۲ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۱۹
کد خبر: 81972373
T T
۰ نفر
تبليغات نامزدها حال و هواي انتخاباتي به فضاي شهر مهاباد بخشيد

مهاباد- ايرنا- تبليغات انتخاباتي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري فضاي شهر مهاباد را دگرگون كرده و شور و هيجان خاص انتخاباتي را در بين شهروندان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم شهرستان مهاباد به ويژه هواداران نامزدهاي انتخابات از آغازين ساعات روز پنجشنبه در خيابان‌ها و كوچه‌ها با شور و نشاط ويژه اي تبليغات براي كانديداي مورد نظر خود را آغاز كرده اند.
در اين ميان فعاليت تبليغاتي نامزدهاي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به تدريج در حال افزايش بوده و شور و نشاط انتخابات در حال فراگيري در همه بخش هاي جامعه است.
جنب و جوش طرفداران نامزدها در فضاي عمومي شهر مهاباد حال و هواي كاملا انتخاباتي به اين شهر بخشيده و فعاليت هاي تبليغاتي آنها در مناطق مختلف شهر از آماده شدن براي برگزاري انتخاباتي پرشور در اين منطقه حكايت مي كند.
اين روزها جمع هواداران نامزدها در داخل ستادهاي تبليغاتي و اطراف آن و پخش سرودهاي حماسي و انقلابي و نيز سخنراني نامزدها در كنار توقف خودروهايي كه عكس و پوستر نامزدها بر آنها چسبانده شده است، فضاي زيبايي را از يك رقابت سالم انتخاباتي در مهاباد به وجود آورده است.
طرفداران كانديداها با استقرار در مقابل ستادها اقدام به توزيع عكس٬ بروشور و كارت هاي ويزيت در بين عابران و خودروهاي عبوري كرده و از آنها مي خواهند كه به كانديداي آنها در روز هفتم اسفند راي دهند.
اين شور و هيجان به ويژه در ميان هواداران نامزدها با آغاز شب حال و هواي خاصي پيدا كرده و در مناطق مختلف شهر با توزيع انواع بروشورها و عكس هاي تبليغاتي جلوه ديگري پيدا مي كند.
هواداران نامزدها همگي در تلاش هستند تا با توزيع بروشورهاي تبليغاتي بيشتري از ديگر هواداران پيشي گرفته و با ايجاد رقابتي فشرده، آراي بيشتري را از مردم براي نامزد خود جمع آوري كنند.
تاييد صلاحيت ديرهنگام يكي از نامزدهاي انتخابات اين دوره نيز هر چند كه مايه ناخرسندي ديگر نامزدها را به وجود آورده، بر شور و هيجان اين تبليغات افزوده و موجب شده تا هواداران زيادي در برابر ستاد انتخاباتي اين نامزد تجمع كنند به طوري كه رفت و آمد مردم در معابر و خودروها را در خيابان با مشكلاتي مواجه ساخته است.
ازدحام هاي تبليغاتي در نقاط مختلف شهر، نصب انواع عكس و پوسترهاي رنگارنگ نامزدها بر روي خودروها و شيشه مغازه ها و جنب و جوش هواداران در توزيع تراكت هاي تبليغاتي از اشتياق مثال زدني عموم مردم براي برگزاري انتخاباتي مثال زدني در اين شهر حكايت دارد.
طرفداران هر كدام از نامزدها كه اكثر آنها جوانان و نوجوانان هستند، همچنان با شور و هيجان خاصي مشغول نصب بنر و پوستر در اطراف ستادهاي تبيلغاتي هستند.
با روشن شدن تنور تبليغات نامزدها، بحث هاي داغ انتخاباتي نيز در محافل و مجلس مختلف بالا گرفته و در هر مكان و محلي مردم بحث هاي انتخابات را پيش كشيده و به بررسي نظرات يكديگر در مورد كانديداها مي پردازند.
بحث هاي انتخاباتي با گذشت زمان و نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات شدت بيشتري گرفته و هر فردي قصد دارد در اين گونه مباحث طرف مقابل خود را نسبت به جلب نظر وي به نامزد مورد توجه خود ترغيب كند.
اين گونه گفت و گوهاي انتخاباتي به ويژه در بين خانواده هايي كه يكي از نامزدها جزو اقوام و يا فاميل آنهاست، بيشتر از محافل ديگر داغتر ديده مي شود.
شور و اشتياق انتخاباتي منحصر به شهر نبوده و نامزدها و هواداران آنها با حضور در روستاهاي مختلف و ترتيب دادن برنامه هاي سخنراني در مساجد و توزيع عكس و بروشورهاي تبليغاتي، شور و هيجان انتخاباتي را به اين مناطق نيز كشانده اند.
تبليغات در مناطق روستايي از منظر برخي نامزدها آن چنان اهميت دارد كه برخي از آنها در روستاهاي پرجمعيت نيز اقدام به داير كردن ستادهاي تبليغاتي كرده اند.
براي تسهيل در امر تبليغات انتخابات نامزدها با هدف حفظ زيبايي شهر و جلوگيري از ايجاد آلودگي هاي بصري و تخريب ديوارهاي شهر، 59 جايگاه ويژه در مناطق مختلف شهر به مساحت بيش از يكهزار متر مربع پيش بيني شده است.
طبق قانون، نصب تبليغات خارج از اماكن پيش بيني شده، تخلف بوده و توسط عوامل اجرايي برچيده شده و پيگرد قانوني خواهد داشت.
كانديداها و اعضاي ستاد آنها فقط مي توانند در محل ستاد نامزد مورد نظر و يا محل هاي مشخص شده از سوي شهرداري به انجام تبليغات محيطي بپردازند.
هر چند كه هم اكنون هواداران اين قوانين را به خوبي رعايت مي كنند ولي تجربه نشان داده است با نزديك شدن به پايان زمان تبليغات به تدريج اين قوانين زيرپا گذاشته شده و هيچ مكاني از تبليغات هواداران مصون نخواهد ماند.
در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در مهاباد 12 نامزد با يكديگر براي كسب يك كرسي به رقابت خواهند مي پردازند.
در اين دوره 116 شعبه اخذ راي براي جمع آوري آراي مردم اين شهرستان پيش بيني شده است.
شهرستان مهاباد 215 هزار نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد 162 هزار نفر واجد شرايط راي دادن هستند.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربايجان غربي از ميان 172 نفر داوطلب، 12 نماينده براي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و از ميان پنج نامزد، سه نماينده براي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و يك نماينده نيز به عنوان منتخب اقليت هاي ديني براي مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان هاي اروميه، خوي، سلماس، ماكو، نقده، پيرانشهر، مهاباد، بوكان و مياندوآب 9 مركز حوزه اصلي و شهرستان هاي شوط، پلدشت، چالدران، چايپاره، اشنويه، سردشت، شاهين دژ و تكاب هشت مركز و حوزه فرعي انتخابات در آذربايجان غربي اعلام شده است.
6185/1905