۴ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۱۳
کد خبر: 81975173
T T
۰ نفر
دستان خالي از برنامه با چاشني شعار نامزدهاي انتخاباتي در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- تبليغات انتخاباتي داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در آذربايجان غربي كه اين روزها با شدت و هيجان زياد ادامه دارد، عاري از برنامه هاي مدون بوده و دست همه نامزدهاي انتخاباتي در ارايه برنامه كاري براي نمايندگي مردم خالي است.

به گزارش ايرنا، در اين دوره از انتخابات بسياري از نامزدها تنها به ارائه عكس، پوستر و شعارهاي كلي و دهان پركن اكتفا كرده و برنامه اي براي چهار سال نمايندگي آينده ملت ارائه نداده اند و شعارهاي كلي و فاقد محتواي كاربردي به چاشني اصلي تبليغات انتخاباتي نامزدها در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آذربايجان غربي تبديل شده است.
طبق دوره هاي گذشته و انتخابات مختلف برگزار شده در كشور، قسم حضرت عباس بسياري از اين نامزدها نبود برنامه در دوره هاي پيشين و لزوم توجه به برنامه داوطلبان براي جلب آراي مردمي بوده و ولي در بسياري موارد، اين افراد خود برنامه اي براي ارائه در چنته ندارند و بيشتر وقت خود را براي ديگر كارها صرف مي كنند.
تبليغات رسمي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي طبق قانون از بامداد روز پنجشنبه 29 بهمن ماه امسال همزمان با سراسر كشور در آذربايجان غربي نيز آغاز شده و بسياري از نامزدهايي كه خود را داوطلب قطعي تاييد صلاحيت شده مي دانستند، از روزها، هفته ها و يا حتي ماه ها قبل براي جذب و جلب آراي مردمي دست به كار شده اند.
برگزاري ميتينگ هايي با استفاده از احساسات مردمي، جلب توجه در خصوص استفاده از زبان مادري، گرفتن ژست ها و فيگورهاي مختلف براي چاپ عكس بر روي پوسترها و بنرهاي تبليغاتي، زندگينامه نويسي از گذشته، حضور در مجالس ترحيم و عروسي شهري و روستايي و حتي در برخي موارد حضور موثر در مجالس ترحيم و بزرگداشت، تلاش براي تخريب ديگر نامزدهاي انتخاباتي و در موارد بسيار كمي ارائه كارنامه از گذشته كاري از جمله مواردي است كه داوطلبان براي آنها وقت زيادي صرف مي كنند.
بررسي خبرنگاران ايرنا از وضعيت تبليغاتي نامزدهاي در روند تبليغات انتخاباتي نشان مي دهد كه داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در حالي پاي در عرصه رقابت گذاشته اند كه برنامه مدوني براي ارائه به هواداران و مردم ندارند و بيشتر سعي دارند با به رخ كشيدن گذشته خود و نقد گذشته رقبا، راي بيشتري جمع آوري كنند.
يكي ديگر از اقداماتي كه داوطلبان نمايندگي مجلس در آذربايجان غربي در چند روز گذشته وقت خود را بر روي آن صرف كرده اند، تلاش براي حضور در ليست هاي انتخاباتي يا انتقاد از ليست هاي ارائه شده از سوي احزاب، تشكل ها و جريان هاي سياسي كشوري و استاني بوده است و هنوز گفت و شنودهاي داغ در اين خصوص در رسانه هاي مختلف ادامه دارد.
حضور در فضاي مجازي، كانال ها و شبكه هاي اجتماعي و باز كردن صفحات مختلف در شبكه هاي مبتني بر تلفن همراه نيز به سرعت در بين نامزدهاي انتخاباتي باب شده كه البته در اين صفحات نيز تنها انتشار عكس از حضور چهره ها و همچنين حضور پرشور مردم در ستادها مورد توجه منتشر كنندگان قرار مي گيرد و همواره سعي مي شود كه قدرت نامزد مورد نظر با تعداد جمعيت حاضر در جلسات تبليغات انتخاباتي به رخ رقبا كشيده شود.
يكي ديگر از سبك هاي تبليغاتي نامزدها در اين دوره، استفاده از چهره هاي مطرح نظير فوتباليست ها و هنرمندان است كه البته ثابت شده چندان اثري در راي مردم ندارد و تهييج مردمي تنها نتيجه آن مي تواند باشد.
