاد اشتغال كه از وظایف قوه مجریه است اقدام به رقابت با دیگر نامزدها می كنند كه این مهم به هیچ عنوان در خور شخصیت افرادی كه در آینده می خواهند وظیفه قانونگذاری و نظارت بر عملكرد دولت را داشته باشند، نیست.
فرماندار شهرستان اراك هم در این خصوص گفت: وعده های نامزدهای انتخاباتی در راستای وظایف قانونی اهالی بهارستان باشد و از تطمیع و دروغ پردازی به شدت خودداری كنند.
حسین بختیاری افزود: ارائه وعده های دروغین انتظارهای مردم را از نماینده مورد نظر افزایش می دهد و در صورتی كه نامزدی به این شكل بتواند آراء مردم را اخذ كند باید در آینده انتظارات افراد را برآورده كند، از این رو وظیفه اصلی نماینده مردم تحت الشعاع رسیدگی به انتظارهای عده ای خاص می شود.
وی بیان كرد: بر اساس محتوای اصول مربوط به مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ( اصل 62 تا 90 ) مهمترین وظایف مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت تعریف شده كه هر دو بعد آن تنها جنبه ملی دارد.
فرماندار اراك افزود: بر اساس اصل هفتاد و یكم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون گذاری را داراست و بر این اساس پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود.
وی گفت: همچنین مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد و این نظارت شامل نظارت مجلس در تشكیل دولت، نظارت عام نمایندگان، نظارت بر امور مختلف كشور، نظارت اطلاعی و مالی است.
وی توضیح داد: یكی از اهداف رقابت های انتخاباتی گسترش دامنه همدلی و شاخص های اخلاقی در جامعه است و تخریب، توهین، افترا و انگ زنی برای جلب آرای مردمی از نظر دینی ، عرفی و اخلاقی كاری ناپسند است.
بختیاری گفت: دوران هزینه های سنگین در تبلیغات انتخاباتی، دادن شام و ناهارهای مفصل، هدیه های آنچنانی و اقلام تبلیغی گران قیمت و تصاویر رنگی با ژست های مختلف گذشته و می طلبد گفتمان حاكم بر تبلیغات عقلانی و برنامه محور شود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراك هم گفت: سه هزار مترمربع فضای تبلیغاتی موقت با هدف ایجاد زمینه معرفی نامزدهای انتخاباتی به شهروندان، تحقق مشاركت حداكثری و جلوگیری از آلودگی شهر، در معابر و خیابانهای این شهر فراهم شده است.
فاطمه عسگری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه این فضاها با استفاده از سازه داربست و بنر سفید آماده سازی شده، افزود: برای فراهم شدن این میزان فضا 200 میلیون ریال هزینه شده است.
وی اضافه كرد: به علت تعداد زیاد نامزدها در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، با تهیه این مكان ها امیدواریم، دیگر شاهد نصب پوستر بر روی دیوار یا اماكن عمومی و در نتیجه ایجاد نارضایی برای مالكان اماكن مسكونی و تجاری نباشیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراك گفت: افرادی كه در عرصه تبلیغات در سطح شهر فعال هستند فضاها و مبلمان‌های شهری را با چسباندن پوستر و بنرتبلیغات انتخاباتی آلوده نكنند تا انتخابات پیش‌رو در فضا و شهری زیبا ‌و تمیز انجام شود.
وی بیان كرد: نامزدهای انتخابات می‌بایست در فضاهای رسمی و مجاز مشخص شده نسبت به تبلیغات اقدام نمایند كه درغیر این صورت شهرداری اراك نسبت به جمع‌آوری پوستر و تراكت‌های نامزد اقدام و هزینه‌ جمع‌آوری آن پس از گذراندن مراحل قانونی، از نامزدها اخذ خواهد شد.
استان مركزی دارای هفت كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و دو كرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است.
برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مركزی در مجموع 344 نفر در سطح شش حوزه انتخابیه اصلی این استان ثبت نام كردند كه صلاحیت 185 نفر تایید شد ، 14 نفر انصراف دادند، یك نامزد فوت شده و صلاحیت سایر داوطلبان از سوی هیات های نظارت و شورای نگهبان تایید نشده است.
در پنجمین دوره رقابت های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری نیز 17 داوطلب ثبت نام كردند كه صلاحیت پنج نامزد تایید شده ، سه نفر انصراف دادند و بقیه رد صلاحیت شدند.
3017/6013/6012/ 1257
۰ نفر