۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۳۸
کد خبر: 81976102
T T
۰ نفر

از الف تا ي انتخابات در استان مركزي

۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۳۸
کد خبر: 81976102
از الف تا ي انتخابات در استان مركزي

اراك - ايرنا - شمارش معكوس براي برگزاري انتخابات هفتم اسفند آغاز شده و تنها دو روز ديگر باقيست تا حضور حماسي مردم استان مركزي در كنار ساير استان ها، فصلي ماندگار را در مشاركت سياسي كشور ثبت كند.

پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي درحالي به روز راي گيري نزديك مي شود كه از ماه ها قبل دست اندركاران ستاد انتخابات در تلاشي فراگير ملزومات اجرايي آن را مهيا كرده اند و بر اساس تقويم زمانبندي وزارت كشور تكاليف خود را مو به مو پيش برده اند.
گفتمان حاكم بر رويه ستاد انتخابات استان مركزي بر مبناي فرمايشات مقام معظم رهبري بر فضاسازي مناسب در رقم خوردن مشاركت حداكثري مردم قرار دارد و مجريان انتخاباتي در استان مركزي شعار قانونگرايي، احترام و صيانت از آراي مردم و بيطرفي در انتخابات را سرلوحه كار خود دارند.
شكرالله حسن بيگي رئيس ستاد انتخابات استان مركزي در گام هاي آخر تبليغات انتخاباتي و در آستانه روز راي گيري در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا از امادگي كامل اين ستاد براي برگزاري انتخابات سالم و پرنشاط سخن گفت.

س- وضعيت استان در خصوص آمادگي براي راي گيري چگونه است؟
ج- ستاد انتخابات استان مركزي از ماه ها قبل به صورت غيررسمي رصد موضوعات انتخاباتي را در دستور كار داشت و با شكل گيري ستاد انتخابات در وزارت كشور، استان مركزي نيز اقدام به تشكيل هسته مركزي اين ستاد و بخش هاي فرعي در حوزه هاي انتخابيه كرد و با صدور احكام فرمانداران و اعضاي كميته ها با قوت امور را پيش برد.
استان مركزي در حوزه انجام تكاليف انتخاباتي بر اساس اعلام ستاد انتخابات كشور به عنوان يكي از استان هاي پيشتاز كشور شناخته شده است.
در روزهاي پاياتي تبليغات انتخاباتي بر اساس قانون تمامي ملزومات لازم براي روز راي گيري اعم از تعرفه ها، مهرها، صندوق هاي راي و ساير مايحتاج اجرايي تهيه و در حوزه هاي انتخابيه با حضور نماينده هيات نظارت توزيع و مهر و موم شده است و بر اساس دستورالعمل موجود در روز راي گيري با حضور نماينده هيات نظارت بازگشايي و مورد استفاده قرار مي گيرد.
در اين بخش تمامي نيازها درحوزه پشتيباني شعب، نيازهاي رفاهي و اجرايي، حمل و نقل، امنيتي و انتظامي ديده شده و استان از هر جهت براي برگزاري انتخاباتي پرشور، امن و سالم مهيا است.

س- در اين دوره از انتخابات چه تعداد واجدشرايط راي در استان وجود دارد؟
ج- بر اساس استعلام رسمي از ثبت احوال كشور تعداد واجدين شرايط راي استان مركزي در اين دوره از انتخابات يك ميليون و 47 هزار و 670 نفر است و ستاد انتخابات در خصوص تامين تعرفه اخذ راي نيز اقدامات لازم را انجام داده و تعرفه به اندازه كافي تامين شده است.

س- لطفا آماري از تعداد راي اولي هاي استان مركزي بفرمائيد؟
ج - بر اساس قانون انتخابات سن راي دهندگان 18 سال تمام تعريف شده يعني متولدان هفتم اسفند سال 76 و قبل آن واجد شرايط راي هستند.
بر اساس آمار رسمي ثبت احوال در انتخابات هفتم اسفند ماه، 53 هزار و 275 راي اولي در استان مركزي به پاي صندوق هاي راي مي روند.

س- درخصوص حوزه هاي انتخابيه استان مركزي توضيح بفرمائيد؟
ج - استان مركزي شش حوزه انتخابيه اصلي و 23 حوزه فرعي دارد كه حوزه هاي انتخابيه اصلي آن شامل «اراك، كميجان و خنداب»، شازند، « محلات و دليجان»، « ساوه و زرنديه» ، خمين و «تفرش، آشتيان و فراهان» است.
از استان مركزي در مجموع هفت نماينده براي تصاحب كرسي هاي مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شود كه حوزه انتخابيه اراك، كميجان و خنداب دو كرسي نمايندگي و بقيه حوزه ها هر كدام يك كرسي نمايندگي در خانه ملت دارند و در انتخابات مجلس خبرگان نيز دو نماينده از استان مركزي برگزيده مي شوند.

