رعایت قانون و پرهیز از بداخلاقی تبلیغاتی، خواسته مردم از كاندیداها

ارومیه- ایرنا- انتخابات یكی از سرنوشت سازترین مقاطع حضور ملت ها برای تعیین سرنوشت جامعه خود محسوب می شود و در ایران اسلامی نیز بر خلاف بسیاری از كشورهای منطقه و دنیا، این حق انتخاب در اوج خود بوده و مردم به معنای واقعی كلمه، انتخاب كننده هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران اسلامی از جمله كشورهایی است كه به بركت انقلاب اسلامی و حاكم شدن مردم سالاری دینی در سالهای پس از انقلاب همواره شاهد برگزاری انتخاباتی قانونمند، مردمی و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم بوده و مردم به دلخواه خود افرادی را برای حضور در راس نهادهای موثر و مهم كشور انتخاب می كنند.
مردم ایران به بركت استقرار نظام جمهوری اسلامی در تعیبین سرنوشت كشور همواره سهیم بوده اند و با قدرتی كه نظام به آنها داده است، با دقت و بررسی های لازم افراد مورد نظر خود را انتخاب كرده و اداره امور كشور و قانونگذاری را به افراد مورد نظر خود واگذار كرده اند.
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، همچون 9 دوره گذشته نمایندگانی از سوی ملت ایران برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در چهار سال آینده انتخاب می شوند كه شرایط این افراد انتخاب شونده بسیار مهم است و هر فردی نیز با معیارهای مربوط به خود، این افراد را بر می گزیند.
علاوه بر حضور گسترده مردمی در انتخابات، یكی از مواردی كه همیشه ذهن افراد رای دهنده را به خود درگیر كرده و در برخی موارد نیز موجب تغییر اراده افراد در رای به افراد مختلف می شود، تبلیغات انتخاباتی و حواشی آن است.
در این دوره از انتخابات نیز تبلیغات نامزدهای مختلف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به ترتیب از 29 و 22 بهمن آغاز شده و بسیاری از این كاندیداها به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از روزها و یا هفته ها پیش تبلیغات خود را آغاز كرده اند و با شور زیاد ادامه می دهند.
در كنار مزایای تبلیغات كاندیداهای مجلس شورای اسلامی، معایبی نیز دیده می شود كه در برخی مواقع به ضد تبلیغ علیه نامزدها تبدیل می شود.
تبلیغات انتخاباتی از نظر بزرگان كشور، مدیران و مسئولان استانی و حتی مردم شرایطی دارد كه كاندیداها برای جلب نظر اذهان عمومی باید آن را رعایت كنند.
در خصوص تبلیغات كاندیداها رهبر معظم انقلاب در 27 آذر ماه سال 70 بیاناتی را ایراد فرموده اند و در بخشی از آن آورده اند: تبلیغ، صحیح و حق است اما به معناي واقعي كلمه، با حفظ حدود شرعي كلمه، به دور از فریب، به دور از كارهاي دروغین و نمایشي، به دور از متهم كردن این و آن. نمي‌شود ما بگوییم كه مسئولان انتخابات، نسبت به این قضیه هیچ مسؤولیتي ندارند، این شرط سلامت انتخابات است.
البته رهبر معظم انقلاب از آن زمان تاكنون نیز فرمایش متعددی را در خصوص تبلیغات نامزدها و بایدها و نبایدها فرموده اند كه باید نصب العین همه باشد.
این بیان صریح رهبر معظم انقلاب نشان می دهد كه كاندیداها باید تبلیغات را در حدود قانون و شرع انجام دهند و باید در این خصوص همه كاندیداها و هواداران اهتمام لازم را داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم در نماز جمعه این هفته ارومیه با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات پیش رو گفت: اسراف و تبذیر در دین ما مردود است بنابراین كاندیداها از اسراف در تبلیغات خودداری كنند چرا كه اسراف چهره منفی از فرد نشان داده و به عبارتی او را تخریب می كند.