نظر به اينكه نامزدهاي انتخاباتي در صورت انتخاب شدن از سوي مردم بايد چهار سال در سكان نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي نشسته و از حقوق موكلان خود دفاع كرده و زمينه توسعه شهر، منطقه، استان و كشور را فراهم كنند، نبود برنامه كاري براي اين مدت مي تواند در پسرفت بيش از پيش اين منطقه و استان بسيار موثر باشد.
البته در موارد معدودي نيز كه برخي از كانديداها برنامه هايي هر چند صوري ارائه داده اند، رئوس برنامه هاي ارائه شده، شعاري و كلي بوده و به مسائلي همچون افزايش اشتغال، بهبود شرايط كسب و كار، كاهش مشكلات معيشتي مردم اشاره شده كه اين موارد نيز نمي تواند در قالب برنامه نمايندگي تعريف شود.
شواهد نشان مي دهد كه در دوره هاي پيشين انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز افراد مختلف فاقد برنامه با گرايش هاي سياسي متفاوت به مجلس راه يافته اند و به نظر مردم و فعالان سياسي و اقتصادي و همچنين صاحب نظران، نتوانسته اند كاري براي مردم و منطقه خود انجام دهند و نتيجه آن پسرفت روز افزون استان و شهرستان هاي مختلف شده و شاخص هاي توسعه اي آذربايجان غربي گواه متقني بر اين مدعاست.
با توجه به تعدد نامزدها و اصرار برخي از آنها براي حضور دو و چندين باره در خانه ملت، انتظار مي رفت در اين دوره داوطلبان به ويژه نامزدهاي مطرح با برنامه اي جامع و راهگشا در عرصه رقابت سياسي انتخابات حاضر شوند تا مردم نيز به برنامه راي دهند ولي اين چنين نشده و بيشتر از محتوا به شكل تبليغات توجه شده است.
حال بايد ديد كه مردم به كدام يك از داوطلبان انتخاباتي روي خوش نشان مي دهند و آنها را براي كرسي هاي 12 گانه مربوط به آذربايجان غربي، به ساختمان بهارستان مي فرستند.
صرف نظر از انتخاب هر كدام از اين نامزدها كه به خانه ملت در بهارستان راه مي يابند، ما نبايد منتظر اجرا و پيگيري برنامه اي مدون در راستاي توسعه آينده آذربايجان غربي باشيم و بايد خود را حداكثر به صعودهاي يك يا دوپله اي در چهار سال آينده دلخوش كنيم.
به گزارش ايرنا، دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي به همراه پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري روز هفتم اسفند همزمان با سراسر كشور برگزار مي شود.
از آذربايجان غربي 12 نفر راهي مجلس شوراي اسلامي خواهند شد كه سهم اروميه سه نماينده، مياندوآب، شاهين دژ، تكاب دو نماينده و سهم هر كدام از حوزه هاي انتخابيه هفت گانه ماكو، شوط، پلدشت، چالدران ـ خوي، چايپاره ـ سلماس ـ نقده، اشنويه ـ مهاباد ـ بوكان و پيرانشر، سردشت يك نماينده است.
30 هزار نفر در امر برگزاري پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در استان آذربايجان غربي مشاركت مي كنند.
براي برگزاري اين دو انتخابات در هفتم اسفندماه در استان آذربايجان غربي يك هزار و 990 صندوق راي به صورت ثابت و سيار براي اخذ آراي مردم پيش بيني شده است.
جمعيت استان بر اساس آخرين آمار سه ميليون و 233 هزار نفر و تعداد واجدان شرايط راي دادن در آذربايجان غربي نيز دو ميليون و 299 هزار نفر اعلام شده است.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربايجان غربي 12 نماينده از ميان 172 نفر داوطلب تاييد صلاحيت شده براي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و سه نماينده از ميان پنج نامزد تاييد صلاحيت شده براي پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و يك نماينده نيز به عنوان منتخب اقليت هاي ديني براي مجلس انتخاب خواهند شد.
شهرستان هاي اروميه، خوي، سلماس، ماكو، نقده، پيرانشهر، مهاباد، بوكان و مياندوآب 9 مركز حوزه اصلي و شهرستان هاي شوط، پلدشت، چالدران، چايپاره، اشنويه، سردشت، شاهين دژ و تكاب هشت مركز و حوزه فرعي انتخابات در آذربايجان غربي اعلام شده است.
2093/1905