س - چه تعداد شعب اخذ راي در استان مركزي تعيين شده است؟
ج - در اين دوره از انتخابات در مجموع 983 شعبه اخذ راي در استان مركزي تعيين شده كه هر شعبه يك صندوق براي اخذ آراي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و يك صندوق براي اخذ آراي انتخابات مجلس دهم دارد.
533 شعبه اخذ راي استان شهري و 450 شعبه در روستاها تعيين شده است.
658 شعبه اخذ راي استان در نواحي مختلف به صورت ثابت فعاليت دارد و 325 شعبه نيز براي جمع آوري آراي مردمي به صورت سيار اقدام مي كنند.

س - در خصوص ثبت نام داوطلبان ، تائيد صلاحيت ها و آخرين آمار نامزدهاي انتخاباتي مجلس دهم در استان مركزي توضيح بفرمائيد؟
ج- در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي 344 داوطلب در استان مركزي ثبت نام كردند كه بر اساس آخرين آمار 161 نامزد در گردونه رقابت هاي انتخاباتي استان حاضر هستند كه جنسيت 152 نفر آنان مرد و 9 نفر زن است.
تاكنون 43 نامزد در حوزه هاي انتخابيه اصلي استان مركزي از رقابت هاي انتخاباتي انصراف داده، يك نامزد بر اثر سانحه رانندگي فوت كرده و بقيه تائيد صلاحيت نشده اند.
در بررسي تركيب نامزدهاي حاضر در گردونه رقابت هاي انتخاباتي استان هفت نامزد با سابقه نمايندگي در ادوار مجالس قبل و شش روحاني حضور دارند.
نامزدهاي انتخاباتي در حوزه اراك، كميجان و خنداب 44 نفر، تفرش، آشتيان و فراهان 34 نفر، خمين 18 نفر، ساوه و زرنديه 25 نفر، شازند 21 نفر و محلات و دليجان 19 نفر هستند.

س- شمار عوامل اجرائي انتخابات در استان مركزي را بفرمائيد؟
ج- در مجموع حدود 15 هزار نفر دست اندركار اجراي انتخابات در استان مركزي هستند كه اين افراد اعضاي ستادهاي انتخابات، بازرسان، ناطران و عوامل پشتيباني و امنيتي و انتظامي را شامل مي شوند.

س- آيا در شمار نامزدهاي انتخاباتي استان مركزي افرادي وجود دارند كه از ظرفيت قانوني جابه جايي حوزه انتخابيه استفاده كرده باشند؟
ج- بله در مجموع پنج نامزد انتخابات مجلس دهم در استان مركزي با ارائه درخواست رسمي به ستادهاي انتخاباتي متقاضي تغيير حوزه انتخابيه بودند كه با تائيد شوراي نگهبان يك نامزد از حوزه اراك، كميجان و خنداب به حوزه شازند ، يك نامزد ازحوزه تهران به تفرش، آشتيان و فراهان، يك نامزد از تهران به حوزه محلات و دليجان، يك نفر از حوزه محلات و دليجان به شازند و يك نامزد نيز از اراك، كميجان و خنداب به حوزه خمين منتقل شده است.

س- در خصوص نامزدهاي زن در انتخابات مجلس دهم در استان مركزي توضيح بفرمائيد؟
ج - در اين دوره از انتخابات 17 داوطلب زن در سطح شش حوزه انتخابيه اصلي ثبت نام كردند كه صلاحيت 11 نفر آنان تائيد شد.
در حال حاضر 9 زن در گردونه انتخابات مجلس دهم استان مركزي حضور دارند كه دو نامزد در حوزه انتخابيه خمين، دو نامزد در حوزه انتخابيه تفرش، آشتيان و فراهان، دو نامزد در ساوه و زرنديه، يك نامزد در محلات و دليجان و دو نامزد در حوزه اراك، كميجان و خنداب با هم رقابت مي كنند.

س- در خصوص نامزهاي مجلس خبرگان رهبري در استان مركزي نيز توضيح بفرمائيد؟
ج- در مرحله ثبت نام انتخابات مجلس پنجم خبرگان 17 نفر داوطلب بودند كه در مجموع صلاحيت پنج نفر تائيد شد و هم اينك نيز رقابت هاي انتخاباتي آنان در كنار نامزدهاي مجلس دهم جريان دارد.