حجت الاسلام سیدمهدی قریشی پوسترها و بنرهای آنچنانی را اسرافی بزرگ عنوان كرد و افزود: نامزدهای انتخاباتی باید در حد متعارف تبلیغات كنند.
وی اضافه كرد: كاندیداها بدانند و هوشیار باشند وقتی اشخاصی به اسم حمایت از آنها چهار میلیارد ریال در اختیارشان می گذارند، بدون تردید این حركت تبعاتی نیز در پی خواهد داشت و باید از این افراد دوری كنند.
امام جمعه ارومیه اظهار كرد: گاهی وقت ها برخی كاندیداها شام و ناهارهای یك ماهه می دهند كه باید گفت این عمل نیز اسرافی بزرگتر است و باید از آن جلوگیری كرد.
وی بر خودداری از پخش، نصب و توزیع پوستر و یا اقلام تبلیغاتی كه بر روی آنها نام خدا نوشته شده است، تاكید كرد و گفت: بسیاری از مواقع این پوسترها روی زمین افتاده و در زیر پای مردم قرار می گیرد.
مردم نیز توقعاتی در خصوص تبلیغات سالم كاندیداها دارند و به یقین با توجه به تبلیغات مناسب كاندیداها نام های مورد علاقه خود را در برگه های رای هفتم اسفند خواهند نوشت.
مهدی آهنی 26 ساله دارای شغل آزاد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: انتخابات جزء اصلی از زندگی سیاسی ملت ایران به شمار می رود و با شور تمام در این انتخابات شركت می كنند.
وی افزود: شركت در انتخابات وظیفه من به عنوان یك ایرانی است.
وی اضافه كرد: نمایندگان باید بدانند برای چه انتخاب می شوند و مردم به چه منظوری به آنها رای می دهند.
وی بیان كرد: نماینده ای كه فقط برای گرفتن رای به مردم روی خوش نشان می دهد و بعد از گرفتن رای به آنها پشت می كند به درد ملت ایران نمی خورد چرا كه مردم به كسی رای می دهند كه برای آنها كار كند.
این جوان ارومیه ای با تاكید بر اینكه دو نفر از سه كاندیدای خود را برای نوشتن بر روی برگه رای انتخاب كرده است، اظهار كرد: نوع تبلیغات كاندیداها برای انتخاب سوم من بسیار مهم است و پس از شنیدن تبلیغات در رسانه ها، فضای مجازی، شبكه های اجتماعی و ستادهای تبلیغاتی در این امر بسیار مهم تصمیم می گیرم.
رحیمه عضوی بانوی خانه دار 50 ساله نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: من در انتخابات شركت می كنم چون انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، نظامی برخاسته از ملت است و حضور در انتخابات تعهد ملت ایران در قبال این نظام است.
وی ادامه داد: من به نماینده ای رای خواهم داد كه برای جوانان آذربایجان غربی بتواند كاری انجام دهد، نماینده ای كه به فكر اشتغال جوانان و ازدواج آنها و تسهیل شرایط باشد نه اینكه حتی قادر به سخنرانی در مجلس برای رفع مشكلات استان نباشد.
وی اظهار كرد: افرادی كه در زمان تبلیغات انتخاباتی قانون را رعایت نمی كنند و در بسیاری موارد، از بی قانونی برای بالا كشیدن خود بهره می برند، شایسته حضور در مجلس نیستند و نباید به آنها اجازه حضور در مجلس داد.
علی محمدی شهروند دیگر ارومیه ای نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: انقلاب با روح مردم ایران سرشته شده و برخاسته از همین مردم است و شركت در انتخابات نیز برای مردم یك وظیفه انكار نشدنی است و اگر چه برخی ها كه به عنوان نماینده انتخاب شده اند، كم كاری های زیادی كرده اند ولی برخی نماینده ها نیز اقدامات موثری انجام داده اند.
وی افزود: من و خانواده ام به طور قطع در انتخابات شركت خواهیم كرد و البته به كاندیداهای مورد نظر خود رای خواهیم داد و امیدواریم افرادی كه انتخاب می شوند، منعكس كننده مشكلات مردم استان اعم از فقر و عقب ماندگی، احیای دریاچه ارومیه، بیكاری و نبود صنعت و كارخانجات مهم استان باشند.
