۵ اسفند ۱۳۹۴، ۸:۴۶
کد خبر: 81976712
T T
۰ نفر
طرح هر شهروند، يك بازرس در روز انتخابات در گيلان اجرا مي شود

رشت - ايرنا - رئيس هيأت بازرسي انتخابات گيلان گفت: در راستاي جلوگيري از بروز هرگونه تخلف در روز برگزاري دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري، طرح هر شهروند، يك بازرس در استان اجرا مي شود.

حجت شعبانپور روز چهارشنبه در گفت و گو با تيم خبري ايرنا در ستاد انتخابات گيلان افزود: بمنظور جلوگيري از تخلف و اطمينان از حسن اجراي انتخابات، طرح هر شهروند يك بازرس در انتخابات اجرا مي شود تا مردم بتوانند از طريق ارتباط و تعامل با اعضاي هيات بازرسي استان، اتفاقات بيرون از شعبه هاي اخذ رأي را از طريق پيامك و شماره تلفني كه در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، اطلاع دهند.
وي اظهار داشت: با تدابير انديشيده شده و برنامه ريزي هايي كه انجام شده، امكان هيچ تخلفي در انتخابات وجود ندارد و اگر تخلفي هم در بيرون از صندوق هاي اخذ رأي اتفاق بيافتد، طبق هماهنگي كه وزارت كشور با قوه قضاييه انجام داده، به سرعت رسيدگي مي شود.

* آمادگي شعبه هاي قضايي در شهرستان ها براي رسيدگي به تخلفات انتخاباتي
رئيس هيأت بازرسي انتخابات گيلان خاطرنشان كرد: طبق ماده 17 قانون انتخابات، قوه قضائيه شعبه هايي را در شهرستان ها اختصاص داده كه در كوتاه ترين زمان، به تخلفات انتخاباتي كه از سوي هيات بازرسي استان گزارش و اعلام شود، رسيدگي مي كنند.
شعبانپور اجراي قانون انتخابات، برگزاري و اجراي انتخابات و حسن اجراي انتخابات را مهم دانست و يادآور شد: به همين منظور هيات هاي بازرسي در استان ها تشكيل شده كه وظيفه آن، اطمينان از حسن اجراي قوانين و مقررات از زمان ثبت نام تا اعلام نتايج مي باشد.
وي اعضاي اصلي هيات بازرسي استان را پنج نفر ذكر كرد و گفت: اين بازرسان در 15 شهرستان گيلان مستقر مي شوند، در هر شهرستان نيز سه بازرس و در شهرستان رشت پنج بازرس حضور دارند كه در مجموع 50 نفر در هيات بازرسي استان عضو هستند.

* استقرار يك بازرس در هر شعبه اخذ رأي
رئيس هيأت بازرسي انتخابات گيلان ادامه داد: امسال استقرار بازرسان انتخابات با سال هاي گذشته متفاوت است و به ازاي هر شعبه اخذ رأي، يك بازرس وجود دارد كه در مجموع به اندازه دو هزار و 508 شعبه اخذ راي در گيلان، بازرس در سر صندوق ها مستقر مي شود.
وي افزود: 215 نفر سربازرس نيز به ازاي هر 20 شعبه اخذ رأي و يك سربازرس بر كنترل انتخابات نظارت دارند و علاوه بر آن، در هر شهرستان يك بازرس ويژه بمنظور سهولت در برقراري ارتباط با مركز فعاليت دارد.
وي اوضاع و فضاي گيلان را در شرايط كنوني، مناسب توأم با آرامش ذكر و اضافه كرد: كار اعضاي هيات بازرسي استان با معرفي اعضا و ثبت نام در سامانه انتخابات شروع شده و از روز جمعه نيز بازرسان در محل هاي تعيين شده، مستقر خواهند شد.
شعبانپور يادآور شد: آموزش هاي لازم نيز از سوي مجموعه وزارت كشور و نيز در استان، براي بازرسان و سربازرسان داده و شرح وظايف آنان، به خوبي تبيين شده و آنان آشنايي كاملي با نحوه برگزاري انتخابات دارند.
وي ابراز اميدواري كرد: مردم گيلان به مانند سال هاي گذشته و در انتخابات هاي پيشين، در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري، با شوري وصف ناپذير در پاي صندوق هاي اخذ رأي حضور يابند.
استان گيلان با افزون بر 14 هزار كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر دو ميليون و 480 هزار نفر و 16 شهرستان، داراي 11 حوزه انتخابيه ، 13 نماينده در مجلس شوراي اسلامي و چهار نماينده در مجلس خبرگان رهبري است.
در استان گيلان، يك ميليون و 861 هزار و 370 نفر واجد شرايط شركت در پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره انتخابات محلس شوراي اسلامي هستند كه از اين تعداد، 78 هزار نفر رأي اولي اند.
دو هزار و 508 شعبه اخذ رأي و پنج هزار و 16 صندوق جمع آوري آراي مردم در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري در گيلان پيش بيني شده است.
انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي همزمان با انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري هفتم اسفندماه جاري برگزار مي شود.ك/3
6029/2007