س- آيا تخلف انتخاباتي در استان وجود داشته است؟ اقدامات ستاد انتخابات در اين خصوص چيست؟
ج - تبليغات انتخاباتي از براي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي از 29 بهمن ماه به مدت يك هفته آغاز شده و زنگ خاتمه تبليغات در ساعت هشت صبح روز ششم اسفند ماه به صدا در مي آيد.تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبري نيز از 22 بهمن ماه به مدت 14 روز ادامه دارد و طبق قانون بايد در هشت صبح روز ششم اسفند ماه قطع شود.
با دعوت ستاد انتخابات استان مركزي از نامزدها در حوزه اخلاقمداري و رعايت ضوابط قانوني تبليغات تعداد زيادي از آنان در مسير قانون حركت كرده و تخلف نداشته اند اما برخي از نامزدها نيز با زيرپا گذاشتن مواد قانون انتخابات به صورت علني تخلف كرده اند كه تمامي موارد توسط هيات هاي اجرايي مستندسازي و جمع بندي شده و گزارش آن به ستاد انتخابات كشور و دادگستري استان جهت اقدام ارسال شده است.
عمده تخلف هاي تبليغاتي نامزدها؛ نصب بنرهاي بزرگ تبليغاتي در مكان هاي خارج از ستاد هاي مصوب، رعايت نكردن قطع پوسترها و چسباندن اقلام تبليغاتي بر نماي اماكن دولتي، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و مناطق ممنوعه قانون بوده است.
نامزدهاي انتخاباتي در اراك بر اساس مناطق شهرداري مي توانستند 10 ستاد تبليغاتي رسمي داشته باشند و تنها در برابر اين ستادها حق نصب بنر داشته اند و اقلام تبليغي نامزدهايي كه از اين ماده قانوني عبور كرده اند در سطح شهر توسط عوامل اجرايي جمع آوري شده است.
قطع پوسترهاي تبليغاتي نيز بر اساس قانون انتخابات بايد 11 در 15 باشد كه برخي از نامزدها پوستر خود را در ابعاد بزرگتر چاپ كرده و تمامي اين موارد غيرقانوني مستندسازي شده است.
طبق قانون انتخابات راه اندازي كاروان هاي تبليغي و نظاير آن نيز ممنوع است كه در اين خصوص نيز تخلف هايي در حوزه هاي انتخابيه بوده و تذكر لازم داده شده است.

س- در روز راي گيري آيا نماينده كانديداها مجاز به حضور در شعب اخذ راي هستند؟
ج- در حوزه انتخابيه اراك، كميجان و خنداب كه دو كرسي نمايندگي براي مجلس شوراي اسلامي وجود دارد بر اساس قانون براي هر نامزد اجازه داده شده كه در دو شعبه اخذ راي دو نماينده و در ساير شعب يك نماينده داشته باشد.
نامزدهاي پنج حوزه انتخابيه اصلي ديگر در استان مركزي نيز كه هر كدام يك كرسي نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي دارند نيز مطابق قانون مي توانند در تمامي شعب يك نماينده معرفي كنند.

س- اگر صحبتي با مردم و دست اندركاران انتخابات استان مركزي داريد بفرمائيد؟
ج - انتخابات هفتم اسفند يكي از بزنگاه هاي مهم سياسي در جمهوري اسلامي است كه در ابعاد داخلي و خارجي اهميت زيادي دارد و رفتارهاي انتخاباتي مردم و اعضاي ستاد انتخابات هر دو پيام هاي مهم را در پي خواهند داشت.
آنچه براي دست اندركاران ستاد انتخابات استان مركزي توصيه مي شود، حساسيت بر رعايت قانون، اصل بيطرفي و دقت درصيانت از آراي مردم است و هيچ عضو شعبه مطابق تكليف قانوني حق ندارد در روند راي دادن مردم دخالتي داشته باشد و چنانچه فرد بيسوادي درخواست نوشتن آرا از اعضاي شعب داشته باشد، اجابت اين درخواست غيرقانوني است.
دست اندركاران برگزاري انتخابات بايد در روز راي گيري با دقت ازآراي مردم صيانت كرده و توجه كافي به اطلاعيه هاي ستاد انتخابات كشور كه از طريق صدا و سيما منتشر مي شود ، داشته باشند.
با توجه به اينكه بر اساس قانون زمان راي گيري از هشت صبح روز هفتم اسفند كليد مي خورد، دست اندركاران امور شعب راي در استان بايد از شش صبح به محل ماموريت خود مراجعه كرده و با تحويل ملزومات و آمادگي كامل در خدمت مردم باشند.
توصيه ستاد انتخابات به مردم استان نيز حضور حداكثري در پاي صندوق هاي راي و انتخاب آگاهانه و موثر نامزدها است.
بر اساس قانون هر راي دهنده براي انجام فرايند راي گيري بايد اصل شناسنامه را همراه داشته باشد و به همراه داشتن شماره كد ملي نيز براي انجام امور راي ضروري است.
به راي دهندگان توصيه مي شود كه به منظور نظم در شعب اخذ راي از ساعات اوليه بامداد براي راي دادن حضور پيدا كنند و با مراجعه در ساعات پاياني موجب ايجاد شلوغي در برابر شعب نشوند.
استان مركزي با يك ميليون و 414 هزار نفر جمعيت دو كرسي نمايندگي در مجلس خبرگان رهبري و هفت كرسي نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي دارد.
6013/6012