وی در خصوص نحوه تبلیغات و تاثیرگذاری آن بر روند تصمیم گیری او و مردم اظهار كرد: با توجه به اینكه پیش از برگزاری تبلیغات، ما كاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب كرده ایم، ولی در صورت بروز بی اخلاقی و بداخلاقی از آنها، امكان دارد كه در رای خود صرفنظر كنیم و این امر به رفتار كاندیداها و حتی هواداران بستگی دارد.
سحر قهرمانی دانشجوی یكی از دانشگاه های ارومیه نیز با عنوان اینكه در انتخابات شركت می كنم، گفت: امیدوارم نماینده ای كه انتخاب می شود بتواند برای رفع مشكل اشتغال جوانان استان كه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، كاری انجام دهد چرا كه ما در حال حاضر جوانان بیكار زیادی داریم و باید برای آنها شغل ایجاد كنیم.
وی با اشاره به اینكه در این دوره شعارهای كاندیداها بهتر از دوره های گذشته شده است، افزود: در برخی موارد در دوره های گذشته كاندیداها شعارهایی می دادند كه به هیچ وجه به كار مجلس مرتبط نبود ولی در این دوره توجه مردم به وظایف مجلس جلب شده و گول این نوع تبلیغات را نمی خورند.
وی ادامه داد: امیدوارم در مجلس دهم شاهد تحول زیادی باشیم و كاندیداهایی راه یابند كه قدرت دفاع از این استان و مردم این استان را داشته باشند و زمینه ارتقای شاخص های اقتصادی و اجتماعی استان را فراهم كنند.
دیدگاه این شهروندان نمونه هایی از دیدگاه كسانی است كه امسال در هفتم اسفند پای صندوق های رای می روند و به كاندیداهای مورد نظر خود رای می دهند كه امیدواریم كسانی كه انتخاب می شوند با در نظر گرفتن مشكلات مردم برای حل این مشكلات و برداشتن باری از دوش ملت ایران تلاش كنند چرا كه مردم صاحبان اصلی انقلاب و كشور هستند.
همچنین امید است امسال شاهد كاهش بداخلاقی ها، بی توجهی به قانون و درگیری های سیاسی پوچ باشیم تا زمینه برای حضور فرد اصلح كه مد نظر مقام معظم رهبری و بزرگان نظام است، فراهم شود.
این امر تنها با قانونمداری و خودداری از تبلیغات سوء توسط كاندیداها و هواداران آنها حاصل می شود.
به گزارش ایرنا، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز هفتم اسفند همزمان با سراسر كشور برگزار می شود.
از آذربایجان غربی 12 نفر راهی مجلس شورای اسلامی خواهند شد كه سهم ارومیه سه نماینده، میاندوآب، شاهین دژ، تكاب دو نماینده و سهم هر كدام از حوزه های انتخابیه هفت گانه ماكو، شوط، پلدشت، چالدران ـ خوی، چایپاره ـ سلماس ـ نقده، اشنویه ـ مهاباد ـ بوكان و پیرانشر، سردشت یك نماینده است.
30 هزار نفر در امر برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی مشاركت می كنند.
برای برگزاری این دو انتخابات در هفتم اسفندماه در استان آذربایجان غربی یك هزار و 990 صندوق رای به صورت ثابت و سیار برای اخذ آرای مردم پیش بینی شده است.
جمعیت استان بر اساس آخرین آمار سه میلیون و 233 هزار نفر و تعداد واجدان شرایط رای دادن در آذربایجان غربی نیز دو میلیون و 299 هزار نفر اعلام شده است.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی 12 نماینده از میان 172 نفر داوطلب تایید صلاحیت شده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نماینده از میان پنج نامزد تایید صلاحیت شده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یك نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماكو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوكان و میاندوآب 9 مركز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تكاب هشت مركز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
8137/1905