۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81974301
T T
۰ نفر
تعطيلي مرزهاي خسروي، پرويزخان و سومار در آستانه انتخابات

قصرشيرين - ايرنا - در آستانه دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري مرزهاي رسمي خسروي و پرويزخان و بازارچه مرزي سومار تعطيل و روند واردات و صادرات كالا از اين معبرهاي رسمي متوقف مي شود.

سرپرست فرمانداري قصرشيرين گفت: با توجه به برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري مرزهاي رسمي و خسروي و پرويزخان قصرشيرين در روزهاي ششم، هفتم و هشتم اسفند ماه جاري به مدت سه روز تعطيل مي شود.
مرادعلي تاتار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: علت تعطيلي سه روزه اين مرزها با توجه به اهميت برگزاري رويداد سياسي پيش رو در هفتم اسفند ماه و با هدف زمينه حضور و مشاركت گسترده مردم به ويژه فعالان مستقر در مرز شامل كاركنان مجموعه اداري، گمرك، كارگران، تجار و رانندگان و همچنين تامين امنيت هرچه بيشتر اين همايش ملي است.
وي اظهارداشت: در روزهاي ياد شده هيچ گونه مبادلات مرزي شامل صادرات، واردات، تردد مسافر و ترانزيت سوخت از مرزهاي رسمي خسروي و پرويزخان قصرشيرين انجام نمي شود.
وي تسهيل در تردد جاده اي و ساماندهي بار ترافيكي خودروها با توجه به برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري را از ديگر اهداف تعطيلي مرزهاي رسمي اين شهرستان ذكر كرد و گفت: روند صادرات و واردات كالا از مرزهاي پرويزخان و خسروي قصرشيرين از يكشنبه هفته آينده از سر گرفته مي شود.
در مرزهاي رسمي پرويزخان و خسروي بطور ميانگين پنج هزار نفر شامل كارگر، پيله ور، تاجر، راننده، نيروهاي خدماتي و انتظامي فعاليت مي كنند.
هم اكنون 54 درصد صادرات كالاهاي غيرنفتي كشورمان به عراق از طريق مرز رسمي و بين المللي پرويزخان قصرشيرين انجام مي شود.
روزانه به طور ميانگين شاهد تردد 250 مسافر به اقليم كردستان عراق از طريق مرز رسمي پرويزخان هستيم و همچنين روزانه بيش از يك هزار دستگاه كاميون حامل كالاهاي صادراتي از مرز بين المللي پرويزخان و 500 دستگاه كاميون نيز از مرز خسروي به كشور عراق صادر مي شود.
قصرشيرين در غرب استان كرمانشاه با بيش از 27 هزار نفر جمعيت بيش از 186 كيلومتر مرز مشترك با عراق دارد كه در امتداد اين مرز طولاني، 2 مرز رسمي پرويزخان و خسروي فعال است كه پرويزخان با اقليم كردستان عراق و خسروي با حكومت مركزي عراق و بخش عربي هم مرز است.

* تعطيلي بازارچه مرزي سومار به مدت چهار روز
فرماندار گيلانغرب نيز گفت: به دليل برگزاري انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بازارچه مرزي سومار نيز به مدت چهار روز از پنجم تا هشتم اسفند ماه جاري تعطيل مي شود.
كرم محمدي به خبرنگار ايرنا گفت: علت تعطيلي اين بازارچه در راستاي حضور پرشور فعالان مستقر در مرز براي خلق حماسه حداكثري در انتخابات، تامين امنيت و همچنين ساماندهي ترافيك است.
وي بيان كرد: از روز يكشنبه هفته آينده (نهم اسفند ماه) شاهد از سرگيري مبادلات تجاري از بازارچه مرزي سومار خواهيم بود.
وي گفت: بي شك مردم در اين دوره با توجه به تاكيد و توصيه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي با مشاركت گسترده در انتخابات آينده حماسه اي بي بديل در تاريخ پرافتخار نظام اسلامي خلق خواهند كرد.
بازارچه مرزي سومار بعنوان كوتاهترين مسير ارتباطي كشورمان با مركز عراق و استانهاي جنوبي آن است كه مي تواند نقش مهمي را در رونق اقتصادي منطقه ايفا كند.
بازارچه مرزي سومار با بغداد 155 كيلومتر و با كربلا 230 كيلومتر فاصله دارد.
بخش مرزي سومار در90 كيلومتري شهرستان قصرشيرين واقع شده است.
گيلانغرب در غرب استان كرمانشاه بيش از 72 هزار نفر جمعيت دارد.
دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري همزمان با سراسر كشور هفتم اسفند ماه امسال در 190 شعبه اخذ راي با مشاركت بيش از سه هزار و500 نفر از عوامل اجرايي، نظارتي، امنيتي و انتظامي در مركز حوزه انتخابيه قصرشيرين برگزار مي شود.
از مجموع شعب پيش بيني شده اخذ راي در اين حوزه انتخابيه 36 شعبه مربوط به شهرستان قصرشيرين است كه بيش از700 نفر از عوامل برگزاري انتخابات كار راي گيري از مردم را بر عهده دارند.
قصرشيرين مركز حوزه انتخابيه شهرستانهاي سرپل ذهاب و گيلانغرب است كه از بين 13 نامزد نمايندگي مجلس در اين حوزه انتخابيه تنها يك نفر بعنوان نماينده به خانه ملت راه مي يابد.
در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره خبرگان رهبري در شهرستان هاي قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب از مجموع جمعيت حدود 220 هزار نفري اين شهرستان ها 125 هزار نفر واجد شرايط راي هستند.
7079/3012/8066